Fotografia portretowa Ernestyny (Ester Hadasy) Grossbart
1941 — 1943
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Żydowskie tematy Wojciecha Weissa
II wojnę światową Weiss, wtedy już uznany malarz, profesor (i wielokrotny rektor) Akademii Sztuk Pięknych, spędził w Krakowie. Do domu artysty wprowadzili się niemieccy oficerowie. On sam korzystał wtedy z małej pracowni w gmachu ASP, z okna której malował Planty, Barbakan, Bramę Floriańską. Zagładę Żydów szczęśliwie przetrwała jego żona Aneri – Irena z Silberbergów Weissowa (1888–1981). Po wyzwoleniu artysta znów swobodnie mógł chodzić po swoim mieście, znowu rysował Wawel i Wisłę.
W tym samym czasie powstał ten niewielki szkic: „Mury getta Kraków – Podgórze – Krzemionki 1945” (napis ołówkiem na odwrocie rysunku został zrobiony ręką żony artysty). Czarna kredka kreśląca charakterystyczny, wykonany na podobieństwo macew z cmentarza mur getta podkreśla niedawną tragedię wymordowania całej społeczności krakowskich Żydów. Ten rysunek jest dokumentem pustki po Zagładzie, znakiem pamięci po zamordowanych Żydach Krakowa.
Renata Piątkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 30.5 cm, szerokość: 43 cm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
sangwina
Tworzywo / materiał
kredka, papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1941 — 1943
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1941 — 1943
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna