
2/3 talara (gulden)
1706
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika angielska
Prezentowaną rycinę wydała oficyna The London Printing and Publishing Company ltd. (około 1800–1850). Wydanie z tytułem w trzech językach: angielskim, francuskim i niemieckim wyszło w firmie Fisher, Son & Co (1821–1848). Autorem pierwowzoru był Thomas Allom (1804–1872) architekt, a także ilustrator książek podróżniczych, do których tworzył kompozycje topograficzne. Allom zaprojektował wiele londyńskich budowli, m.in. wspólnie z Charlesem Barrym (1795–1860) nowy gmach parlamentu. Autor ryciny, Thomas Turnbull (czynny 1839–1842), był brytyjskim rytownikiem reprodukcyjnym specjalizującym się w stalorycie. Podejmował tematykę historyczną, portretową, rodzajową, pejzażową i architektoniczną.
Kompozycja przedstawia Salę Tronową w królewskim zamku Fontainebleau we Francji w ujęciu panoramicznym. Napoleon I udziela audiencji posłowi przekazującemu zapieczętowany list. Cesarz siedzi na tronie pod baldachimem ustawionym po lewej stronie. Wokół tronu i z tyłu przy ścianie stoją dworzanie, dyplomaci i goście. W drzwiach sali zatrzymali się wojskowi, przypuszczalnie należący do gwardii przybocznej cesarza Francji. W głębi, pośrodku ściany, widać wmontowany w stiukowe ramy portret króla Ludwika XIII (1601–1643). Sala ma wystrój eklektyczny. Ozdobne lizeny dzielą ściany na pola dekorowane reliefami i malowidłami. Sufit pokrywają głęboko profilowane kasetony z motywem korony pośrodku czterolistnej struktury, na której płatkach umieszczono herby.
Na polecenie Napoleona w 1804 królewską salę sypialną w pałacu Fontainebleau przebudowano, nadając funkcję sali tronowej w związku z planowanym przyjęciem korony cesarskiej z rąk papieża Piusa VII, który w tym celu specjalnie przybył z Rzymu. Napoleon zdecydował, aby kontynuować tradycyjne zasady etykiety i ceremoniału, dlatego sala uzyskała wygląd pełen przepychu.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
odcisk: wysokość: 124 mm, szerokość: 197 mm
arkusz: wysokość: 193 mm, szerokość: 279 mm
Rodzaj obiektu
staloryt (odbitka)
Technika
staloryt
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie (1945- )
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1706
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1590 — 1650
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1541
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna