„De Spaansche oorlogs vloot van den jaere MDLXXXVIII”
Akwaforta
1679
Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
January Suchodolski, zawodowy wojskowy, swoje zainteresowania artystyczne mógł rozwijać jako adiutant generała Wincentego Krasińskiego – kolekcjonera dzieł sztuki i militariów. Gdy po upadku powstania listopadowego zdecydował się poświęcić całkowicie malarstwu, rozpoczął w 1832 roku studia w rzymskiej Akademii Francuskiej. Prowadził ją podziwiany od lat przez Suchodolskiego batalista i orientalista Horace Vernet, dzięki któremu Polak poznał najważniejszych artystów europejskich mieszkających w Wiecznym Mieście. Dom malarza z Warszawy stał się natomiast ośrodkiem włoskiej Polonii. Gościli w nim min. wieszczowie romantycznej literatury – Zygmunt Krasiński (syn generała) i Juliusz Słowacki. Suchodolski tworzył popularne wśród rodaków obrazy o tematyce militarnej i bliskowschodniej, których oczekiwano od niego także po powrocie do ojczyzny w 1837 roku. Do grupy tej należy widok bitwy pod Inkermanem, jednej z potyczek wojen krymskich, która przyniosła zwycięstwo koalicji francusko-angielskiej nad siłami carskimi. Zdarzenie z 5 listopada 1854 roku budziło ogromne zainteresowanie w świecie i doczekało się bogatej ikonografii. Znane są akwarele dokumentacyjne z pola walki autorstwa porucznika Colonela Dawkinsa, kompozycja Orlanda Norie spopularyzowana litografią wydaną przez Rudolpha Ackermanna (1854) czy późniejsze obrazy Elisabeth Thompson (1877) i Roberta Gibba (1895). Od wystawienia niedokończonego jeszcze malowidła Bitwa pod Inkermanem na paryskim Salonie 1857 roku rozpoczęła się wielka kariera Gustave’a Dorégo. Płótno to stało się częścią programu malarskiego dla Sali Krymskiej pałacu wersalskiego, urządzonej w latach 1855–1861 w ramach Muzeum Historii Francji. Wśród 18 twórców zaangażowanych w to przedsięwzięcie znalazł się także jeden malarz niefrancuskiego pochodzenia – Henryk Rodakowski.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 50 cm, szerokość: 73 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1679
Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego
1939–1944
Muzeum Narodowe w Lublinie
1889
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna