Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Grafika
Jest to fotografia wykonana przez Walerego Rzewuskiego (1837-1888) na podstawie obrazu autorstwa Aleksandra Gryglewskiego (1833-1879). Obaj artyści związani byli z Krakowem. Pierwszy z nich prowadził tu przez wiele lat sławny i zasłużony zakład fotograficzny, drugi ukończył naukę w krakowskiej szkole sztuk pięknych, aby następnie, większość swojego życia związać z dawną stolicą Polski. Obu połączyła wspólna praca, która opierała się na tożsamych zainteresowaniach historią ojczyzny. Potrzeba dokumentacji jej materialnych pamiątek, szczególnie architektonicznych, była motywem współpracy Gryglewskiego i Rzewuskiego. Zachowało się kilka albumów, które dokumentują ich wspólny projekt. Jeden z takich posiada w swych zbiorach Muzeum Pałacu Króla Jana III. Jest to pamiątka szczególna, posiadająca odręczną dedykację Gryglewskiego dla Aleksandry Potockiej (1818-1892), małżonki Augusta Potockiego, ostatniej właścicieli Wilanowa z rodu Potockich (1806-1867). Album składa się z dwudziestu pięciu zdjęć, które przedstawiają pomniki architektury Krakowa, a także zachowane rezydencje z różnych obszarów dawnej Rzeczpospolitej, m. in. Podwarszawskiego Wilanowa. Odbitka z przedstawieniem Sypialni Królowej to jedna z dwóch fotografii ukazujących dawny pałac króla Jana III. Druga przedstawia wnętrze Salon Holenderski (por. nota obiektu Wil.4552). Datowanie tego albumu można wskazać w na lata 70. XIX wieku. Praca Gryglewskiego stanowiła też wzór dla jednego z drzeworytów, który uwzględniony został w wydanej w 1877 roku publikacji H. Skimborowicza i W. Gersona pt. „Willanów, Album widoków i pamiątek…”. W przypadku tego wnętrza, obie reprodukcje mają niepoślednie znaczenie na rzecz badań dawnego, nieistniejącego dziś wystroju pałacu w Wilanowie. W części centralnej, przy ścianie, stoi bogato zdobiony, dwukondygnacyjny kabinet, który uznawany jest za mebel darowany królowi Janowi po zwycięskiej bitwie pod Wiedniem przez papieża Innocentego XI. Obiekt zaginął w czasie II wojny światowej; w roku 1944 na polecenie Alfreda Schellenberga – komisarza muzeów warszawskich, dokonany został wywóz pokaźnej grupy najcenniejszych zabytków, w tym najprawdopodobniej tego kabinetu. Mebel uwzględniony był na sporządzonej przez Niemców liście Sichergestellte Kunstwerke im Generalgouvernement (zabezpieczonych dzieł sztuki), która obejmowała najcenniejsze artystycznie przedmioty z polskich kolekcji.
Kraków, historia, historia Polski, dokumentacja, pomniki, architektura, fotografia, Wilanów, pałac, Aleksandra Potocka, Alfred Schellenberg,
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 40,0 cm, szerokość: 32,5 cm
Rodzaj obiektu
fotografia
Technika
fotografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna