"Portret Kobiety" ("Portret Mary Grey Miller")
Obraz
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Porcelanowy wazon dekorowany w typie mandaryńskiego famille rose. Famille rose to francuski termin oznaczający przynależność do określonej grupy porcelany chińskiej. W tym przypadku jest to tzw. rodzina różowych, czyli wyroby dekorowane naszkliwnymi farbami z przewagą odcieni różu i purpury. Chińczycy określali je jako yangcai - „obce kolory”. Zaczęły być używane w chińskich manufakturach do zdobienia porcelany na przełomie lat 20. i 30. XVIII wieku. Najwyższy poziom artystyczny wyrobów w typie famille rose osiągnięto w wytwórniach Jingdezhen w okresie Yongzheng (1722-1735). Wyroby określane to najczęściej XIX-wieczne przedmioty wypalone w Jingdezhen, ale z dekoracją malarską powstałą w manufakturach w Guangzhou (w Kantonie). Tzw. „rose Mandarin” oznacza przewagę scen figuralnych w charakterze zdobień utrzymanych w kolorystyce famille rose.
Gruszkowaty wazon o mocno spłaszczonych dwóch ściankach został pokryty zielonym szkliwem. Po bokach szyjki umieszczono esowate uchwyty w formie gałązek, z których bierze początek gęsta wić roślinna oplatająca naczynie. Brzusiec i szyję zdobią rezerwy, czyli pola wyodrębnione krawędzią, wypełnione dekoracją. W tym przypadku są to sceny figuralne na tle pejzażowo -architektonicznym. Bogactwo ornamentyki i scenek w rezerwach wazonu świadczy o niezwykle silnym dostosowaniu zdobień do gustów europejskich. Szczególnie interesujące jest wyobrażenie Chińczyków o ówczesnych gustach. W obecnych czasach stylistyka dekoracji wazonu może wydawać się co najmniej dyskusyjna.
Nie zachowała się jego pokrywka, o której obecności można domniemywać na podstawie analogicznych obiektów dostępnych na aukcjach. W XIX wieku wazonik stanowił element wyposażenia dawnych Pokojów Chińskich zlokalizowanych na piętrze korpusu pałacu, zaprojektowanych i zaaranżowanych przez Stanisława Kostkę Potockiego, wzbogacanych o interesujące przedmioty przez jego potomnych.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 29,5 cm, szerokość: 16,0 cm
Technika
szkliwienie
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna