
Portret nieznanej damy
1790 — 1800
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Portrety
Żona Józefa Mehoffer, Jadwiga, często była jego modelką, pojawiała się zarówno na samodzielnych portretach, jak i złożonych, figuralnych kompozycjach, z Dziwnym ogrodem (1903) na czele. Pomiędzy 1915 a 1923 rokiem artysta stworzył serię rysunków nazywanych przez niego „Rewią mody”. Również do tych prac pozowała Jadwiga, ubrana w stylu epoki w niezwykłe kapelusze, boa, brosze, strusie pióra, falbany, pelerynki. Portret olejny z 1915 roku wpisuje się w rozwijany przez lata pomysł wykonywania portretowych wizerunków eksponujących zróżnicowane, bogate stroje. Postać, ujęta w lewym profilu w bliskim planie na tle karmazynowej czerwieni, nosi bujne futro narzucone na zielonkawą bluzkę, spiętą dekoracyjną broszą. Jej głowę wieńczy duża futrzana czapka o specyficznej, ostro rysującej się linii dekorowanej piórami. Rozwijana przez całe wspólne życie galeria portretów Jadwigi stanowi trwałe świadectwo zachwytu i utrwalania jej delikatnych rysów twarzy, a także dokumentuje rozległą panoramę modnych kostiumów pierwszej 1. XX wieku.
Mehoffer poszukiwał w swojej wczesnej twórczości efektu syntezy, dekoracyjności, ornamentalnych deseni wydobytych giętką, „secesyjną” linią i intensywną barwą, kształtujących stylistykę jego malarstwa jako scalenia obserwowanych form naturalnych. W późniejszej fazie bogactwo form wydobytych czytelnym konturem zastąpił wnikliwą analizą tworzyw, materiałów, faktur i ich malarską interpretacją. Portret żony z 1915 roku wpisuje się w malarski program wnikliwej obserwacji i artystycznego przetworzenia. Delikatna cera i jasna skóra odkrytej szyi Jadwigi emanuje intensywnością, zmysłowością – poprzez zestawienie ze zróżnicowaną, bogatą, starannie wydobytą strukturą materiałów i tkanin stroju. Portret zyskuje charakter naoczności, bliskości – intensywnego obcowania z modelem.
Marcin Lachowski
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 62 mm, szerokość: 50 mm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 78 cm, szerokość: 73 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo, obraz
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1790 — 1800
Muzeum Narodowe w Lublinie
Boznańska, Olga
1927
Muzeum Narodowe w Lublinie
Simmler, Józef
1845 — 1855
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.