treść serwisu

Portret Karoliny Galle

Nota popularyzatorska

W malarskiej spuściźnie Józefa Simmlera przeważają portrety, które cechuje wysoki kunszt malarski. Pierwsze wizerunki rodziny i przyjaciół powstały już w latach 40. XIX wieku, zaraz po powrocie malarza do kraju po zagranicznych studiach w Dreźnie, Monachium i Paryżu. W latach 50. w kręgach warszawskiej burżuazji i bogatego mieszczaństwa Simmler cieszył się już dużym uznaniem jako portrecista. Reprezentował ceniony przezeń rodzaj sztuki, przesyconej dostojeństwem tradycji opartej na doskonałej technice i solidności wykonania. Simmler pochodził z zamożnej rodziny, nie musiał więc ulegać presji i nowym trendom. Malował zgodnie z przyjętymi regułami akademickimi, skupiając się na doskonaleniu warsztatu. W swoich pracach dążył do idealnej kompozycji, harmonijnych układów i dokładnego rysunku. Lubował się w wiernym ukazywaniu modeli, drobiazgowym odtwarzaniu przedmiotów, namacalnej faktury materiałów. Wymienione cechy można odnaleźć w Portrecie Karoliny Galle z 1850 roku, który wraz z osobnym wizerunkiem jej małżonka Ferdynanda tworzy portret pary małżeńskiej. Przedstawienie ma charakter reprezentacyjny, ale jednocześnie jest nasycone pewną dozą intymności. Siedząca swobodnie w czerwonym fotelu stateczna kobieta w eleganckiej czarnej sukni z kosztownymi dodatkami, w postaci misternych koronek, upiętych kwiatów, gustownej biżuterii, przyciąga uwagę na tle szarej, pustej ściany. Postać emanuje spokojem i dumną powagą. Padające z przodu łagodne światło wydobywa z półmroku kształtną głowę i ułożoną na oparciu fotela dłoń. Kobieca twarz emanuje życiem głównie za sprawą przenikliwie patrzących czarnych oczu. To jedyny w obrazie element pewnego poruszenia, bo Simmler programowo unikał w swoich kompozycjach gwałtownych ruchów, gestów, napięcia psychicznego. Portret Karoliny Galle pochodzi z dość wczesnego okresu, kiedy artysta największą wagę przywiązywał do odmalowania stanu psychologicznego modeli. W późniejszych dziełach straci on na ostrości, przytłumiony efektowną przestrzenią bogatych wnętrz, w których pozowały portretowane osoby. Najdobitniejszym przykładem tej zmiany jest Portret Marii Włodkowskiej z 1865 roku.

Simmler miał też znaczący udział w rozwoju malarstwa historycznego w kraju, ale przyćmiły go dokonania Matejki.

Bożena Kasperowicz



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: z prawej strony; J.Simmler. 1850

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Simmler, Józef (1823-1868)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 86 cm, szerokość: 67 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 112 cm, szerokość: 93 cm

Rodzaj obiektu

obraz, malarstwo

Technika

technika olejna

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1845 — 1855

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Polska (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Lublinie

Numer identyfikacyjny

S/Mal/641/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd