treść serwisu

Biała ceramika szczecińska Muzeum Narodowe w Szczecinie

Powstająca pomiędzy 2. połową XVIII w., a początkiem wieku XX ceramika o szkliwie ołowiowo – cynowym z ornamentami o motywach roślinnych, geometrycznych i architektonicznych wykonanych w różnych odcieniach niebieskiego, zieleni, turkusu, żółci i fioletu. Produkowana na całym obszarze Pomorza Zachodniego (także na Pomorzu Wschodnim i północnych obszarach Niemiec) przez port w Szczecinie drogą morską docierała do państw bałtyckich, także do Holandii i Wysp Brytyjskich. Z tego względu znana była pod nazwą Stettiner Ware (towar szczeciński), także Pommersche Ware, Bauerenfayence.

Obiekty

0
dwojaki - Ujęcie ze skosu; Szkliwione na biało naczynie składa się z dwóch jednakowych pojemników w formie garnków o pękatych brzuścach, przechodzących w bardzo krótką i nieznacznie tylko przewężoną szyjkę, a następnie w wylew z wyraźnie zaznaczonymi szerokimi kołnierzami. Naczynia łączą się ze sobą górną krawędzią wylewów, do których doklejono kabłąkowe, poprzecznie osadzone ucho.

Dwojaki

nieznany

1851 — 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

talerz - Ujęcie z przodu; Talerz z czarą naczynia stosunkowo płaską obwiedzioną wyraźnie zaznaczonym wylewem z wysokim rantem i kołnierzem. Szkliwo ołowiowo-cynowe w tonacji szarej pokrywa tylko wewnętrzną stronę i stanowi tło dla odręcznej dekoracji wykonanej tlenkami miedzi, manganu, chromu i antymonu. Trójbarwny, czarno-zielono-żółty malunek przedstawia trzyczęściową budowlę z wieżą. Wokół budowli dekoracja o motywach roślinnych. Wylew zdobiony powtarzającymi się trzykrotnie naprzemiennie wzorami kwiatowymi realistycznymi i schematycznymi. Kołnierz dekorowany skośnymi kreskami. W górnej części wylewu, nad budowlą, wyraźnie cieńsza powłoka szkliwa.

Talerz

nieznany

1795

Muzeum Narodowe w Szczecinie

talerz - Ujęcie z boku. Wykonany z gliny o jasnym zabarwieniu i uformowany na kole garncarskim. Dno lekko wyodrębnione przechodzi płynnie w niewysoki korpus z wylewem o szerokim, wyraźnym kołnierzu. Dekorowany ręcznie bogatym motywem architektonicznym połączonym z ornamentem roślinnym. Dno w całości zdobione trójczęściową budowlą ( ratusz), w której środkowa - dużo wyższa część jest wieżą zwieńczoną wiatrowskazem. Wokół stylizowane drzewa. Kołnierz zdobiony naprzemiennie ułożonymi dwoma motywami kwiatowymi rozdzielonymi drobnymi gałązkami. szkliwo w tonacji szarej tylko na wewnętrznej powierzchni naczynia.

Talerz

nieznany

2. połowa XVIII wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

talerz - Ujęcie z boku. Wykonany na kole garncarskim z gliny o jasnej barwie ( z mała ilością tlenków żelaza). Dno słabo wyodrębnione przechodzi w niewysoki korpus o szerokim wlewie z wyraźnym kołnierzem. Szkliwo w tonacji żółtoszarej tylko na licowej powierzchni naczynia. Temat ornamentu wskazuje z dużym prawdopodobieństwem na to, że talerz był wyrobem jednostkowym wykonanym na zamówienie. Malatura przedstawia scenę rodzajowa: kobieta w niekompletnym stroju stoi pomiędzy dwoma mężczyznami. Jedna z tych postaci (większa) wyciąga ręce ku kobiecie , obok niej pies. Ponad postaciami , na kołnierzu, umieszczono napis:

Talerz

nieznany

początek XVIII wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

misa - Ujęcie z góry. Misa uformowana na kole garncarskim z gliny o jasnej barwie. Dno przechodzi w wysoki, rozchylony na zewnątrz korpus przechodzący w wylew z kołnierzem. Dekorowana odręcznie motywem roślinnym - trzy kwiaty z wyraźnie zaznaczonymi gałązkami o drobnych listkach . Kołnierz wylewu obwiedziony dwoma liniami falistymi o różnej amplitudzie, rozdzielonymi podwójnym paskiem. Szkliwo w tonacji różu tylko na wewnętrznej powierzchni naczynia, z zewnątrz misa odrutowana metalową, wykonaną ręcznie, siatką.

Misa

nieznany

1. połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

talerz - Ujęcie z przodu. Talerz płaski uformowany na kole garncarskim z gliny o barwie jasnobrązowej , szkliwiony tylko po wewnętrznej stronie. Dno lekko wyodrębnione, korpus niewysoki przechodzi w plaski, szeroki wylew zakończony faliście (

Talerz

nieznany

przełom XVIII i XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

talerz - Ujęcie z boku. Wykonany z gliny o jasnym odcieniu ( o małej zawartości tlenków żelaza) na kole garncarskim, wypał jednokrotny. Dno niewyodrebnione przechodzi w prosty, niewysoki, lekko rozchylony na zewnątrz korpus o niewyodrębnionej krawędzi. Malatura tlenkiem kobaltu położona na podkład z angoby (tylko na wewnetrzej powierzchni naczynia). Motywy florystyczne w kolorze niebieskim ( dwa odcienie) wykonane pędzlem grubą kreską. Dno talerza wypełnia kosz z trzema bulwiastymi roślinami ( owoce granatu ?), po bokach drobniejsze motywy kwiatowe. Krawędź dekorowana naprzemiennie owalnymi bulwami i motywem palmowym.

Talerz

nieznany

2. połowa XVIII wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

garnek z kabłąkowym uchem i przykrywką - Ujęcie z przodu. Garnek wykonany z jasnej gliny, toczony na kole garncarskim. Dno zaznaczone, brzusiec o największym rozszerzeniu poniżej połowy wysokości naczynia. Wlew szeroki z kołnierzem odchylonym na zewnątrz. Taśmowe, kabłąkowo wygięte ucho łączy krawędzie wlewu. Przykrywka o kopulastym, spłaszczonym na szczycie kształcie z uchwytem w postaci kulistej główki. Garnek szkliwiony obustronnie , pokrywka tylko na licowej stronie. Malatura naszkliwna, odręczna. Na brzuścu cztery paski w dwóch kolorach ułożone naprzemiennie, podobnie zdobione ucho. przykrywka dekorowana linią falistą i dwoma paskami, główka uchwytu zdobiona nieregularnym sześciokątem ( kwiatem).

Garnek z kabłąkowym uchem i przykrywką

nieznany

1851 — 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

garnek z kabłąkowym uchem - Ujęcie z przodu. Garnek uformowany na kole garncarskim z gliny o jasnej barwie (z nieznaczną ilością tlenków żelaza). Dno lekko zaznaczone przechodzi w pękaty brzusiec zakończony wlewem z kołnierzem wygiętym mocno na zewnątrz. Do krawędzi wlewu przymocowane taśmowe ucho. Szkliwo w tonacji szarej na powierzchni licowej i wewnątrz naczynia. Malatura wykonana naszkliwnie - odręcznie oraz stemplem przedstawiającym wielbłąda. Brzusiec w dolnej partii i pod kołnierzem zdobiony liniami falistymi. Jego środkowa część zdobiona pionową linią falistą z kropkami po obu jej stronach naprzemiennie ze stemplem z wielbłądem. Każdy z motywów powtórzony po cztery razy. Ucho zdobione grubymi kreskami. Całość malatury w kolorach niebieskim i zielonym .

Garnek z kabłąkowym uchem

nieznany

1891 — 1910

Muzeum Narodowe w Szczecinie

dzban - Ujęcie z prawego boku. Dzban uformowany na kole garncarskim z gliny o jasnej barwie ( z małą ilością tlenków żelaza). Dno lekko wyodrębnione, brzusiec kopulasty z bardzo krótką szyjką przechodząca w prosty wlew z kołnierzem. Szyjka i najszersze miejsce brzuśca połączone taśmowym uchem. Dzióbek prosty, krótki wychodzi z górnej części brzuśca. Naczynie malowane ręcznie. Na górnej części brzuśca postać kobiety w długiej zielonej sukni z koszykiem i grabiami w ręce, a po przeciwnej stronie mężczyzna z fajką i kosą, ubrany w zielony surdut i żółte spodnie, włożone w czarne buty z wysoką cholewą. Pomiędzy postaciami wzory kwiatowe. Dolna część brzuśca dekorowana gęsto paskami i liniami falistymi. Szyjka naczynia, ucho i dzióbek zdobione kreskami i paskami. Szyjka dodatkowo zdobiona jest falą. Pod szyjką napis:

Dzban

nieznany

1807

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kufel - Ujęcie lewego boku. Naczynie gliniane uformowane na kole garncarskim. Kształt cylindryczny. Pod krawędzią szerokiego wlewu dwa dookolne ryte paski. Poniżej zamocowane taśmowe ucho sięgające poniżej połowy wysokości kufla. Na uchu mocowana cynowa pokrywka ozdobnie grawerowana, z paluchem w kształcie kuli. Szkliwiony obustronnie, dekorowany ręcznie. Dominantą kompozycji jest owalny kartusz - kwiat zdobiony na zewnątrz i w środku stylizowanymi motywem kwiatowymi oraz datą (1804) w centrum. Bliżej ucha naczynia także kwiaty. Całość w kolorach: zielonym, żółtym i fioletowym .

Kufel

nieznany

około 1804

Muzeum Narodowe w Szczecinie

talerz - Ujęcie z przodu. Talerz wykonany na kole garncarskim z gliny o jasnej barwie ( z małą zawartością tlenków żelaza). Dno niewyodrębnione przechodzi w lekko odchylony na zewnątrz korpus z wyraźnym kołnierzem. Szkliwiony tylko po wewnętrznej stronie i dekorowany odręcznie stylizowanym, jednoelementowym motywem roślinnym. W miejscu przejścia dna w korpus przypadkowa kropla farby. Wylew z kołnierzem zdobiony podwójną, miejscami niestaranna linią. Zdobienia w kolorach: dominującym niebieskim oraz zielonym.

Talerz

nieznany

połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 12 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd