Krzesło — pastisz mebla gotyckiego
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Grafika
Występuje w ścieżce edukacyjnej: Elegantki i eleganci
Scena ukazuje trzech, zwracających się do siebie w rozmowie szlachciców, ubranych w nasycone kolorystycznie stroje w typie polskim. To właśnie stroje, oddane z pietyzmem i precyzją, choć w nieco fantazyjnej manierze, są głównym przedmiotem przedstawienia. Informuje nas o tym zawarta pod sceną deskrypcja, odbita w języku polskim i francuskim: Ubiory Szlachty drobney z czasów Stanisława Augusta; Costumes de la etite (!) noblesse du temps de Stanislas Auguste. Poniżej, po środku 1765. Ponad sceną, dużymi literami tytuł zbioru: ALBUM POLONAIS. Postać szlachcica ukazanego po lewej stronie nosi niebieski kontuszu z wylotami i zwisającymi rękawami, przepasany wzorzystym pasem; postać stojąca po środku nosi zielony żupan z narzuconą na wierzch, spinaną na piersi szubą. Obaj noszą na głowie czapki w typie konfederatek. Szlachcic po prawej stronie ubrany jest w rodzaj obszytej futrem, przepasanej czamary, a jego głowę okrywa obszyta futrem czapka. W lewym dolnym rogu widnieje sygnatura autora: J. Lewicki. Litografia ze szlachcicami w strojach polskich pochodzi ze zbioru pt. „Album Polonais” lub “Album des costumes polonais anciens et modernes”, autorstwa Jana Nepomucena Lewickiego (1795-1871). Wydawnictwo ukazało się w Paryżu, w 1853 roku. W zbiorach Muzeum wilanowskiego zachowały się trzy karty wydawnictwa: Okładka, której kompozycja prezentuje zbiór portretów zasłużonych w historii Polaków, w układzie chronologicznym, oraz kartę pt. Buńczuk Jana III. Cykl „Album Polonais” jest ciekawym dokumentem epoki; w 12 składających się na zbiór odbitkach podjęte zostały przez Lewickiego tematy związane z historią oraz kulturą polską. Lewicki, emigrant popowstaniowy, przez wiele lat mieszkał i tworzył we Francji (Strassburg, Nancy, Paryż). Do niezwykłych epizodów jego emigracyjnego był pobyt w Lizbonie, gdzie powierzono mu funkcję głównego rytownika szkoły topograficznej. Lewicki powrócił do kraju w latach 50., jednak w wyniku upadku powstania styczniowego (przygotowywał mapy dla powstańców), ostatecznie wyjechał, aby osiąść we Francji.
Szlachta, żupan, szuba, czamara, strój polski, Francja, Paryż, cykl, rytownik, topografia, szkoła topograficzna
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 23,8 cm, szerokość: 15,4 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna