Forma piernikarska
koniec XVII wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie
Z poruszenia Nimf zgromadzonych nad brzegiem rzeki, przy postumencie zdobionym płaskorzeźbami, wnioskować można, że spokój ich odpoczynku nad brzegiem rzeki zakłócił jakiś podglądający je zza trzcin mężczyzna (Satyr?). W środku kompozycji pomyka obnażona do pasa nimfa, osłonięta zwiewną białą szatą, z zarzuconym na ramiona purpurowym płaszczem, trzy kolejne zdążyły ukryć się w cieniu, z którego ich krągłe nagie ciała wydobywa miękkie światło. Obraz namalowany został z rozmachem, lecz jednocześnie malarz z pieczołowitością oddaje każdy detal. Kompozycję dynamizuje ruch przedstawionych postaci i porywisty podmuch wiatru. Wyjątkowo dobrze zaobserwowane i uchwycone malarsko zostały refleksy niskiego bocznego światłą. Obraz mimo użycia dość jaskrawych kolorów broni się niezłym warsztatem autora, który umiejętnie przedstawił poprawne anatomicznie akty w nieprzesadzonym ruchu, biegle oddał za pomocą światłocienia krągłości kształtów i różnorodność tworów przyrody.
Obraz prawdopodobnie pochodzi z kolekcji Augusta i Aleksandry Potockich, nabyty przed 1877 r. Autor nie jest znany, przesłanki stylistyczne kierują nasze poszukiwania w kręgi włoskie.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 185,0 cm, szerokość: 186,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
koniec XVII wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
XVIII wiek
Muzeum Zamkowe w Malborku
XX wiek
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna