![MPOLIN-A2.2.8 Zdjęcie płonącego getta warszawskiego: slajd w czerwonej ramce z czarnymi napisami - przy wszystkich krawędziach z każdej strony jednakowy: ,,MADE IN GERMANY | TRIX ZEISS | IKON [dwa ostatnie wyrazy obramowane cienką, miejscami zaokrąglaną linią; pośrodku ramki - pomiędzy nimi - także linia] 3560/1''; po jednej ze stron ramki przy dłuższej krawędzi uszkodzenie tektury - zdarty fragment o szerokości około 1 cm, papier w tym miejscu w kolorze zbliżonym do pomarańczowego. Wewnątrz ramki szybka, mocowana za pomocą blaszki.
Na przeźroczu, na obszernym czarnym tle - przy czym czerń wypełnia także boczne i dolną część kadru - widoczne żółtawe płomienie i wyżej, nieco od nich ciemniejsza, łuna. Kadr jest bardzo podobny do tego z j.a. MPOLIN-A2.2.7. Na górnym marginesie diapozytywu widoczny fragment napisu, po lewej: ,,[G]FACOLOR'' (napis firmowy - to błona agfacolor; pierwsza litera widoczna tylko częściowo), w prawym górnym rogu samo ,,A[G - litera widoczna tylko częściowo]''. Na dolnym marginesie: ,,25'' i ,,25 A''. Zdjęcie wykonane zostało nocą, z dachu wówczas siedmiopiętrowej (dziś czteropiętrowej) kamienicy narożnej przy pl. Dąbrowskiego u zbiegu Kredytowej i Jasnej (przy ambasadzie włoskiej). Na pierwszym planie, przed rozjaśnioną płomieniami przestrzenią, ciemne bryły budynków, których górna krawędź zaczyna się około 0,5 cm nad krawędzią obrazu. Po prawej, blisko środka szerokości, widoczna wieża, obok budynków z nierówną linią krawędzi górnej; przy drugiej krawędzi, lewej, obszerna budowla lub budowle o dachu raczej płaskim. Interpretacja: w centrum ujęcia znajduje się, jak można sądzić, sygnaturka kościoła św. Antoniego Padewskiego przy ul. Senatorskiej; po lewej widoczne byłyby gmachy: pałacu Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu oraz pałacu Ministra Skarbu.
Na wcześniejszych etapach opracowywania fotografii wysuwano domniemanie, że właściwym awersem zdjęcia jest ta strona, na której wieża znajduje się po lewej stronie - a budowla po wówczas prawej stronie miała być gmachem Teatru Wielkiego. Jest to jednak interpretacja słabsza niż powyższa, zwłaszcza wobec napisów na diapozytywie wskazujących, jak się wydaje, jednoznacznie awers.](/brepo/panel_repo/2023/03/24/4rzpk1/contain-360-1000-max-mpolin-a2-2-8-001.jpg)
Fotografia (slajd) płonącego getta warszawskiego (III)
1943
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Nocne zdjęcia płonącego getta warszawskiego
Zdjęcie płonącego getta warszawskiego: slajd w czerwonej ramce z czarnym napisem powtórzonym przy wszystkich krawędziach: „MADE IN GERMANY | TRIX ZEISS | IKON [dwa ostatnie wyrazy obramowane cienką, miejscami zaokrąglaną linią; pośrodku ramki pomiędzy nimi także linia] 3560/1”. Wewnątrz ramki szybka mocowana za pomocą blaszki.
Na czarnym tle, które wypełnia większą część kadru, są widoczne żółtawe płomienie i nieco od nich ciemniejsza łuna, pochylona w lewo (na zachód). Na górnym marginesie przeźrocza (ukrytym pod ramką) po lewej widoczny napis: „AGFACOLOR” (napis firmowy identyfikujący błonę: agfacolor). Na dolnym marginesie: „18” i „18 A”. Por. opis zdjęć z tej serii: MPOLIN-A2.2.7, MPOLIN-A2.2.8.
Zdjęcie zostało wykonane nocą, z dachu wówczas siedmiopiętrowej (dziś czteropiętrowej) kamienicy narożnej przy pl. Dąbrowskiego, u zbiegu Kredytowej i Jasnej (przy ambasadzie włoskiej). Na pierwszym planie, przed rozjaśnioną płomieniami przestrzenią, są widoczne ciemne bryły budynków, których górna, nierówna krawędź przebiega około 1 cm nad dolną krawędzią obrazu. Pośrodku znajduje się wieża, na lewo od niej obszerna budowla lub budowle o dachu raczej płaskim.
Interpretacja: w centrum ujęcia znajduje się, jak można sądzić, sygnaturka kościoła św. Antoniego Padewskiego przy ul. Senatorskiej, a po lewej widoczne są gmachy: pałacu Komisji Rządowej Przychodów i Skarbu oraz pałacu Ministra Skarbu. Na wcześniejszych etapach opracowywania fotografii wysuwano domniemanie, że właściwym awersem zdjęcia jest ta strona, na której wieża znajduje się po lewej stronie, a budowla – wówczas po prawej stronie – miała być gmachem Teatru Wielkiego. Jest to jednak interpretacja słabsza niż wyżej opisana, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę napisy na diapozytywie, wskazujące jednoznacznie awers.
Przemysław Kaniecki
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
fotografia
Technika
fotografia barwna, druk, diapozytyw
Tworzywo / materiał
błona fotograficzna, tektura, papier, szkło, metal, farba / lakier
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1943
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1943
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna