treść serwisu

Europejscy klasycy nowoczesności Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zespół dzieł europejskiego malarstwa i rzeźby XIX i 1. poł. XX w., obejmuje m.in. malarstwo pejzażowe epoki romantyzmu, portret mieszczański i biedermaier, düsseldorfską oraz warszawską szkołę krajobrazu, malarstwo rodzajowe i realistyczne, historyczne i batalistyczne, akademickie i realistyczne. Najliczniejszą i najcenniejszą grupę w zespole reprezentują dzieła twórców modernistycznych: L. Corintha, L. de Laveaux, K. Krzyżanowskiego, J. Malczewskiego, W. Tetmajera, J Mehoffera i M. Slevogta. Osobne grupę tworzą: rzeźba symboliczno – ekspresyjna, malarskie kompozycje impresjonistyczne, fowistyczne i kubizujące, rzeźby portretowe tzw. nowego klasycyzmu, malarstwo marynistyczne, aż po dzieła skrajnej awangardy (W. Strzemiński, H. Stażewski) i Grupy Krakowskiej (M. Jarema, J. Stern). Unikalny zbiór – reprezentacja prac najważniejszych twórców swojej epoki.

Obiekty

0
Pejzaż miejski ze sztafażem - ujęcie z przodu; Obraz Port zimą przedstawia widok nabrzeża portu rybackiego na pokrytej krą rzece z umieszczoną na pierwszym planie niewielką barką i przycumowaną obok łódką. W tle pośród zwartej miejskiej zabudowy dwie wieże. Są to prawdopodobnie okrągła Baszta Prochowa oraz wieloboczna Baszta Mennicza w Goleniowie nad Iną.

Port zimą

pejzaż miejski ze sztafażem

Hartig, Hans

między 1930 — 1939

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Pejzaż - ujęcie z przodu; Obraz przedstawia pejzaż. Na pierwszym planie drzewa pochylone w prawo pod naporem silnego wiatru. Po prawej stronie przedstawiono fragment pola, a po lewej rzekę i płynącą w oddali łódź. Na horyzoncie widać wał wzdłuż rzeki. Po prawej stronie, na drugim planie, ukazano orzącego mężczyznę, do pługu zaprzężone są dwa konie. W tle znajduje się dom z dachem krytym strzechą. Kompozycję dynamizują linie diagonalne utworzone przez roślinność szarganą wiatrem, czyli gałęzie drzew, trzcinę, zboże oraz żagle łodzi. Kolorystyka obrazu jest ciepła i intensywna. W kompozycji dominują ciemne drzewa na pierwszym planie. Pozostałe obiekty zostały namalowane ciepłymi, jasnymi odcieniami ugru i zieleni, a jasnobłękitne niebo dodatkowo rozjaśnia kompozycję. Sygnatura w prawym dolnym rogu.

Krajobraz znad Dziwny w okolicach Kamienia Pomorskiego

pejzaż

Hartig, Hans

1903

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Portret kobiecy - ujęcie z przodu; Na zróżnicowanym tonalnie, ciemnozielonym, złamanym szarością tle półpostać pogodnej, spoglądającej w dal starszej kobiety. Postać ubrana jest w ciemnoszarą suknię z białym, koronkowym kołnierzykiem i czerwonym żabotem. Na gładko uczesanych włosach znajduje się czepek z białej koronki z dekoracyjnie upiętą wstążką w czerwono-niebieską kratkę. Obraz, malowany precyzyjnie, gładko, z dbałością o zachowanie szczegółów, stanowi kostiumologiczne świadectwo epoki.

Portret kobiety

portret kobiecy

Ernecke, Hermann

1852

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Ludobójcy - ujęcie z przodu; Kompozycja z konturowym przedstawieniem w ciemnych, intensywnych tonach czerwieni, zieleni i niebeskiego. Na pierwszym planie czaszki: trzy zgrupowane po prawej, dwie z lewej. Za nimi trzy postacie w mundurach w półpostaci. Twarze o uogólnionych schematycznych rysach, linie łuków brwiowych i nosa zaznaczone ciągłym konturem. Podwójna linia ust wypełnia szerokość twarzy rodzajem ornamentu.

Ludobójcy

portret grupowy

Tomaszewski, Marian

1946

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Scena biblijna - ujęcie z przodu; Kompozycja utrzymana w ciepłych kolorach, żółty, czerwony, brązowy z dodatkiem białego i czerni na błękitnym tle. Wzdłuż lewej bocznej krawędzi trzy schematycznie potraktowane głowy zwrócone w prawo i dwie kolejne pod górną krawędzią. Po prawej stronie kompozycji na tle prostokąta zaklejonego wycinkiem gazety ujęty frontalnie tors kobiety zaakcentowany z prawej grubym czarnym konturem. Pośrodku wysokości aktu z lewej wazon w dwu płaszczyznach barwnych. Sylweta połowy wazonu powtórzona powyżej, poza zadrukowaną płaszczyzną.

Zuzanna i starcy

scena biblijna

Tomaszewski, Marian

1949

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena rodzajowa; Czerwone fotele - ujęcie z przodu; We wnętrzu sylwety ujętych od tyłu postaci siedzących w linearnie opisanych czerwonych fotelach. Siedzący po lewej mężczyzna obejmuje ramionami kobietę po prawej i postać po lewej. Na dalszym planie pod górną krawędzią obrazu stół, na nim butelka i kieliszek, przy bocznych krawędziach stołu trzy postaci, a na wprost nad stołem trzy okrągłe głowy. Na około obrazu pamarańczowe paspartoo.

Czerwone fotele

scena rodzajowa

Tomaszewski, Marian

1948

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Defilada zwycięzców; scena batalistyczna - ujęcie z przodu; Trzy czarne sylwetowo potraktowane postaci w marszu ujęte frontalnie. W prawym ręku pistolety automatyczne, postać z lewej i środkowa trzymają ręczne granaty sztyftowe. Pomiędzy nimi dwie czerwone sylwety postaci. Na twarzach trzy białe krążki zamiast oczu i ust. W prawym dolnym rogu napis

Defilada zwycięzców

scena batalistyczna

Tomaszewski, Marian

między 1945 — 1947

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Taniec - ujęcie z przodu; Kompozycja podzielona na cztery pionowe płaszczyzny brązu i zgaszonego oranżu. Szerokość wypełniają czarne linearne sylwetki kilku postaci w ruchu. Niektóre z nich ze zaznaczonymi schematycznie, konturowo i wypełnionymi białą barwą, częściami ciała . W centrum, za postaciami niebieski akcent w formie soczewkowatej plamy.

Taniec

scena rodzajowa

Tomaszewski, Marian

1956

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Obrona Warszawy - ujęcie z przodu; Na tle poziomych płaszczyzn czerni, ciepłego brązu, błękitu i szarości cztery brązowe sylwety. Pierwsza od lewej – hybryda byka i działa artyleryjskiego z dwiema lufami; druga – przypominająca trzy uogólnione, uzbrojone postaci. Po prawej, za układem ciemnych, zielonych i brązowych prostokątów, postać z uniesionym mieczem, za którą stoi symboliczna postać syreny z mieczem i tarczą z orłem. W tle, w górnej części przedstawienia dwie nieregularne, czarne plamy, jedna w prawym górnym rogu przedstawienia, druga za postacią z mieczem.

Obrona Warszawy

scena batalistyczna

Tomaszewski, Marian

między 1958 — 1965

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Krematorium - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie poziomym. W centrum nieco przesunięta w lewo szeroka wieża z trzema półkolistymi czarnymi otworami. Na wieży dwa dymiące kominy. Nad dolną krawędzią ciemna płaszczyzna. Na niej od strony lewej krawędzi dwie lufy armatnie.

Krematorium

pejzaż

Tomaszewski, Marian

1964

Muzeum Narodowe w Szczecinie

bez tytułu - ujęcie z przodu; Kompozycja jednoplanowa w układzie poziomym z linią horyzontu poniżej połowy wysokości i postaciami określonymi za pomocą czarnych konturów i jasnoszarych, ciemnoszarych i brązowych płaszczyzn na niebiesko-zielonym, ciemnym, przygaszonym tle. Po lewej grupa uogólnionych, brązowo-szarych postaci z lufami wymierzonymi w grupę jasnych postaci, z których dwie stoją z uniesionymi w górę ramionami a pozostałe tworzą nieokreśloną geometryczną formę. Po prawej uogólniona, szaro-brązowa postać z wyciągniętym karabinem w stronę grupy postaci przy brzegu obrazu. W centrum, za postaciami płaszczyzna prostokątna – budowla.

Bez tytułu

scena batalistyczna

Tomaszewski, Marian

między 1958 — 1965

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Partyzanci - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie poziomym utrzymana w szarych, brązowych i zielonych barwach. Po prawej stronie kompozycji trzy, brązowe uogólnione postaci, dwie u góry, jedna poniżej, z karabinami. Ich sylwety częściowo wyznaczone przez szary kontur. U góry w tle ciemna, szara płaszczyzna o wyraźnym konturze i nieregularnym kształcie. Po lewej stronie trzy zróżnicowane kształtem i kolorem płaszczyzny: brązowa o nieregularnej, wielobocznej formie; zielona - ograniczona częściowo szarym konturem prostej łamanej; obła, zielonoszara bez wyraźnego konturu.

Partyzanci

scena batalistyczna

Tomaszewski, Marian

1958

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Opłakiwanie - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie pionowym, o dużym stopniu uogólnienia utrzymana w szarościach i czerniach z postaciami stylizowanymi na głazy. Nad dolną krawędzią na płaszczyźnie oddzielonej od góry nierówną poziomą linią leżąca postać zbudowana z trzech walcowatych form: głowy, tułowia, nóg. Powyżej zespół pionowych, walcowatych form z wyodrębnionych stref światła i cienia.

Opłakiwanie

scena religijna

Tomaszewski, Marian

1966

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Norma wyżej - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie pionowym w kolorystyce żółcieni, oranży, brązów, błękitu i zieleni. Zespolony motyw kilku postaci z młotkami w rękach, o płaskim, strefowym układzie. Po lewej stronie niewykończony ceglany mur. W prawym górnym narożu krążek słońca.

Norma wyżej

scena rodzajowa

Tomaszewski, Marian

1947

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zabawa w wojnę - ujęcie z przodu; Obraz zbudowany z płaszczyzn koloru o czarnych konturach na szarym tle. U dołu podłużna leżąca forma o barwie zgaszonego oranżu, na niej rząd białych i zielonych wielokątów z krążkami w środku. Ponad nią nieregularne formy zbudowane z płaszczyzn czerwonych, zielonych, żółtych, niebieskich. U góry, tuż pod krawędzią pas bieli przecięty w dwóch miejscach płaszczyzną czerni.

Zabawa w wojnę

scena batalistyczna

Tomaszewski, Marian

1953

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Arka Noego - ujęcie z przodu; Kompozycja barwna w kwadracie, przedstawiająca arkę w postaci domu z dachem dwuspadowym na kadłubie; ściana boczna podzielona na kwadraty z wpisanymi w nie zarysami ludzkich twarzy; po lewej stronie, w górze obrazu unoszą się trzy gołębie, jeden z zieloną gałązką w dziobie; u dołu i po bokach linearne zarysy fal.

Arka Noego

scena biblijna, alegoria

Tomaszewski, Marian

1946

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Migracja narodów - ujęcie z przodu; Kompozycja w układzie pionowym utrzymana w szarobrązowej kolorystyce. Od górnej krawędzi do dolnej krawędzi zespół, jakby pochód, szarobrązowych kamiennych popiersi wypełnia środek obrazu. Tło jasnoszare. U dołu obrazu na lewo od środka sygnatura autora.

Migracja narodów

scena rodzajowa

Tomaszewski, Marian

między 1965 — 1967

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Kobiety paleolityczne - ujęcie z przodu; Kompozycja w półchromatycznej kolorystyce brązów i złamanych zieleni. Na pierwszym planie, na neutralnym tle, nieco odsunięte od lewej krawędzi trzy kamienne postacie kobiece, potężne tułowie z zaznaczeniem brzuchów i bioder; u dwóch z prawej także piersi; głowy bez zaznaczenia rysów twarzy. Na drugim planie, po lewej figura zbudowana z trzech elementów - głowa, tułów, podstawa. Dwie postacie pierwszoplanowe w szarości z rozwiązaniem walorowym bryły, prawa ciemniejsza.

Kobiety paleolityczne

scena rodzajowa

Tomaszewski, Marian

1965

Muzeum Narodowe w Szczecinie

pomnik - Ujęcie z przodu; Na kwadratowej podstawie postać Fryderyka II w kontrapoście, w mundurze pruskiego generała jazdy i gronostajowym płaszczu. Buty nad kolana, szpada przy podwójnie owiniętej szarfie z chwastem tworzącej pas. Na piersi gwiazda i wstęga orderowa. Lewa ręka wsparta o biodro, noga wysunięta do przodu. W prawej regiment, wsparty o księgi leżące u stóp. Głowa zwrócona w lewo, ostre spojrzenie w dal. Na głowie trójgraniasty kapelusz z kokardą. Płyta z cokołu pomnika Fryderyka II to płaskorzeźba dekoracyjna z elementami rózg liktorskich, ksiąg, lirą i gałązkami wawrzynu.

Fryderyk II

pomnik

Schadow, Johann Gottfried

1793

Muzeum Narodowe w Szczecinie

głowa - Ujęcie z przodu; Głowa mężczyzny w kapuzie z szarożołtego kamienia. Twarz pociągła okolona niewielkim zarostem, między brwiami fałda, rysy wydatne.

Głowa rybaka

głowa

Utech, Joachim

1936

Muzeum Narodowe w Szczecinie

głowa - Ujęcie z góry; Z nieregularnego bloku szarożółtego kamienia wyłoniona twarz kobieca o grubych rysach, z czołem przykrytym falistymi włosami.

Głowa kobiety - Wichura

głowa

Utech, Joachim

1937

Muzeum Narodowe w Szczecinie

głowa - Ujęcie z prawej strony; Ekspresyjnie przedstawiona w szarym granicie głowa mężczyzny w trójgraniastym kapeluszu o marsowej twarzy, pokrytej bruzdami. Jeden z rogów trikorna, osadzony bezpośrednio nad dużym, zmarszczonym u nasady nosem przedłuża oś symetrii twarzy. Oczy mężczyzny są przymrużone, brwi ściągnięte, kąciki pełnych ust skierowane w dół, uwidaczniając dwie bruzdy biegnące wzdłuż nosa aż do brody. Oszczędnie modelowana, niewygładzona, a przez to porowata powierzchnia granitu podkreśla zmęczoną cerę i niezadowolenie przedstawione na dojrzałej twarzy bez zarostu.

Grenadier pomorski II

głowa

Utech, Joachim

1940

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 256 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd