
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Porcelana miśnieńska
miecze.
Porcelanowy świecznik w formie drzewa z ułamanymi gałęziami, na dwóch nieodłamanych konarach dodano profitki na świece. O pień oparta jest drabina, na której stoi chłopiec. Pod drzewem siedzi kobieta, do której młodzieniec wyciąga rękę z dwoma nakrapianymi ptasimi jajami. Klimat tej sielankowej sceny dobrze oddaje ducha rokokowych dekoracji. Całość została pomalowana naszkliwnie w kolorach: zielonym, cynobrowym, seledynowym, czerwonym, niebieskim i urozmaicona subtelnymi złoceniami. Parę do świecznika stanowi pokazujący podobną scenę lichtarz o numerze Wil.154.
Luźną inspiracją do stworzenia obu modeli świeczników były grafiki według obrazów Jacopa Amigoniego (1682–1752) publikowane w I. połowie XVIII wieku i przedstawiające alegorie czterech elementów. Pokazywały one żywioły w scenach z parami kobiety i mężczyzny ukazanych w różnych sytuacjach: wybierających jaja z ptasich gniazd (powietrze), uciekających od pożaru (ogień), łowiących ryby (woda) i zbierających kwiaty (ziemia). Twórca świeczników wilanowskich inspirował się sceną związaną z powietrzem, którą opracował na dwa różne sposoby.
W kolekcji lichtarz znajdował się prawdopodobnie już przed 1850 rokiem, został przywieziony do Wilanowa z petersburskich zbiorów Stanisława Septyma Potockiego, ojca Aleksandry Potockiej. Obiekty przesłano do nowej rezydencji po jej ślubie z Augustem Potockim w 1840, na co wskazują zapisy w inwentarzach z tego czasu. Najprawdopodobniej w pałacu znajdowały się wówczas po 2 sztuki każdego z lichtarzy – w formie takiej jak opisywany Wil.153 oraz w formie analogicznej do Wil.154. W spisie z 1895 roku w Gabinecie Lubomirskiej po raz kolejny pojawiają się te obiekty: „Cztery świeczniki ze starej porcelany saskiej, składające si z drzewa i dwóch figur na podstawie. Jedna – Poszukujący gniazd, druga Zbierający kwiaty /kilku brak/. Całość na konsoli z drzewa ażurowego i złoconego”.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 24,3 cm, szerokość: 20,6 cm
Rodzaj obiektu
element oświetleniowy stoją...
Technika
farby naszkliwne, złocenie
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna