treść serwisu

Postawangarda i sztuka progresywna Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zespół obiektów artystycznych obejmujący okres od lat siedemdziesiątych XX wieku do chwili obecnej. Nadrzędną cechą decydującą o doborze prac była kwestia użytego języka i jego nowatorskości lub odmienności od tych powszechnie stosowanych w sztukach wizualnych. Wśród wybranych obiektów znajdują się dzieła takich artystów jak Józef Robakowski, Antoni Mikołajczyk, Zbigniew Taszycki i innych.

Obiekty

66
Wspomnienie lata 4 - Ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie poziomym w odcieniach beżowo-szaro-brązowych. Przy lewej krawędzi postać mężczyzny ujęta do połowy, z profilu, zwrócona w prawo, na głowie ma ciemnobrązowy beret. Za nią dwie sylwetki (popiersia) mężczyżn również zwrócone do widza prawym bokiem. Jeden z nich, bardziej w głębi prawie wtapia się w ciemne tło. Przed nim graficznie wyodrębniona sylwetka siedzącego, pochylonego do przodu mężczyzny cała w szarościach. Mężczyzna jest odwrócony od widza lekko w bok, w roboczym szarym kombinezonie, ręce wyciągnięte do przodu. Przestrzeń po prawej stronie wypełniona zgeometryzowanymi elementami. Przy prawej bocznej krawędzi rysunek nieregularnych jasnych plam i linii.

Wspomnienie lata 4 

Schlabs, Bronisław

1980

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Wspomnienie lata 5 - Ujęcie z przodu; Kompozycja pozioma łącząca fotografię i malarstwo. W części środkowej ciemna lśniąca płaszczyzna przecięta od góry wąskim białym pasem zamkniętym klinem w połowie wysokości obrazu. Po lewej stronie z czarnej płaszczyzny wyłania się głowa, ramię i ręka pochylonego, ujętego z profilu mężczyzny, na przeciw którego widoczna czarna sylwetka człowieka przeciętego boczną krawędzią obrazu. W części po prawej stronie z czerni środkowej płaszczyzny, tuż pod górną krawędzią obrazu wyłania się – przedstawiona z profilu – głowa mężczyzny w czapce. Z boku czarna sylweta postaci przecięta krawędzią. W przestrzeni po lewej i prawej stronie formy elementów maszyn.

Wspomnienie lata 5 

Schlabs, Bronisław

1980

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja 2 - ujęcie z przodu; Kompozycja z polichromowanej masy plastycznej nałożonej na obramowaną listwami płytę pilśniową. Wzdłuż osi pionowej wtopione w masę rytmicznie rozlokowane różnokształtne elementy metalowe i drobne kamienie. Kolorystyka tła zdominowana przez beże i ugry, elementy metalowe lekko skorodowane, podkolorowane cynobrem, kamienie naturalne, w odcieniach szarości i beżu.

Kompozycja 2 

Eysymont, Tadeusz

prawdopodobnie 1958 — 1959

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Iluzja integralna V - ujęcie z przodu; Kompozycja prostokątna w układzie pionowym podzielona diagonalnie na dwie trójkątne plamy barw: szarą i czarną. Szary trójkąt przechodzący od tonów jaśniejszych u góry do ciemniejszych na dole wypełnia lewą górną część kompozycji. Jego ramiona wyznaczone są górną i lewą krawędzią obrazu, podstawa zaś to przekątna stanowiąca granicę barw, która biegnie od lewego dolnego narożnika do prawego górnego. Ramiona z podstawą łączą dwa ukośne, cienkie paski - błękitny i biały. Prawą i dolna część kompozycji stanowią dwa czarne trójkąty powstałe na skutek wycięcia w formie pasa, biegnącego ukośnie od prawego dolnego narożnika do przekątnej.

Iluzja integralna V

Berdyszak, Jan

1971

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rysunek: Iluzja integralna - Ujęcie z przodu; W środku obrazu wycięty otwór o nieregularnym kształcie (wielobok). Pozostała powierzchnia kompozycji podzielona ukośnymi liniami  na cztery płaszczyzny wypełnione barwnymi plamami: czerwoną, zieloną, żółtą i białą; od prawego górnegfo rogu do środka narsowana czarna linia.

Iluzja integralna

Berdyszak, Jan

1972

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja kół w obrysie - Ujęcie z przodu; Kompozycja pionowa złożona z dwóch elips usytuowanych jedna nad drugą. Kontur elipsy w górnej części jest zaciemniony cieniowniem od brzegów do coraz jaśniejszych krawędzi wewnętrznych. Ze środka elipsy dolna jaśnieje biała, rozświetlona plama. Obie elipsy łączą trzy kolorowe półkola i ćwierćkola (brązowe, żółte i białe) połaczone liniami okalającymi elipsy z ich prawej strony. Całość zamyka namalowana cienka linia ramy.

Kompozycja kół w obrysie

Berdyszak, Jan

1970

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zanikanie obrazu I - ujęcie z przodu; Biała, świetlista, okrągła plama centralnie  umieszczona na czarnym tle. Wrażenie głębi tunelu  budują tony pośrednie od bieli do zróżnicowanej szarości, rozmytej, zamglonej  oraz kontrast gruzełkowatej, wyrazistej faktury budowanej z połączenia czerni z drobinkami światła. Okalający jasne pole pierścień stapia się z czernią prostokątnego tła.

Zanikanie obrazu I

Dąbrowska Wojciechowska, Danuta

2010

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zanikanie obrazu II - ujęcie z przodu; Fotografia zakomponowana pionowo z dominantą w centrum prostokąta. Na białym tle centralnie umieszczona czarna, zamglona, okrągła plama. Dookoła rozchodzą się promieniście pierścienie szarości, budują wrażenie głębi, iluzję przestrzenności, makrostrukturę materii.

Zanikanie obrazu II

Dąbrowska Wojciechowska, Danuta

2010

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Agresja IV - ujęcie z przodu;Kompozycja diagonalna w układzie poziomym. Z lewej części zwarte formy czerni – jedna na drugiej, piętrzące się, obniżone przy dolnym, prawym narożu. Formy brył namalowane fakturowo, szerokim pędzlem, którego dukt jest wyraźnie zaznaczony, przeciwstawiają się w większości monochromatycznej ugrowej przestrzeni tła dominującej w prawym, górnym narożu – w przeciwległym zaś jedynie zasygnalizowanej. W centrum, na styku czarnych form i ugru pojawiają się jaśniejsze, dynamiczne, świetliste przetarcia.

Agresja IV

Jurkiewicz, Zdzisław

1965

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Tower of Babel - ujęcie z przodu; Drewniane, bambusowe pudełko - pozytywka składające się z trzech drewnianych elementów (nałożonych jeden na drugim). Na szczycie oraz wbudowane w dwie części (pierwsza i druga od góry) mają wbudowny mechanizm wytwarzający dżwięki, który uruchamia się przekręcając metlowe korby. Z przodu w części środkowej obiektu wystaje z półokrągłego (w kształcie łuku) wycięcia metalowa korba, takie samo wycięcie znajduje się poniżej tej części. Na szczycie zamontowany jest mechanizm - metalowe urządzenie, przez które przechodzi pasek białego papieru z dziurkami o szer. 7 cm. i długości ok. 40 cm, oba jego końce sklejone są taśmą przezroczystą. Wraz z przekręcaniem metalowej korbki wystającej nad kolejną, gładką stroną obiektu - wytwarzany jest dźwięk, a pasek papieru przesuwa się.

Tower of Babel | Wieża Babel

Simmons, Adam

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz; RW - ujęcie z przodu; Kwadratowy obraz na płótnie. Na ciemnym, czarno-szmaragdowo-grafitowym tle malutkie połyskujące na złoto kropki; na dole obrazu kumulacja kropek złoto-żłótych, różowych i niebieskich (z przewagą tych pierwszych) rozrzedzające się ku górze do mniej więcej połowy obrazu.

RW

Borkowska, Joanna

2020

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz, 09/08 (w Daugavpils) - ujęcie z przodu; Na złoto-jasnobrązowym tle sześć czerwonych kropek: dwie pełne kropki - jedna przy górnej lewej krawędzi obrazu, druga bliżej prawego dolnego rogu. Pozostałe 4 kropki ( 3 namalowane tuż przy krawędziach są niepełne) umiejscowione po dwie niedaleko prawego górnego rogu oraz przeciwnego lewego dolnego rogu. Obraz namalowany na płótnie naciągniętym na wypukłą formę z drewna - płótno przycięte równo do łuku formu w dolnej i górnej jej części.

09/08. W Daugavpils

Radke, Marek

2008

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz. Wrażenie czerwone - ujęcie z przodu; Kwadratowy obraz. Czerwone, na pierwszy rzut oka, tło jest niejednolite - widoczne są pociągnięcia pędzla, delikatne, drobne smugi w odcieniach od jasnoczerwonego do grafitu. Czarna kropka o średnicy 11,5 cm jest przesunięta od środka pracy na lewo i lekko w górę. Namalowana pędzlem, czarną matową farbą, spod warstwy malarskiej prześwituje miejscami czerwone tło. Obraz oprawiony w drewnianą, pomalowaną na szaro ramę okalającą obraz.

Wrażenie czerwone nr 24

Radke, Marek

1994

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz - ujęcie z przodu; Obraz złożony z 2 równych części połączonych metalowymi zawiasami pod kątem prostym. Górna część przedstawia szkicowy zarys kosza plażowego usytuowany na pierwszym planie po prawej stronie obrazu na tle linii horyzontu. Barwy pastelowe, błękitne, białe, ugrowe. Dolną część wypełnia głównie żółta płaszczyzna, na niej leżące dwie postaci zarysowane konturowo. Jedna z nich leży bokiem, druga na brzuchu ma kąpielówki w niebieskie paski. Prawą stronę obrazu zajmuje siedząca sylwetka kobiety, z ciemnymi włosam, jej głowa zwrócona jest w bok, jakby patrzyła poza obraz. Jej figura obrysowana różową farbą, część ciała (nogi i brzuch) zamalowana na jasnobrązowo, częśc (twarz, ramiona, dekold) na jasnoróżowy kolor. Siedzi ze zgiętymi nogami na białym kocu lub ręczniku.

Mały świat (plaża)

Szamborski, Wiesław

1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz

Martwy język

obraz

Krygier, Monika

2002

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz z cyklu Moja gramatyka NIE-RO-ZU-MIEM - ujęcie z przodu; Kompozycja abstrakcyjna w układzie pionowo wydłużonego prostokąta. Na jednolicie szarym tle widoczne dwa elementy: w górnej partii kompozycji - biała, nieregularna plama, z mniejszą, czerwoną plamą w jej centrum; w dolnej części kompozycji - czerwona kropka. Poniżej białej plamy monochromatyczne, wyodrębnione jedynie w gładkiej fakturze obrazu (w postaci lekkich zgrubień konturu) trzy podobne, nieregularne formy, z których dwie z mniejszą plamą w środku.

NIE-RO-ZU-MIEM

Krygier, Monika

2002

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Mały intymny świat (plaża) - Ujęcie z przodu; Obraz dwuelementowy składany pod kątem prostym w połowie. Od górnej krawędzi, z lewej (1/3 szerokości) biegnie ukosem z góry w dół brązowo-szara linia. Po prawej postać kobieca wypełniająca całą wysokość kompozycji, ujęta do kolan, głowa w zarysie do wysokości czoła. Ubrana w różowy z niebieskimi obszyciami kostium kąpielowy. Po lewej, w głębi naszkicowana sylwetka siedzącego w koszu mężczyzny w ciemnych slipkach. Koloryt płaszczyzny czystych tonów: kobieta na tłe czerwieni, mężyzna na jasno-amarantowym tle oparcia kosza plażowego, za nim jasna płaszczyzna z niewielką plamą niebieskiego (morza?) pośrodku.

Mały intymny świat (plaża)

Szamborski, Wiesław

1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Non vedo perche... - ujęcie z przodu; Obraz na szarym płótnie, bez ram, z drewnianymi listewkami w górnej i dolnej części. Praca kompozycyjnie podzielon na pół: w lewej części na szaro-brązowym płótnie szablonowy tekst drukowanymi literami w odcieniach szarości wypisany ciągiem, drugą połowę zajmuje biało-czarna mapa geograficzna z wypisanymi róznymi kontynentami, krajami oraz miastami. Pomiędzy mapą a tekstem namalowana czarną smolistą substancją połowa figury smukłej wazy.

Non vedo perche... (I do not see why...) | Nie wiem dlaczego ....

Tarshito

2009

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Nr 1 - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie poziomym. Biała powierzchnia płótna wypełniona na całej powierzchni rytmicznie rozmieszczonymi rozpikselowanymi punktami. Środki punktów czarne, obrzeża w rozjaśnianej stopniowo skali kolorystycznej od ciemnoniebieskiego do błękitnego.

Nr 1 

Romańczuk, Zbigniew

2013

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kompozycja kwadratowa 6.01.04 - ujęcie z przodu; Kompozycja kwadratowa. Do płyty pilśniowej na całej powierzchni przyklejone czworokątne, wielobarwne listewki. Szerokość i głębokość listewek zróżnicowana. Różną szerokość mają także niewielkie odstępy pomiędzy listewkami. Płyta stanowiąca tło kompozycji fioletowa, kolorystyka listewek zróżnicowana: żółć, zieleń, odcienie czerwieni, oranż granat, róż. Barwy czyste, nasycone.

6.01.04

Nowacki, Andrzej

2004-01-06

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kury i koguty - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie poziomym. W części górnej rytmicznie rozlokowane, ciasno stłoczone, nagie sylwetki ludzkie z głowami kur i kogutów. Postacie kur białe, kogutów czerwone. Postacie są zgromadzone w dwóch symetrycznych grupach i zwrócone w stronę centralnie umieszczonego, czerwonego prasołu (prawosławny ołtarz). W części dolnej wydłużony prostokąt, w układzie horyzontalnym utworzony z jasnoczerwonej meandrującej wstęgi na czarnym tle . Tło przedstawienia gęsto wypełnione rytmicznymi układami jajek, u góry białych, w partiach dolnych białych i czerwono-brązowych.

Kury i koguty

Sobczyk, Marek

1989 — 1990

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Wrota (Drzwi) - ujęcie z przodu; Kompozycja prostokątna o zbliżonych do kwadratu proporcjach złożona z dwóch symetrycznych drewnianych płyt z przyklejonymi na awersie drucikami ze stali miedziowanej. Na każdej z dwóch płyt druciki zakomponowane w kilkunastu poziomych pasach. Pojedyncze pasy wypełnione ciasno wielokrotnie giętym drucikiem w rytmicznym pionowym układzie.

Wrota (Drzwi)

Turewicz Lafranchi, Małgorzata

1996

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Palimpsest - ujęcie z przodu; Tryptyk malarski wykonany na trzech oryginalnych, czarnych tablicach szkolnych. Układ tablic pionowy. Tablice z płyty pilśniowej w drewnianych ramach. Powierzchnia tablic silnie spękana. Na każdej z trzech tablic wizerunek czarnego, dziewczęcego fartucha szkolnego bez rękawów wypełniający 3/4 powierzchni kompozycji.

Palimpsest

Nowicka-Grochal, Hanna

1988

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Fotografia; Identyfikacja - ujęcie z przodu; Czarno-biała fotografia w układzie poziomym przedstawiająca scenę zainscenizowaną w plenerze. Na pierwszym planie po prawej stronie sylwetka stojącego mężczyzny  w ujęciu całopostaciowym en face. Mężczyzna trzyma, w opuszczonych wzdłuż ciała rękach, tablicę rejestracyjną z numerem AF-130448. Po lewej tył zaparkowanego białego samochodu z wyeksponowaną tablicą rejestracyjną. W tle drzewa, drewniany krucyfiks i parkowa ławka. Fotografia oprawiona w czarne passe partout oraz czarną, przeszkloną ramę.

Identyfikacja

Karwowski, Antoni

1980

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obraz Może morze XXIV - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie poziomym podzielona na dwie równe części wzdłuż pionowej osi obrazu. Lewa część z przedstawieniem wzburzonego morza oprawiona z trzech stron w drewnianą, profilowaną ramę z jasnego drzewa. Na pierwszym planie spienione  morskie fale. U dołu w ciemnych tonacjach zieleni, wyżej z rozjaśnionymi kremowo-żółtawymi partiami rozbryzgujących się bałwanów, powyżej partie ciemnoniebieskiego nieba. W p.d. rogu sygnatura autora: W. LUBINIECKI '08. Prawa część, bez ramy, na całej powierzchni jednolicie pokryta drobnym, jasnym piaskiem. Na tej części płótna drobne rozproszone ubytki warstwy wierzchniej obrazu. U dołu pionowej krawędzi obrazu sygnatura autora w postaci stempla wykonanego czerwonym tuszem: PIOTR C. | KOWALSKI.

Może morze XXIV

Kowalski, Piotr C.

2008

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 66 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+