treść serwisu

Europejscy klasycy nowoczesności Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zespół dzieł europejskiego malarstwa i rzeźby XIX i 1. poł. XX w., obejmuje m.in. malarstwo pejzażowe epoki romantyzmu, portret mieszczański i biedermaier, düsseldorfską oraz warszawską szkołę krajobrazu, malarstwo rodzajowe i realistyczne, historyczne i batalistyczne, akademickie i realistyczne. Najliczniejszą i najcenniejszą grupę w zespole reprezentują dzieła twórców modernistycznych: L. Corintha, L. de Laveaux, K. Krzyżanowskiego, J. Malczewskiego, W. Tetmajera, J Mehoffera i M. Slevogta. Osobne grupę tworzą: rzeźba symboliczno – ekspresyjna, malarskie kompozycje impresjonistyczne, fowistyczne i kubizujące, rzeźby portretowe tzw. nowego klasycyzmu, malarstwo marynistyczne, aż po dzieła skrajnej awangardy (W. Strzemiński, H. Stażewski) i Grupy Krakowskiej (M. Jarema, J. Stern). Unikalny zbiór – reprezentacja prac najważniejszych twórców swojej epoki.

Obiekty

261
rzeźba; Światowid I - ujęcie z tyłu; Smukła, abstrakcyjna forma o jasnoszarej barwie na podstawie. Na szczycie antropomorficzna głowa o czterech twarzach umieszczona na słupie. Poniżej, jedna na drugiej, nieokreślone formy: belkowate; geometryczne, w tym zespolone ze sobą koła ustawione pionowo, pod kątem prostym względem siebie; formy księżycowate; przenikające się krzyżowo z trójnogiem u dołu. Powierzchnia gipsu niejednorodna: miejscami ze śladami szpachli i innych narzędzi, rysami; miejscami zaś opracowana szczegółowiej - wygładzona nieco w środkowej partii o geometrycznej formie z wkomponowanymi w nią dwoma płaskimi dyskami, na bokach których odciśnięto czworoboki z kołami w środku. Dwustopniowa podstawa w formie pionowo ustawionego walca o jajowatym przekroju i dokładnie opracowanej powierzchni, dającej wrażenie kamiennego muru.

Światowid I

idol

Lewiński, Sławomir

1972

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; Prasłowianka I - ujęcie przodu ze skosu z lewej; Owalna bryła naturalnego kamienia polnego osadzona na kostce kamiennej. Skała tworząca głowę przekształcona w niewielkim stopniu. Rysy twarzy płytko cięte i przedstawione schematycznie. Wyraźna linia grzbietu nosa, rozwidlająca się na szczycie w łuki brwiowe powstała przez zachowanie cienkich pasów naturalnej warstwy zewnętrznej kamienia o ciemniejszym zabarwieniu. Podobnie wydobyto cechy fryzury - punktowym rytowaniem zaznaczony został przedziałek po środku głowy oraz linie wyznaczające szerokie pasma prostych, ciemnych włosów, biegnące od przedziałka do tyłu głowy, sugerując związanie w koński ogon.

Prasłowianka I

głowa

Lewiński, Sławomir

między 1957 — 1960

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; głowa; Komunard - ujęcie ze skosu z prawej; Głowa męska w czapce od uniformu Gwardii Narodowej z uniesionym daszkiem. Pociągła twarz o delikatnie zaznaczonych rysach uformowana przez minimalistyczne opracowanie jasnego, kamiennego surowca. Jedno oko przymrużone, nos długi i szczupły, wokół ust o grubej dolnej wardze delikatny wąsik, zarost zaznaczony też wzdłuż żuchwy, szyja szeroka. Pozostawione na powierzchni czapki i brody ślady pracy grubym dłutem dają wrażenie miękkości. Zmarszczki ogorzałej skóry mężczyzny uzyskano dzięki pracy cieńszymi dłutami.

Komunard

głowa

Lewiński, Sławomir

1958

Muzeum Narodowe w Szczecinie

zespół rzeźb; Zmierzch królów - ujęcie z przodu; Zespół surrealistycznych antropomorficznych i zoomorficznych figur o ceglasto-szarej barwie, od lewej:
a) Postać męska o zwartych nogach, uniesionych w górę, zgiętych w łokciach ramionach. Sterczące nakrycie głowy, spodnie bufiaste na biodrach, na nogach poprzecznie nałożone paski gliny. Na torsie i szyi ryty.
b) Jeździec na koniu bez nóg. Szeroko rozstawione ręce, wsparte dłońmi o biodra, w lewej sterczący w górę miecz. Głowa mała na długiej szyi, na szyi kryza. Na torsie rytem zaznaczone łuski pancerza. W stosunku do postaci koń mały, schematycznie potraktowany.
c) Ogólnie potraktowanej stojącej na postumencie postaci kobiecej. Głowa odchylona w prawo, w tył, tors w lewo, fragmentarycznie zaznaczony. Od bioder draperie fałd spódnicy. Po prawej, przy postaci pionowa forma połączona trzema poziomymi trzpieniami z postacią. Na wysokości torsu postaci forma nieco powiększa się i łączy z postacią.
d) Skręcona spiralnie, wysmukła postać kobieca o tektonicznej formie. Twarz pociągła, na głowie duży, płaski beret. Na grubej szyi rytmiczne krążki. Prawe ramię opuszczone ukośnie w dół, w ręce wachlarz. Na ramieniu trzy czarne krążki. Na podstawie 4 

Zmierzch królów

zespół rzeźb

Lewiński, Sławomir

1962

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; Neptun słowiański - ujęcie ze skosu z lewej; Stojąca na drewnianym postumencie postać brodatego mężczyzny w kontrapoście, potraktowana ogólnie, barwy ceglastej. Lewa ręka opuszczona w dół, prawa zgięta w łokciu przylega do pasa trzymając trójząb, wyryty na powierzchni gliny. Przy bokach bioder i nóg ażurowy ornament, sugerujący płaszcz lub pelerynę postaci z pasem o okrągłych ogniwach na wysokości obojczyka. Przez biodra luźno przewieszony pas owalnych ozdób. Podobne, mniejsze, okrągłe elementy doczepione do brody. Twarz o prostym nosie, dużych oczach, wąsach przy otwartych ustach, włosy zaznaczone w postaci prostej grzywki.

Neptun słowiański

Lewiński, Sławomir

między 1967 — 1968

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; głowa - Ujęcie ze skosu z lewej; Szeroka, spłaszczona, bliska owoidalnej głowa dołem lekko wydłużona, osadzona na kostce w kształcie ściętego ostrosłupa. Rysy twarzy: łuki brwiowe, nos, konturowo zaznaczone oczy, drobne usta – ciemniejsze, wydobyte przez delikatny, negatywowy szlif policzków i obszarów wokół oczu. Ryt ornamentalny włosów widoczny tylko na froncie skały, bezpośrednio wokół twarzy.

Prasłowianka II

głowa

Lewiński, Sławomir

między 1957 — 1960

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Wieniec dożynkowy - ujęcie z przodu; Tektoniczna, potraktowana ogólnie postać kobieca w długiej szacie o lekko zarysowanych kształtach z uniesionymi w górę rękami podtrzymującymi wieniec. Zarys głowy we wgłębieniu pomiędzy wzniesionymi ramionami. U dołu rodzaj walcowatej podstawy. W tylnej części, od wieńca do okolicy kolan postaci, płaska forma, mająca charakter welonu stanowi tło dla postaci. Powierzchnia opracowana dłutem U-kształtnym w taki sposób, by pozostawione w wybranych obszarach, ślady dłuta tworzyły fakturę welonu czy podstawy. Twarz, ramiona i suknia postaci oraz do pewnego stopnia podstawa – wyszlifowane.

Wieniec dożynkowy

Lewiński, Sławomir

około 1957

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba; Polelum - ujęcie z przodu; Monolityczna, antropomorficzna pionowa forma o cechach ludzkich zredukowanych do prostopadłościennego korpusu i osadzonej na krótkiej szyi głowy. Głowa o miękko zaznaczonych rysach twarzy, wydobytych negatywowym szlifem powierzchni wokół nosa, oczu, ust i policzków, który nakreśla także linię fryzury. Korpus ozdobiony rytem owalu, skierowanej w górę strzały oraz trzech poziomych linii powyżej. Figura ustawiona na nieco szerszym, kamiennym postumencie.

Polelum

Lewiński, Sławomir

1962

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Wódz Apaczów - ujęcie z przodu; Pionowa, tektoniczna forma jajowata na postumencie z nieobrobionego polnego kamienia. Na głowie płaski stylizowany ryt, tworzący abstrakcyjny wzór łamanych lub zaokrąglonych, meandrujących linii, który sugeruje cechy twarzy ludzkiej.

Wódz Apaczów

Lewiński, Sławomir

między 1956 — 1966

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Portret mężczyzny - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie pionowym na prostokątnym arkuszu. Mężczyzna przedstawiaony w popiersiu. Głowa lekko odchylona na lewe ramię. Barczyste ramiona częsciowo ucięte przez brzegi kompozycji. Mężczyzna spogląda na widza lekko uśmiechnięty. Nos wydatny, kościsty, czoło wysokie z zakolami łysiny. Ubrany w marynarkę, krawat i koszulę. W tle barwne, faliste linie układające sie w póropusze, z prawej strony głowy na podobieństwo aureoli. Głowa opracowana szczegółowo, pozostałe partie obrazu szkicowo. Refleksy barwne: białe, bordowe, cynobrowe na twarzy; białe, zielonkawe, cynobrowe na ubraniu; bordowe, seledynowe, białe w tle. Sygnatura wkomponowana w połę marynarki.

Portret mężczyzny

portret

Witkiewicz, Stanisław Ignacy

1926

Muzeum Narodowe w Szczecinie

pejzaż - Ujęcie z przodu; Obraz Friedricha Bernhardta Stettin I. Motywy marynistyczne z nowym językiem geometrii. U dołu obrazu statek w porcie. Odcienie błękitu, szarości oraz blady pomarańcz. Przy statku z lewej u dołu geometryczny żuraw stoczniowy.

Stettin I | Szczecin I

pejzaż

Bernhardt, Friedrich

1930

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Portret chłopca - ujęcie z przodu; Na arkuszu w układzie pionowym popiersie chłopca w ujęciu na wprost. Nieco na lewo od osi obrazu postać chłopca o owalnej twarzy, bardzo dużych migdałowych brązowych oczach patrzących na widza, wąskim, podłużnym nosie i wyraźnych, drobnych ustach. Czoło zakryte grzywką, długie włosy z przedziałkiem pośrodku zakrywają uszy. Odziany w szkicowo zaznaczony harcerski mundurek z błękitnym sznurem i zieloną chustą z czerwonymi naszyciami. Popiersie przecięte u dołu krawędzią okrągłego stołu, na którym leży taca w kształcie liścia z owocami w żółtych, różowych i granatowych barwach. W tle za głową chłopca nieregularna jasnozielona plama otoczona ciemniejszą plamą założoną ciemnymi smugami - obie rozdzielone konturem. Całość utrzymana w zieleniach z przewagą oliwkowej barwy papieru.

Portret chłopca

portret

Witkiewicz, Stanisław Ignacy

1934

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pejzaż miejski ze sztafażem - ujęcie z przodu; Obraz Port zimą przedstawia widok nabrzeża portu rybackiego na pokrytej krą rzece z umieszczoną na pierwszym planie niewielką barką i przycumowaną obok łódką. W tle pośród zwartej miejskiej zabudowy dwie wieże. Są to prawdopodobnie okrągła Baszta Prochowa oraz wieloboczna Baszta Mennicza w Goleniowie nad Iną.

Port zimą

pejzaż miejski ze sztafażem

Hartig, Hans

między 1930 — 1939

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pejzaż - ujęcie z przodu; Obraz przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie drzewa pochylone w prawo pod naporem silnego wiatru. Po prawej stronie przedstawiono fragment pola, a po lewej rzekę i płynącą w oddali łódź. Na horyzoncie widać wał wzdłuż rzeki. Po prawej stronie, na drugim planie, ukazano orzącego mężczyznę, do pługu zaprzężone są dwa konie. W tle znajduje się dom z dachem krytym strzechą. Kompozycję dynamizują linie diagonalne utworzone przez roślinność szarganą wiatrem, czyli gałęzie drzew, trzcinę, zboże oraz żagle łodzi. Kolorystyka obrazu jest ciepła i intensywna. W kompozycji dominują ciemne drzewa na pierwszym planie. Pozostałe obiekty zostały namalowane ciepłymi, jasnymi odcieniami ugru i zieleni, a jasnobłękitne niebo dodatkowo rozjaśnia kompozycję. Sygnatura w prawym dolnym rogu.

Krajobraz znad Dziwny w okolicach Kamienia Pomorskiego

pejzaż

Hartig, Hans

1903

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Portret kobiecy - ujęcie z przodu; Na zróżnicowanym tonalnie, ciemnozielonym, złamanym szarością tle półpostać pogodnej, spoglądającej w dal starszej kobiety. Postać ubrana jest w ciemnoszarą suknię z białym, koronkowym kołnierzykiem i czerwonym żabotem. Na gładko uczesanych włosach znajduje się czepek z białej koronki z dekoracyjnie upiętą wstążką w czerwono-niebieską kratkę. Obraz, malowany precyzyjnie, gładko, z dbałością o zachowanie szczegółów, stanowi kostiumologiczne świadectwo epoki.

Portret kobiety

portret kobiecy

Ernecke, Hermann

1852

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ludobójcy - ujęcie z przodu; Kompozycja z konturowym przedstawieniem w ciemnych, intensywnych tonach czerwieni, zieleni i niebeskiego. Na pierwszym planie czaszki: trzy zgrupowane po prawej, dwie z lewej. Za nimi trzy postacie w mundurach w półpostaci. Twarze o uogólnionych schematycznych rysach, linie łuków brwiowych i nosa zaznaczone ciągłym konturem. Podwójna linia ust wypełnia szerokość twarzy rodzajem ornamentu.

Ludobójcy

portret grupowy

Tomaszewski, Marian

1946

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Scena biblijna - ujęcie z przodu; Kompozycja utrzymana w ciepłych kolorach, żółty, czerwony, brązowy z dodatkiem białego i czerni na błękitnym tle. Wzdłuż lewej bocznej krawędzi trzy schematycznie potraktowane głowy zwrócone w prawo i dwie kolejne pod górną krawędzią. Po prawej stronie kompozycji na tle prostokąta zaklejonego wycinkiem gazety ujęty frontalnie tors kobiety zaakcentowany z prawej grubym czarnym konturem. Pośrodku wysokości aktu z lewej wazon w dwu płaszczyznach barwnych. Sylweta połowy wazonu powtórzona powyżej, poza zadrukowaną płaszczyzną.

Zuzanna i starcy

scena biblijna

Tomaszewski, Marian

1949

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena rodzajowa; Czerwone fotele - ujęcie z przodu; We wnętrzu sylwety ujętych od tyłu postaci siedzących w linearnie opisanych czerwonych fotelach. Siedzący po lewej mężczyzna obejmuje ramionami kobietę po prawej i postać po lewej. Na dalszym planie pod górną krawędzią obrazu stół, na nim butelka i kieliszek, przy bocznych krawędziach stołu trzy postaci, a na wprost nad stołem trzy okrągłe głowy. Na około obrazu pamarańczowe paspartoo.

Czerwone fotele

scena rodzajowa

Tomaszewski, Marian

1948

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Defilada zwycięzców; scena batalistyczna - ujęcie z przodu; Trzy czarne sylwetowo potraktowane postaci w marszu ujęte frontalnie. W prawym ręku pistolety automatyczne, postać z lewej i środkowa trzymają ręczne granaty sztyftowe. Pomiędzy nimi dwie czerwone sylwety postaci. Na twarzach trzy białe krążki zamiast oczu i ust. W prawym dolnym rogu napis

Defilada zwycięzców

scena batalistyczna

Tomaszewski, Marian

między 1945 — 1947

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Taniec - ujęcie z przodu; Kompozycja podzielona na cztery pionowe płaszczyzny brązu i zgaszonego oranżu. Szerokość wypełniają czarne linearne sylwetki kilku postaci w ruchu. Niektóre z nich ze zaznaczonymi schematycznie, konturowo i wypełnionymi białą barwą, częściami ciała . W centrum, za postaciami niebieski akcent w formie soczewkowatej plamy.

Taniec

scena rodzajowa

Tomaszewski, Marian

1956

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obrona Warszawy - ujęcie z przodu; Na tle poziomych płaszczyzn czerni, ciepłego brązu, błękitu i szarości cztery brązowe sylwety. Pierwsza od lewej – hybryda byka i działa artyleryjskiego z dwiema lufami; druga – przypominająca trzy uogólnione, uzbrojone postaci. Po prawej, za układem ciemnych, zielonych i brązowych prostokątów, postać z uniesionym mieczem, za którą stoi symboliczna postać syreny z mieczem i tarczą z orłem. W tle, w górnej części przedstawienia dwie nieregularne, czarne plamy, jedna w prawym górnym rogu przedstawienia, druga za postacią z mieczem.

Obrona Warszawy

scena batalistyczna

Tomaszewski, Marian

między 1958 — 1965

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Krematorium - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie poziomym. W centrum nieco przesunięta w lewo szeroka wieża z trzema półkolistymi czarnymi otworami. Na wieży dwa dymiące kominy. Nad dolną krawędzią ciemna płaszczyzna. Na niej od strony lewej krawędzi dwie lufy armatnie.

Krematorium

pejzaż

Tomaszewski, Marian

1964

Muzeum Narodowe w Szczecinie

bez tytułu - ujęcie z przodu; Kompozycja jednoplanowa w układzie poziomym z linią horyzontu poniżej połowy wysokości i postaciami określonymi za pomocą czarnych konturów i jasnoszarych, ciemnoszarych i brązowych płaszczyzn na niebiesko-zielonym, ciemnym, przygaszonym tle. Po lewej grupa uogólnionych, brązowo-szarych postaci z lufami wymierzonymi w grupę jasnych postaci, z których dwie stoją z uniesionymi w górę ramionami a pozostałe tworzą nieokreśloną geometryczną formę. Po prawej uogólniona, szaro-brązowa postać z wyciągniętym karabinem w stronę grupy postaci przy brzegu obrazu. W centrum, za postaciami płaszczyzna prostokątna – budowla.

Bez tytułu

scena batalistyczna

Tomaszewski, Marian

między 1958 — 1965

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 261 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+