Talerz z sylwetkową panoramą Gdańska
1930 — 1944
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Wyciski gemm antycznych
W mitologii greckiej Achilles i Partoklos pozostawali w zażyłej przyjaźni. Homer opisuje w Iliadzie, że Patroklos przekonał przyjaciela, by pozwolił mu poprowadzić armię Myrmidonów do walki w zbroi Achillesa. Patroklosowi udało się pokonać wojska trojańskie, ale ostatecznie został zabity w bitwie przez Hektora.
Na owalnym, wypukłym wycisk na płaskim tle, obwiedziony wałkiem z uskokiem przedstawiony jest naga postać męska dźwigająca przerzucone przez lewe ramię ciało nagiego wojownika, trzymającego tarczę. Pierwsza z postaci przedstawiona jest w pozycji półklęczącej, w prawej ręce trzyma miecz. Druga z możliwych interpretacji tej sceny to Odyseusz niosący ciało rannego Achillesa. podobne przedstawienie odnosi się również do sceny Ajax niosący ciało Achillesa ( lub Menelaus Carrying the Body of Patroclus) Do wycisku posłużyła osiemnastowieczna gemma z karneolu znajdująca się obecnie w zbiorach Ermitażu. Wycisk jest identyczny jak opisany w „Dactyliothecae universalis” Philippa Daniela Lipperta.
Gemma to kamień szlachetny lub półszlachetny w kształcie okrągłej lub owalnej płytki ozdobiony reliefem. Gemma z reliefem wklęsłym to intaglio (albo integlia), z reliefem wypukłym - kamea. Wykonywane z cennych kamieni o zróżnicowanym warstwowo kolorycie, urzekały pięknem i precyzją wykonania. Były używane jako elementy biżuterii, zdobiły naszyjniki, medaliony, pierścienie, bransolety, tabakierki, szkatułki, zegary, kabinety, itp. Na ich cenę rynkową składała się wartość użytego kamienia, jego opracowanie oraz jubilerska oprawa.
Stanisław Kostka Potocki gromadził swą kolekcję gemm w ramach prowadzonych przez niego badań nad sztuką starożytną, opublikowanych w dziele O sztuce u dawnych czyli Winkelman Polski, wydanej w Warszawie w 1815 roku.
Do celów studyjnych nad ikonografią antyczną służyły badaczom i kolekcjonerom zestawy kopii gemm, wykonywanych ze specjalnie przeznaczonych do tego celu past, tzw. wyciski. Były one wiernymi odbitkami reliefu i kształtu gemm, lecz nie uwzględniały zróżnicowania kolorystycznego. Obecnie w zbiorach wilanowskich znajdują się tylko wspomniane wyciski gemm, pozostałości warsztatu naukowego S. K. Potockiego, natomiast jego kolekcja uległa rozproszeniu.
W zespole 239 zachowanych wycisków wyróżnić należy trzy grupy obiektów. Pierwsza, to wyciski gemm antycznych. Drugą i trzecią grupę stanowią wyciski kopii gemm antycznych i kamieni wykonanych na wzór starożytnych.
Oryginalne gemmy z daktylioteki Lippert’a znajdziesz tutaj: gemma 1, gemma 2;
Ilustracje pochodzą ze zbiorów Rijksmuseum Amsterdam
Opracowanie: Ewa Jakubowska-Smagieł, dr Ewa Mostowicz-Kapciak, Martyna Miroszewska (na podstawie materiałów Agaty Małkowskiej)
Autor / wytwórca
Wymiary
wysokość: 1,5 cm, szerokość: 1,4 cm
Technika
wyciskanie
Tworzywo / materiał
masa żywiczna; papier; atrament
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1930 — 1944
Muzeum Zamkowe w Malborku
1700 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1882 — 1886
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna