Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Grafika
Na pierwszym planie sceny dostrzegamy rozległą winnicę, rozłożoną na łagodnym wzgórzu. W scenie ukazani zostali dwa myśliwi; jeden bliżej krawędzi, drugi, nieco oddalony mierzy ze strzelby do uciekającej zwierzyny, zapewne zająca. Za którym podąża pies myśliwski. Na samym środku, na wprost jednego z myśliwych stoi drugi pies, oczekując zapewne na polecenia od swojego pana. Ta rodzajowa scena myśliwska jest jedną z sześciu podobnych kompozycji w plenerze, które zachowały się w kolekcji wilanowskiej, na które składa się zbiór czterech litografii, prawdopodobnie ze wspólnego zbioru oraz dwie luźne, ale pokrewne tematycznie i stylistycznie kompozycje. Ich obecność w zbiorach wiązać można z myśliwską pasją ostatniego męskiego właściciela Wilanowa z rodziny Potockich, Augusta (1806-1867), piastującego godności Koniuszego Dworu Cesarskiego w Królestwie Kongresowym, a w związku z tym pełnił funkcję dyrektora Stad i Stacji Stadnych w Królestwie, m.in. w Janowie Lubelskim. W granicach dóbr wilanowskich znajdowało się wiele dogodnych terenów do realizowania pasji łowieckiej ich gospodarza, i nie tylko. Do historii przeszło wydarzenie, które miało miejsce w roku 1858, kiedy to August Potocki organizował oraz gościł uroczyste łowy z udziałem dwóch cesarzy: Rosji, Aleksander II oraz Francji, Napoleon III Bonaparte. W relacji opublikowanej na łamach 258 numeru „Kurjera Warszawskiego”, 18 (30) września, znalazł się obszerny opis tego wydarzenia; uroczyste powitanie obu władców przez właścicieli Wilanowa oraz tutejszych włościan, o łowach zorganizowanych po wystawnym śniadaniu w Natolinie, gdzie monarchów przyjmował August Potocki, oraz obiedzie i iluminacjach jakie odbyły się popołudniem już w dawnej rezydencji Jana III. Rezultat polowania był satysfakcjonujący; kronika prasowa wymienia upolowane ptactwo i zwierzynę; lisy, zające, daniele. Sama rycina powstała w technice druku płaskiego, litografii. Jej wykonanie oraz treść wyjaśnione zostały podpisami zamieszczonymi pod sceną; CHASSE DANS LA VIGNE, Pl. 1. Scenę zapewne zakomponował Jean-Louis Tirpenne, posługując się sylwetkami autorstwa Victora Adama, litografię wykonał Jean-François Benard, zaś opublikował Aubert w Paryżu (La Maison Aubert), a w Londynie Charles Tilt. Zgodnie z numerem umieszczonym pod sceną, jest to pierwsza scena ze wspomnianego cyklu.
Cykl, sceny myśliwskie, August Potocki, Wilanów, Paryż, Londyn, Aleksander II, Napoleon III
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 28,0 cm, szerokość: 33,0 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna