treść serwisu

Tancerka Antonia Mercé zw. La Argentina

portet kobiecy

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Występuje w ścieżce edukacyjnej: Supermocne

Nota popularyzatorska

Max Slevogt należy do najwybitniejszych przedstawicieli niemieckiego impresjonizmu. Ważny rozdział w twórczości tego artysty stanowią przedstawienia związane z muzyką. Slevogt, zafascynowany światem teatru, opery i tańca, tworzył nie tylko obrazy, rysunki, grafiki, ale zajmował się także projektami scenografii oraz kostiumami scenicznymi. Zainteresowanie tańcem jest wyraźnie czytelne już w dziele malarza z 1895 roku – słynnym Tryptyku tańca: Tancerka w złocie, Tancerka w srebrze i Tancerka w zieleni. Slevogt wielokrotnie portretował znakomite artystki epoki, m.in. pochodzącą z Filipin Mariettę di Rigardo, występującą w berlińskim kabarecie W Siódmym Niebie, goszczącą w Berlinie podczas europejskiego tournée japońską tancerkę Sadę Yakko, a także Tillę Durieux (żonę Paula Cassirera), Annę Pawłową i Jeanne Rachel. Bohaterką szczecińskiego obrazu jest Antonia Mercé, zwana La Argentiną (1890–1936). Naukę tańca rozpoczęła pod okiem ojca Manuela Mercégo – baletmistrza madryckiego Teatro Real, a później, po jego śmierci, pobierała lekcje u matki Josefy Lugue, madryckiej primabaleriny. Debiutowała w wieku dziewięciu lat w operze w Madrycie, w 1905 roku tańczyła z wielkim powodzeniem w tamtejszym Teatro Ateneo, w 1910 roku Paryż oglądał ją na deskach Moulin Rouge oraz Olimpii. W 1915 roku Mercé przygotowała w Madrycie choreografię do baletu Czarodziejska miłość Manuela de Falli. Na zaproszenie Enrique Granadosa tańczyła w Nowym Jorku w jego Goyescas. Po wojnie współpracowała z Federikiem Garcią Lorcą, Mauricem Ravelem, Isaakiem Albénizem. Na krótko przed śmiercią tańczyła w paryskiej Operze Komicznej z okazji wykładu Paula Valéry’ego. W powstałym w 1926 roku wizerunku scenicznym La Argentiny Max Slevogt poprzez swobodę gestu malarskiego, brawurowe operowanie plamą barwną oraz intensywność tonów i modelujące postać refleksy światła stworzył sugestywny obraz magii tańca hiszpańskiego, dał wyraz nieskrywanej zmysłowości kobiety.

Dariusz Kacprzak



Sygnatury i napisy:

  1. Nalepka/naklejka: na verso u dołu z lewej; MNS/Szt-1356
  2. Znak odręczny: na verso u góry z prawej; 7455 7455
  3. Napis: na verso u góry z lewej; częściowo nieczytelny: Maria La Bella / ...

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Slevogt Max (1868–1932)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 100 cm, szerokość: 80.5 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1926

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Niemcy (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/1356

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd