Serweta na chałkę szabasową
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Grafika
Grafika ukazująca jedno z ikonicznych miejsc Rzymu należy do grupy popularnych w XVIII wieku rycin o charakterystycznej, horyzontalnej dominancie kompozycyjnej, zwanych vue’optique – to znaczy – widok perspektywiczny. Określony sposób ich kompozycji, szeroki kąt ujęcia widoku, wyraźnie podkreślone motywy architektoniczne, częściowe podkolorowanie wybranych elementów, oraz umieszczany zazwyczaj ponad sceną tytuł pisany w lustrzanym odbiciu, składały się na obraz, którego obserwacja poprzez odpowiednie narzędzia optyczne tworzyła wrażenie przestrzennej głębi. Narzędziem, które współtworzyło z rycinami vue d’optique efekt widoków trójwymiarowych był tzw. zograskop. Składał się z umieszczonej na wysokości ok 45 cm., oprawionej w prostokątną ramę okrągłej soczewki, połączonej z ruchomą plakietą z lustrem. Obserwacja poprzez soczewkę odbicia leżącej przy zograskopie ryciny (w układzie do góry nogami) tworzyła złudzenie przestrzennego widoku ukazanego miejsca. Stąd też zapewne chętnie uwieczniano w widokach perspektywicznych słynne europejskie rezydencje, place lub ogrody.
Prezentowana rycina posiada ponad sceną pisany odwrotnie tytuł, który brzmi: VUE DU CAPTIOLE, wskazując którą z części Wiecznego Miasta uwiecznił francuski wydawca Jacques Chereau, działający w Paryżu, przy ulicy St. Jacques. W pierwszym planie widzimy spacerujących ludzi, ich kolejne, niewielkie grupki ułożone są perspektywicznie na biegu schodów prowadzących do placu przez pałacem Senatorskim. Widoczny na rycinie i zachowany do dziś architektoniczny układ Piazza del Campidoglio, zamkniętego trójstronnie tworzącymi harmonijną zabudowę gmachami Palazzo dei Conservatori, Palazzo Nuovo oraz centralnego – Palazzo Senatorio, zaprojektował Michał Anioł. Buonarroti. Popularność druków w typie vue d’optique przypadła na II połowę XVIII/pocz. XIX wieku, pokrywając się z czasem wielkiej popularności tzw. Grand Tour – podróży o profilu edukacyjnym i formacyjnym dla przedstawicieli europejskiej arystokracji. Jedną z form utrwalania wrażeń z takich podróży – poza spisywaniem diariuszy – było gromadzenie widoków, najczęściej w formie rycin, miejsc oglądanych w drodze.
rycina, obraz trójwymiarowy, zograskop, widok perspektywiczny, vue d’optique, Jacques Chereau, Michał Anioł Buonarroti, Palazzo Senatorio, Palazzo Nuovo, Palazzo dei Conservatori
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 30,2 cm, szerokość: 43,5 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
miedzioryt, akwaforta
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznane
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Bridgwood & Son
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Bridgwood & Son
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.