Hak do wieszania toreb
1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka Papui-Nowej Gwinei
Prezentowaną figurę przodka wyrzeźbiono w dorzeczu Sepiku, w regionie zwanym Sepikiem Środkowym, gdzie rzeźba jest najbardziej popularną formą twórczości artystycznej. Rzemiosło to związane jest głównie z produkcją przedmiotów kultowych, które wykonują wyłącznie wtajemniczeni mężczyźni. Muzeum Narodowe w Szczecinie zakupiło rzeźbę w 1995 roku od małżeństwa etnologów Moniki i Mieczysława Strzechowskich, którzy tak opisują sztukę tego regionu: tu niemal każda wioska stworzyła własny, oryginalny styl, który jednak pozostaje w ramach pewnej wspólnej konwencji (…) gdzie podstawowym modelem zawsze jest człowiek. Duża głowa sprawia niekiedy wrażenie płaskiego talerza, kiedy indziej jest nienaturalnie wydłużona. Oczy przeważnie okrągłe (…) często inkrustowane muszlami. Nosy krótkie kotwicowe, z wyraźnie zaznaczonymi nozdrzami. Rzeźby przedstawiające przodków w sztuce papuaskiej zazwyczaj mają nieproporcjonalnie duże głowy w stosunku do reszty ciała, które często wydaje się być przestawione bardzo schematycznie. Według papuaskich artystów głowa symbolizuje siły duchowe człowieka, dlatego jest tak silnie akcentowana. Wierzono bowiem, iż koncentrujące się w czaszce człowieka siły, które uwalniane są w momencie śmierci, zapewnią dobrobyt i powodzenie całej społeczności. Z wierzeń tych wyrasta znany w całej Melanezji kult czaszek. Aby nie utracić cennych mocy kultowych czaszek wykonywano szereg zabiegów zabezpieczających. Uważano bowiem, że duchy przodków nie mogą mieszkać w starych i uszkodzonych czaszkach. Rozpadające się czaszki trzeba było zastąpić nowymi „pojemnikami”, zazwyczaj drewnianymi lub maskami. Dusza przodka, która po śmierci zamieszkiwała w czaszce przenosiła się do drewnianego wizerunku, który automatycznie stawał się potężnym obiektem kultowym. Do zastępowania czaszek rzeźbami i maskami przyczyniły się również władze kolonialne i misyjne, które wprowadziły na Nowej Gwinei europejskie praktyki pochówku zmarłych i zakazały wykorzystywania ich głów.
Katarzyna Findlik-Gawron
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 115.5 cm, szerokość: 26.4 cm
Rodzaj obiektu
przedmiot kultowy, rzeźba
Technika
malowanie, rzeźbienie
Tworzywo / materiał
muszla kauri, sznurek z włókna roślinnego, włókno roślinne, barwnik naturalny, drewno, kość
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1980 — 1985
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1951 — 1995
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna