treść serwisu

Frühlingstag | Wiosenny dzień

scena symboliczna

Jest częścią kolekcji: Grafika krajów niemieckojęzycznych

Nota popularyzatorska

Kompozycja Maxa Klingera przedstawia wczesnowiosenny pejzaż podmiejski z grupami figuralnymi. Na pierwszym planie, na murawie nad strumykiem, siedzi para zakochanych. Harmonię panującą między nimi Klinger przedstawił, odwołując się do tradycyjnego schematu wspólnego muzykowania. Mężczyzna gra na gitarze. Zwrócona w jego stronę kobieta słucha go lub śpiewa. Po lewej stronie, na stoku, na którym wznosi się willa otoczona drzewami, dwoje dzieci pod okiem matki zrywa wiosenne kwiaty. Po prawej stronie, za pniem jednej z szeregu topoli, stoi starszy mężczyzna, wpatrujący się melancholijnie w dal. Grupy postaci określają symboliczne znaczenie dzieła. Uosabiają trzy etapy ludzkiego życia: dzieciństwo, młodość i starość. Ich zajęcia mówią o szybkim przemijaniu, nietrwałości, marności ludzkiego żywota.

Grafika została wykonana około 1890 roku techniką akwaforty i akwatinty i odbita na papierze sztycharskim naklejonym na karton.

Max Klinger urodził się w 1857 roku w Lipsku, zmarł w 1920 roku w Großjena. Studiował od 1874 roku, krótko w Großgerzoglich-Badische Kunstschule (Wielkoksiążęcej Badeńskiej Szkole Sztuki) w Karlsruhe, a następnie na berlińskiej akademii sztuki. W latach 1879–1916 stworzył czternaście cykli graficznych. Wiele czasu spędzał, podejmując podróże studyjne po Belgii, Francji, Włoszech, do Grecji, w Pireneje. Pracował jako malarz, grafik i rzeźbiarz. Jego symbolistyczne dzieła, w których widoczne są też rysy ekspresjonistyczne, wywarły duży wpływ na innych artystów, między innymi Ottona Greinera, a szczególnie Alfreda Kubina. Za najważniejsze dzieło rzeźbiarskie Klingera jest uważany pomnik Ludwiga van Beethovena ukończony w 1902 roku. Twórca udzielał się w życiu środowiska artystycznego. Zainicjował nabycie i przebudowę florenckiej Villa Romana na dom pracy twórczej, służący licznym niemieckim stypendystom.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na recto pod przedstawieniem pośrodku poniżej tytułu; techniki typograficzne nazwa wydawnictwa: Verlag von FRITZ GURLITT BERLIN
  2. Napis: na recto pod przedstawieniem pośrodku; techniki typograficzne tytuł: FRÜHLINGSTAG
  3. Napis: na recto pod przedstawieniem po prawej; techniki typograficzne nazwisko grafika: Max Klinger
  4. Napis: na recto pod przedstawieniem po lewej; techniki typograficzne: Arnold Böcklin pinx

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Klinger, Max (Lipsk 1857- Gorssjena 1920)
Verlag Fritz Gurlitt (Berlin, nie przed 1880-1943)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 765 mm, szerokość: 933 mm
odcisk: wysokość: 610 mm, szerokość: 775 mm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

akwatinta, akwaforta

Tworzywo / materiał

karton, papier

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1890

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Berlin (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/4395

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd