treść serwisu

Europejscy klasycy nowoczesności Muzeum Narodowe w Szczecinie

Zespół dzieł europejskiego malarstwa i rzeźby XIX i 1. poł. XX w., obejmuje m.in. malarstwo pejzażowe epoki romantyzmu, portret mieszczański i biedermaier, düsseldorfską oraz warszawską szkołę krajobrazu, malarstwo rodzajowe i realistyczne, historyczne i batalistyczne, akademickie i realistyczne. Najliczniejszą i najcenniejszą grupę w zespole reprezentują dzieła twórców modernistycznych: L. Corintha, L. de Laveaux, K. Krzyżanowskiego, J. Malczewskiego, W. Tetmajera, J Mehoffera i M. Slevogta. Osobne grupę tworzą: rzeźba symboliczno – ekspresyjna, malarskie kompozycje impresjonistyczne, fowistyczne i kubizujące, rzeźby portretowe tzw. nowego klasycyzmu, malarstwo marynistyczne, aż po dzieła skrajnej awangardy (W. Strzemiński, H. Stażewski) i Grupy Krakowskiej (M. Jarema, J. Stern). Unikalny zbiór – reprezentacja prac najważniejszych twórców swojej epoki.

Obiekty

0
pomnik - Ujęcie z przodu; Na kwadratowej podstawie postać Fryderyka II w kontrapoście, w mundurze pruskiego generała jazdy i gronostajowym płaszczu. Buty nad kolana, szpada przy podwójnie owiniętej szarfie z chwastem tworzącej pas. Na piersi gwiazda i wstęga orderowa. Lewa ręka wsparta o biodro, noga wysunięta do przodu. W prawej regiment, wsparty o księgi leżące u stóp. Głowa zwrócona w lewo, ostre spojrzenie w dal. Na głowie trójgraniasty kapelusz z kokardą. Płyta z cokołu pomnika Fryderyka II to płaskorzeźba dekoracyjna z elementami rózg liktorskich, ksiąg, lirą i gałązkami wawrzynu.

Fryderyk II

pomnik

Schadow Johann Gottfried

1793

Muzeum Narodowe w Szczecinie

głowa - Ujęcie z przodu; Głowa mężczyzny w kapuzie z szarożołtego kamienia. Twarz pociągła okolona niewielkim zarostem, między brwiami fałda, rysy wydatne.

Głowa rybaka

głowa

Utech, Joachim

1936

Muzeum Narodowe w Szczecinie

głowa - Ujęcie z góry; Z nieregularnego bloku szarożółtego kamienia wyłoniona twarz kobieca o grubych rysach, z czołem przykrytym falistymi włosami.

Głowa kobiety - Wichura

głowa

Utech, Joachim

1937

Muzeum Narodowe w Szczecinie

głowa - Ujęcie z prawej strony; Ekspresyjnie przedstawiona w szarym granicie głowa mężczyzny w trójgraniastym kapeluszu o marsowej twarzy, pokrytej bruzdami. Jeden z rogów trikorna, osadzony bezpośrednio nad dużym, zmarszczonym u nasady nosem przedłuża oś symetrii twarzy. Oczy mężczyzny są przymrużone, brwi ściągnięte, kąciki pełnych ust skierowane w dół, uwidaczniając dwie bruzdy biegnące wzdłuż nosa aż do brody. Oszczędnie modelowana, niewygładzona, a przez to porowata powierzchnia granitu podkreśla zmęczoną cerę i niezadowolenie przedstawione na dojrzałej twarzy bez zarostu.

Grenadier pomorski II

głowa

Utech, Joachim

1940

Muzeum Narodowe w Szczecinie

portret; scena historyczna - Ujęcie z przodu skosem w prawą stronę; Pomnik przedstawia młodego króla z berłem w dłoni stojącego w strzemionach na potężnym koniu. Postać ujęta jest hieratycznie, jej majestatyczność i wyniosłość podkreślone zostały ustawieniem konia na wzniesieniu i pochyleniem jego głowy. Miecz w ręku władcy zastąpiony został berłem, by uwiecznić wizerunek Warneńczyka jako króla- triumfatora, piewcy idei wolności ludów. Autor posłużył się efektem historyzującej archaizacji.

Władysław Warneńczyk

portret; scena historyczna

Wittig Edward

między 1929 — 1930

Muzeum Narodowe w Szczecinie

portret męski - Ujęcie z przodu; Rzeźba z kamienia przedstawiająca głowę marynarza w czapce. Rzeźba szczecińska złożona z trzech niezależnych elementów: drewnianej plinty oraz granitowych głowy i fragmentu kołnierza.

Marynarz

portret męski

Horno-Popławski Stanisław

około 1979

Muzeum Narodowe w Szczecinie

posąg - Ujęcie z przodu; Stojąca młoda kobieta w powłóczystej szacie, z żaglem na lewym ramieniu, z prawą ręką opartą o kotwicę. Rzeźba jest pomniejszoną kopią figury wieńczącej fontannę postawioną w 1895 r. na obecnym placu tobruckim.

Personifikacja Szczecina - Sedina

posąg

Manzel Ludwig

około 1894

Muzeum Narodowe w Szczecinie

akt męski - Ujęcie z lewej strony skosem do przodu; Rzeźba z brązu przedstawiająca nagiego, młodego, szczupłego mężczyznę, stojącego twarzą do widza z rękami wzdłuż ciała.

Wielki młodzieniec I | Grosser Juengling I

akt męski

Fiori Ernesto de

1926

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu; Siedząca w fotelu postać drobnej kobiety w ciemnej sukni wypełniająca niemal całą długość diagonali obrazu.

Studium do portretu żony

portret kobiecy

Krzyżanowski Konrad

około 1905

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - ujęcie z przodu; Na płaszczyźnie szarej, ograniczonej pasem czerni wzdłuż górnej i dolnej krawędzi, trzy przedmioty zbudowane z płaskich form. Po lewej płaszczyzna jasnozielona o kielichowatym wybrzuszeniu, z prawej, wstawiona formą ciemnobrązową, obie zamknięte u góry płaszczyzną o nieregularnym konturze, wypełnioną ornamentem czarnym i białym. Wzdłuż lewej, bocznej krawędzi forma złożona z dwóch wydłużonych płaszczyzn: żółtej i brązowej. Pośrodku kompozycji duża forma zbudowana płaszczyznami: brązową o zarysie dzbanka z prawej i rdzawą, rozszerzającą się ku górze z lewej. Nad górną krawędzią naczynia drobne formy obrysowane czarnym konturem.

Martwa natura

martwa natura

Marczyński Adam

1936

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu; Autoportret w kapeluszu.

Autoportret w kapeluszu

autoportret

Spychalski, Jan

1944

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu w innym świetle; Portret męski. Artysta namalował swój wizerunek w jasnym kitlu na ciemnym tle. Głowę ma pochyloną, prawa część twarzy pozostaje w cieniu. Wyraz twarzy jest dość posępny. Prawą ręką wspiera się w pasie, lewą ma w kieszeni fartucha. Takie ułożenie ciała sprawia wrażenie, jakby artysta miał przerwę w pracy, jakby rozmyślał nad dalszym działaniem lub istotą swej twórczości. Za nim, po lewej stronie na podłodze, usytuowany został dzbanuszek z pędzlami i małe składane krzesełko ze stojącym przy oparciu oprawnym obrazem. Przedmioty te sugerują tymczasowość warsztatu. Atmosferę obrazu współtworzy ciemna kolorystyka płótna – barwy, przede wszystkim szarości i brązy, są przygaszone.

Autoportret II

portret męski

Pinkas Ignacy

między 1908 — 1935

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu;  Portret starszej damy. Siedząca kobieta w eleganckim stroju na zielonym tle.

Portret starszej damy

portret kobiecy

Most Carl August Ludwig

1842

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu; Scena rodzajowa. Podsłuchiwana randka. Dwie kobiet wyglądające przy budynku na mężczyzne który romansuje z kobieta w oknie.

Podsłuchiwana randka

scena rodzajowa

Most Carl August Ludwig

1844

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu; Kompozycję wypełniają sylwety postaci nakładających się na siebie, okonturowanych czernią (monotypia). Na tym elementy płaszczyzn barwnych w pionowych ciągach: od lewej fiolet, czerwień, dalej wymiennie odcienie fioletu, różu, zgaszonego szarością brązu.

Wyrazy

kompozycja abstrakcyjna

Jarema Maria

1956

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu; Na tle barwnej, ciemnej draperii stoi misa z czterema niebieskimi rybami. Obraz malowany z górnego punktu widzenia. Misa stanowi centrum kompozycji, ustawiona po przekątnej.
Całość utrzymana w ciemnych barwach (czerwienie, ugry, błękity, zielenie, szarości).

Ryby w czerwonej misie

martwa natura

Eibisch, Eugeniusz

między 1963 — 1964

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu; Obraz przedstawia porośnięte trawą podwórko zamknięte zabudowaniem gospodarskim drewnianym, krytym nisko opadającą strzechą. W otwartych wrotach, na tle zieleni widocznej po drugiej stronie budynku sylwetka mężczyzny z cepem w ręku. Po prawej stronie obrazu stos snopków, po lewej, przy otwartych drzwiach stadko kur, snop oparty o ścianę, leżąca drabina. Koloryt: ciemny, zielenie, szarawe brązy.

Młocka w stodole

scena rodzajowa

Czajkowski Stanisław

około 1903

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena rodzajowa - ujęcie z przodu; Kompozycja jednoplanowa. Ujęta en face postać siedzącego mężczyzny, obiema rękami ujmującego kierownicę. Prawe dolne naroże obrazu wypełnia fragmentarycznie widoczny mechanizm traktora, maska sięga do połowy wysokości kompozycji. W lewym dolnym rogu widoczny fragment ciągnika. Mężczyzna ubrany w prostą kurtkę, na głowie czapka z daszkiem. W tle niebo. Horyzont na wysokości ok. 1/6 kompozycji. Koloryt: przewaga tonów niebieskich, w różnych odcieniach. Kurtka w zgaszonych, chłodnych tonach czerwonego fioletu.

Na scalonych ziemiach

scena rodzajowa

Stażewski, Henryk

między 1950 — 1951

Muzeum Narodowe w Szczecinie

weduta - Ujęcie z przodu; Przedstawienie stalowej konstrukcji wysadzonego Dworca Głównego przy Alejach Jerozolimskich w Warszawie. Tonacje bieli i szarości.

Koło dworca | U nàdraži

weduta

Paur Jaroslav

1948

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu; Obraz Klejnoty Bałtyku, przedstawia zbiór abstrakcyjnych form na tle morza. Przewaga koloru kremowego na tle zieleni i granatu. Nieregularne rozłożenie w wiekszości niebieskich form na całym obrazie.

Klejnoty Bałtyku

kompozycja abstrakcyjna

Szwacz, Bogusław

1969

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - ujęcie z przodu; Kompozycja w wydłużonym układzie poziomym. Na płaszczyźnie pilśni naciągnięta merla, na niej przyczepione ptasie szczątki kostne w układzie symetrycznym, skoncentrowane w części środkowej, z zaakcentowaną linią osi poziomej.

Statek kanibali

Stern, Jonasz

1972

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu; Płaszczyzna pilśni zaklejona tiulem, pomalowana głębokim tonem ciemnego fioletu. W prawym górnym narożniku krążek ciemnej czerwieni. Elementami układu kompozycji są szczątki rybie - skóra, kręgosłup, ogon, płetwy, przytwierdzone pod siatką tiulu. Układ elementów sugeruje kompozycję pejzażową: pnie drzew po lewej i prawej stronie, kształty budowli w centrum i dwóch postaci - siedzącej i leżącej na pierwszym planie.

Kompozycja z rybami

kompozycja abstrakcyjna

Stern, Jonasz

1966

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - ujęcie z przodu; Kompozycja abstrakcyjna układu zgeometryzowanych form. Nad dolną krawędzią czarny trójkąt wpisany w szarą prostokątną płaszczyznę o gruzełkowatej fakturze. Przedłużeniem prostokątnej jest skierowana w górę płaszczyzna łącząca się w środkowej części obrazu z płaszczyzną szarości po lewej stronie. Przy lewej krawędzi obrazu wydłużona forma pionowa zgaszonej bieli przerwana pośrodku płaszczyzną szarości, z wpisaną w szarość kolistą płaszczyzną żółci. Tło układów środkowej części obrazu stanowi wypełniający wysokość trójkąt równoramienny ciepłych zieleni i zgaszonych żółci. Na nim u góry wklejona płaszczyzna papieru zadrukowanego

Kompozycja VIII

kompozycja abstrakcyjna

Stern, Jonasz

1949

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 236 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
asd