treść serwisu

Ansicht von Stettin | Widok Szczecina

grafika - widok rejonu ul. Podgórnej z kościołem św. Jana

Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina XVII-XIX w.

Nota popularyzatorska

Rysunki Szczecina z 2. połowy XIX wieku często przedstawiały wyidealizowany obraz miasta, ale widocznych na sztafażu ludzi ukazywano w trakcie naturalnych, codziennych czynności, jak wieszanie prania czy wyładunek towarów ze statków. Formę takiego rysunku miała litografia Adolfa Clossa (1840-1894) z około 1880 roku według pracy Theodora Webera (1838–1907), przedstawiająca Szczecin w rejonie ulicy Podgórnej i kościoła Jana Ewangelisty. Closs był drzeworytnikiem ze Stuttgartu, uważanym za mistrza pośród niemieckich grafików reprodukcyjnych. Weber zaś pochodził z Lipska, kształcił się w Berlinie, w pracowni pejzażysty marynistycznego Wilhelma Krause (1803–1864), a następnie w Paryżu, gdzie osiadł na stałe po wybuchu wojny francusko-pruskiej w 1870 roku. W pracach swych kładł nacisk na solidne wykonanie. Jego rysunki były drukowane w stuttgarckim zakładzie ksylograficznym, gdzie wykonywano ilustracje do publikacji geograficzno-krajoznawczych. Litografia ukazuje rejon przy dawnej ulicy Rosengarten w południowej części Starego Miasta, gdzie do XIX wieku rozpościerały się rozległe ogrody i funkcjonował podział ulicy na górną część, zwaną Różanym Ogrodem – Rosengarten i dolną część, zwaną Psią Górą – Roddenberg. W dawnych czasach tereny Rosengarten nie cieszyły się dobrą sławą, ponieważ zamieszkiwały je kobiety lekkich obyczajów, którym pozwalano funkcjonować jedynie na obrzeżach miasta. Według niektórych badaczy nazwa ulicy była wynikiem poczucia humoru średniowiecznych szczecinian, którzy nazwali ten odcinek Różanym Ogrodem ze względu na znajdującą się nieopodal cuchnącą fosę. W 1856 roku, w związku z porządkowaniem nazw ulic, przyjęto dla całej ulicy nazwę Rosengarten. Na litografii widoczny jest także kościół Jana Ewangelisty, którego budowę rozpoczęto w 1318 roku. W 1534 roku kościół franciszkanów został przejęty przez gminę protestancką, zaś w XIX wieku zamieniony na magazyn żywności. Kościół przetrwał drugą wojnę światową i obecnie jest najstarszym gotyckim obiektem w Szczecinie.

Małgorzata Peszko



Sygnatury i napisy:

  1. Sygnatura: po lewej stronie, u dołu, pod ilustracją; drukowany czarną czcionką: Th. Weber
  2. Napis: u dołu ilustracji, wyśrodkowany; drukowana czarna czcionka gotycka; napis w jednym wierszu; pierwsza część pogrubiona: Ansicht von Stettin. Von Th. Weber (S. 531)

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Weber Theodor
Adolf Closs

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 12.5 cm, szerokość: 15.6 cm

Rodzaj obiektu

grafika, miedzioryt (odbitka)

Technika

drzeworyt sztorcowy barwny

Tworzywo / materiał

papier

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1880

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Niemcy (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/H/909

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd