treść serwisu

Talerz

Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu

Nota popularyzatorska

Porcelanowy okrągły talerz dekorowany w stylu „chińskie imari”. Lustro zajmuje ukwiecona gałązka śliwy, kwiaty chryzantemy, peonii i lotosu – symbole m.in. pór roku. Kompozycję uzupełniają motyl i cykada, również niosące treści symboliczne. Kołnierz talerza przy górnej krawędzi okala gęsta wić lotosowa przerwana czterema rezerwami, czyli wyodrębnionymi polami wypełnionymi dekoracją – w tym przypadku motywami gałązek z kwiatami. Spód kołnierza ozdobiono dwoma delikatnymi rzutami gałązek śliwy. Dekorację talerza wykonaną głównie kobaltem i czerwienią żelazową ze złoceniami cechuje nieco oszczędna stylistyka.

„Chińskie imari” to przedmioty wykonane w chińskich manufakturach, których zdobnictwo czerpie z kolorystyki wytwarzanej wcześniej przez Japończyków porcelany. Japońskie imari produkowano głównie w Arita na wyspie Kiusiu od około połowy XVII wieku z przeznaczeniem na eksport na rynek europejski. Określenie „imari” pochodzi od nazwy portu, z którego wypływały japońskie statki wypełnione pięknymi przykładami japońskiego rzemiosła artystycznego.

Talerz należy do historycznej kolekcji wilanowskiej; przypuszczalnie zdobił wnętrza dawnych Pokoi Chińskich urządzonych na piętrze korpusu pałacu według koncepcji Stanisława Kostki Potockiego.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 4,0 cm, szerokość: 45,5 cm

Technika

kobalt, złocenie

Tworzywo / materiał

porcelana

Czas powstania / datowanie

XVIII

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Chiny

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.2303

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Alkowa przy Pokoju Chińskim z kasetonami - szafa 1

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd