![MNS/Szt/1382 ujęcie z przodu; Młody mężczyzna przedstawiony jest w ujęciu od pasa w górę, zwrócony w prawo. Twarz szczupła o prostym nosie, wydatnych kościach policzkowych i pełnych ustach. Niebieskie oczy patrzą przed siebie. Brwi są lekko ściągnięte. Włosy rudawe, sięgają uszu, z krótką falującą grzywką nad czołem. Wąsy ma długie o podkręcanych końcach. Precyzyjnie odmalowana broda jest krótka rozdzielona po środku. Mężczyzna odziany jest w czarną szubę z szerokim futrzanym kołnierzem w kolorze brązu, dekorowaną srebrno-złotym motywem roślinnym. Pod spodem biała koszula z wysokim kołnierzem i małą krezą. Na piersiach widoczny jest przepleciony czterokrotnie złoty łańcuch. Lewa dłoń wsparta jest na rękojeści miecza. Palce zdobią złote pierścienie, większy z nich z osadzonym w oprawie turkusem. Tło jest gładkie w kolorze zielonym o niebieskawym odcieniu. W górnym lewym rogu, żółtą farbą namalowany znak twórcy: uskrzydlony wąż z pierścieniem w pysku i data 1541.](/brepo/panel_repo/2025/02/05/agmy5p/contain-360-1000-max-mns-szt-1382-img0001-p.webp)
Portret księcia Filipa I
portret męski
1541
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika
Grafika ukazująca jedno z ikonicznych miejsc Rzymu należy do grupy popularnych w XVIII wieku rycin o charakterystycznej, horyzontalnej dominancie kompozycyjnej, zwanych vue’optique – to znaczy – widok perspektywiczny. Określony sposób ich kompozycji, szeroki kąt ujęcia widoku, wyraźnie podkreślone motywy architektoniczne, częściowe podkolorowanie wybranych elementów, oraz umieszczany zazwyczaj ponad sceną tytuł pisany w lustrzanym odbiciu, składały się na obraz, którego obserwacja poprzez odpowiednie narzędzia optyczne tworzyła wrażenie przestrzennej głębi. Narzędziem, które współtworzyło z rycinami vue d’optique efekt widoków trójwymiarowych był tzw. zograskop. Składał się z umieszczonej na wysokości ok 45 cm., oprawionej w prostokątną ramę okrągłej soczewki, połączonej z ruchomą plakietą z lustrem. Obserwacja poprzez soczewkę odbicia leżącej przy zograskopie ryciny (w układzie do góry nogami) tworzyła złudzenie przestrzennego widoku ukazanego miejsca. Stąd też zapewne chętnie uwieczniano w widokach perspektywicznych słynne europejskie rezydencje, place lub ogrody.
Prezentowana rycina posiada ponad sceną pisany odwrotnie tytuł, który brzmi: VUE DU CAPTIOLE, wskazując którą z części Wiecznego Miasta uwiecznił francuski wydawca Jacques Chereau, działający w Paryżu, przy ulicy St. Jacques. W pierwszym planie widzimy spacerujących ludzi, ich kolejne, niewielkie grupki ułożone są perspektywicznie na biegu schodów prowadzących do placu przez pałacem Senatorskim. Widoczny na rycinie i zachowany do dziś architektoniczny układ Piazza del Campidoglio, zamkniętego trójstronnie tworzącymi harmonijną zabudowę gmachami Palazzo dei Conservatori, Palazzo Nuovo oraz centralnego – Palazzo Senatorio, zaprojektował Michał Anioł. Buonarroti. Popularność druków w typie vue d’optique przypadła na II połowę XVIII/pocz. XIX wieku, pokrywając się z czasem wielkiej popularności tzw. Grand Tour – podróży o profilu edukacyjnym i formacyjnym dla przedstawicieli europejskiej arystokracji. Jedną z form utrwalania wrażeń z takich podróży – poza spisywaniem diariuszy – było gromadzenie widoków, najczęściej w formie rycin, miejsc oglądanych w drodze.
rycina, obraz trójwymiarowy, zograskop, widok perspektywiczny, vue d’optique, Jacques Chereau, Michał Anioł Buonarroti, Palazzo Senatorio, Palazzo Nuovo, Palazzo dei Conservatori
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 30,2 cm, szerokość: 43,5 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
miedzioryt, akwaforta
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1541
Muzeum Narodowe w Szczecinie
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna