
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Grafika
Występuje w ścieżce edukacyjnej: Elegantki i eleganci
Scena ukazuje trzech, zwracających się do siebie w rozmowie szlachciców, ubranych w nasycone kolorystycznie stroje w typie polskim. To właśnie stroje, oddane z pietyzmem i precyzją, choć w nieco fantazyjnej manierze, są głównym przedmiotem przedstawienia. Informuje nas o tym zawarta pod sceną deskrypcja, odbita w języku polskim i francuskim: Ubiory Szlachty drobney z czasów Stanisława Augusta; Costumes de la etite (!) noblesse du temps de Stanislas Auguste. Poniżej, po środku 1765. Ponad sceną, dużymi literami tytuł zbioru: ALBUM POLONAIS. Postać szlachcica ukazanego po lewej stronie nosi niebieski kontuszu z wylotami i zwisającymi rękawami, przepasany wzorzystym pasem; postać stojąca po środku nosi zielony żupan z narzuconą na wierzch, spinaną na piersi szubą. Obaj noszą na głowie czapki w typie konfederatek. Szlachcic po prawej stronie ubrany jest w rodzaj obszytej futrem, przepasanej czamary, a jego głowę okrywa obszyta futrem czapka. W lewym dolnym rogu widnieje sygnatura autora: J. Lewicki. Litografia ze szlachcicami w strojach polskich pochodzi ze zbioru pt. „Album Polonais” lub “Album des costumes polonais anciens et modernes”, autorstwa Jana Nepomucena Lewickiego (1795-1871). Wydawnictwo ukazało się w Paryżu, w 1853 roku. W zbiorach Muzeum wilanowskiego zachowały się trzy karty wydawnictwa: Okładka, której kompozycja prezentuje zbiór portretów zasłużonych w historii Polaków, w układzie chronologicznym, oraz kartę pt. Buńczuk Jana III. Cykl „Album Polonais” jest ciekawym dokumentem epoki; w 12 składających się na zbiór odbitkach podjęte zostały przez Lewickiego tematy związane z historią oraz kulturą polską. Lewicki, emigrant popowstaniowy, przez wiele lat mieszkał i tworzył we Francji (Strassburg, Nancy, Paryż). Do niezwykłych epizodów jego emigracyjnego był pobyt w Lizbonie, gdzie powierzono mu funkcję głównego rytownika szkoły topograficznej. Lewicki powrócił do kraju w latach 50., jednak w wyniku upadku powstania styczniowego (przygotowywał mapy dla powstańców), ostatecznie wyjechał, aby osiąść we Francji.
Szlachta, żupan, szuba, czamara, strój polski, Francja, Paryż, cykl, rytownik, topografia, szkoła topograficzna
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 23,8 cm, szerokość: 15,4 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.