treść serwisu

Sztuka Papui-Nowej Gwinei Muzeum Narodowe w Szczecinie

W skład zespołu wchodzą rzeźby drewniane, w większości polichromowane, pochodzące znad rzeki Sepik leżącej w północnej Papui-Nowej Gwinei. Mieszkańcy tego rejonu stworzyli wyjątkową, oryginalną sztukę, która wyrosła na bazie ich rozbudowanych i skomplikowanych wierzeń. W ich światopoglądzie świat realny koegzystuje z nadprzyrodzonym, a granica między tymi dwoma światami jest bardzo płynna. Papuasi żyją w ciągłej obawie przed duchami, demonami i czarownikami, i szukają oparcia w swojej religii, której podstawą jest niezwykle rozwinięty kult przodków. Kult ten wyrasta z przekonania, że zmarli nie odchodzą w nicość, lecz pozostają w pobliżu i służą swym żyjącym krewnym pomocą i radą. Wizerunki przodków pojawiają się nie tylko na przedmiotach kultowych, ale zdobią też przedmioty codziennego użytku. Dodają mieszkańcom północnej część Papui-Nowej Gwinei otuchy i pewności siebie oraz poczucie, że nie są bezbronni i samotni w obliczu zagrożeń, które niesie życie.

Obiekty

0
tarcza wojenna - Ujęcie zprzodu; Drewniana, prostokątna, bogato zdobiona tarcza z centralnie rozmieszczonym motywem motyla.

Tarcza wojenna

nieznany

1900 — 1940

Muzeum Narodowe w Szczecinie

lalka przedstawiająca przodka - Ujęcie z przodu; Smukła, stojąca postać antropomorficzna wykonana z włókna roślinnego pomalowanego białym, brązowym i czerwonym barwnikiem. Postać ma dużą, owalną głowę pustą wewnątrz. Na jej twarzy zaznaczono duże okrągłe oczy, szeroki u nasady nos oraz wąskie usta. Na wysokości oczu usytuowano duże, odstające uszy. W stosunku do dużej głowy postać wydaje się wątła, potraktowana bardzo schematycznie. Klatka piersiowa wraz z brzuchem puste wewnątrz. Ręce wydłużone, dłonie oparte na biodrach. Nogi i ręce zakończono płaskimi łopatkami, które przedstawiają dłonie i stopy postaci.

Lalka przedstawiająca przodka

nieznany

1951 — 1995

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba przodka - Ujęcie z przodu; Drewniana rzeźba mężczyzny stojącego na stołku. Postać ma wydłużoną, owalną głowę o stożkowatym zakończeniu. Twarz pokryto wzorami geometrycznymi w ciemnobrązowym, brązowym i białym kolorze. Oczy wykonano z muszelek kauri. Na ich wysokości usytuowane są podłużne uszy. Rozchylone usta ukazują zęby. Nos duży, szeroki u nasady, ozdobiono charakterystycznym kolczykiem z kości. Z szyi i bioder zwisa włókno roślinne. Na lewym ramieniu i piersi wyrzeźbiono wzór geometryczny. Ręce układają się wzdłuż tułowia. Stopy zaznaczono symbolicznie.

Rzeźba przodka

nieznany

1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

hak do wieszania toreb - Ujęcie zprzodu; Drewniany hak z postacią ludzką (najprawdopodobniej kobietą) w górnej części i kotwicowym zaczepem z wyrzeźbioną głową ludzką w dolnej części. Hak polichromowany, bogato zdobiony

Hak do wieszania toreb

nieznany

1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

flet obrzędowy - Ujęcie z przodu; Podłużny, bogato zdobiony flet wykonany z odcinka bambusa otwartego po stronie służącej do zadęcia i zamkniętego naturalnym kolankiem po stronie przeciwnej, gdzie znajduje się drewniana figura kobiety-przodka w pozycji klęczącej z ptakiem na głowie.

Flet obrzędowy

nieznany

1951 — 1995

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba przodka przedstawiająca dzioborożca - Ujęcie z przodu; Drewniana, płaska, bogato zdobiona różnokolorowymi wzorami geometrycznymi rzeźba ptaka stojącego na okrągłym cokole. Smukła figura o wydłużonej szyi pomalowanej żółtym, ciemnobrązowym i pomarańczowym barwnikiem i dużej głowie zakończonej pomarańczowym grzebieniem, z którego zwisają włókna roślinne. Oczy zaznaczono muszlami, obrysowano je pomarańczowym, brązowym i beżowym wzorem o owalnym kształcie, przez co sprawiają wrażenie ukośnych. Duży dziób, pokryto beżowym, żółtym, pomarańczowym i ciemnobrązowym pigmentem. Tułów rzeźby zaokrąglono i pomalowano przede wszystkim pomarańczowym kolorem. Na skrzydłach i ogonie wyraźnie zaznaczono pióra, które dodatkowo pomalowano żółtym, pomarańczowym, beżowym i ciemnobrązowym pigmentem.

Rzeźba przodka przedstawiająca dzioborożca

nieznany

1951 — 1995

Muzeum Narodowe w Szczecinie

maska czaszkowa - Ujęcie z przodu; Maska antropomorficzna wykonana z czaszki ludzkiej. Pokryta czarnym kolorem oraz czerwono-białymi wzorami geometrycznymi. Widoczne rysy twarzy człowieka: mały i wąski nos, szerokie usta, otwory na oczy. W części górnej przyczepiono kręcone i czarne włosy ludzkie. Dookolnie wzmocniona owalną plecionką. Widoczne liczne spękania.

Maska czaszkowa

nieznany

około 1891 — 1900

Muzeum Narodowe w Szczecinie

maska przodka ze skorupy żółwia - Ujęcie zprzodu; Maska antropomorficzna wykonana ze skorupy żółwia pokrytej beżową gliną. Widoczne rysy twarzy człowieka: wydatny nos, szerokie usta i wąskie uszy. Oczy i kontury twarzy zaznaczono muszelkami kauri. Otoczona jest owalną plecionką.

Maska przodka ze skorupy żółwia

nieznany

około 1980 — 1985

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba przodka przedstawiająca dzioborożca - Ujęcie z przodu; Drewniana, antropomorficzna rzeźba z nosem przypominającym ptasi dziób.

Rzeźba przodka (dzioborożec, kokomo)

nieznany

1951 — 1985

Muzeum Narodowe w Szczecinie

bęben szczelinowy - Ujęcie z przodu; Drewniany bęben z charakterystyczną szczeliną u szczytu. Po obu stronach zakończony jest uchwytem stylizowanym na pysk krokodyla. Zdobiony geometryczną snycerką i polichromią w kolorze biało-czerwonym.

Bęben szczelinowy

nieznany

1841 — 1860

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 10 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd