Krzesło — pastisz mebla gotyckiego
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Porcelanowy okrągły, miseczkowaty talerz dekorowany w stylu „chińskie imari”. Centralną część lustra zajmuje dekoracja ujęta kobaltowym okręgiem – ukwiecone łodyżki za balustradą. Na zewnątrz okręgu z czterech miejsc wyrastają bujnie gałązki śliwy, peonii, lotosu i innych roślin. Krawędź naczynia okala ciągły ornament uproszczonych, stylizowanych kwiatów, przerwany czterokrotnie rezerwami, czyli wyodrębnionymi polami wypełnionymi dekoracją – w tym przypadku powtarzającą się kompozycją floralną. Spód kołnierza ozdobiono dwoma delikatnymi rzutami gałązek śliwy Dekorację talerza wykonano kobaltem i czerwienią żelazową ze złoceniami.
„Chińskie imari” to przedmioty wykonane w chińskich manufakturach, których zdobnictwo czerpie z kolorystyki wytwarzanej wcześniej przez Japończyków porcelany. Japońskie imari produkowano głównie w Arita na wyspie Kiusiu od około połowy XVII wieku z przeznaczeniem na eksport na rynek europejski. Określenie „imari” pochodzi od nazwy portu, z którego wypływały japońskie statki wypełnione pięknymi przykładami japońskiego rzemiosła artystycznego.
Talerz należy do historycznej kolekcji wilanowskiej; przypuszczalnie zdobił wnętrza dawnych Pokoi Chińskich urządzonych na piętrze korpusu pałacu według koncepcji Stanisława Kostki Potockiego.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 4,6 cm, szerokość: 28,0 cm
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
kobalt, szkliwienie, złocenie
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna