treść serwisu

Brama Grodzka

Nota popularyzatorska

Jan Kanty Gumowski (1883–1946) studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem J. Mehoffera, L. Wyczółkowskiego i K. Laszczki. Już podczas studiów pracował w Muzeum Narodowym w Krakowie przy inwentaryzacji zabytków. Umiejętność precyzyjnego wyglądu oddawania budowli i uroku krajobrazów ziem polskich zaowocowała wydaniem ośmiu tek graficznych poświęconych zabytkom architektury i budownictwa drewnianego, przydrożnym krzyżom i kapliczkom, które obok podejścia rekonstrukcyjnego charakteryzuje techniczna doskonałość. W 1914 roku Gumowski wstąpił do Legionów Polskich i dzięki tworzonym z dużym wyczuciem portretom legionistów i widokom miejsc bitew wkrótce stał się rysownikiem I Brygady. Równocześnie gromadził materiały do rozpoczętych przed wojną tek. Jedną z wcześniejszych poświęcił Lublinowi, gdzie przyjeżdżał kilkakrotnie w ciągu 1916 roku. Po raz pierwszy dotarł tu we wrześniu, z Chełma, na rekonwalescencję po przebytej dezynterii. Kolejne pobyty artysty w mieście przeciągnęły się aż do roku 1917. Prawdopodobnie wówczas powstały rysunki i akwarele dokumentujące zabytki Lublina, na podstawie których stworzył cykl piętnastu plansz litograficznych zamieszczonych w tece Lublin. Motywy architektury polskiej Jana Gumowskiego zeszyt 3, wydanej w 1918 roku w Krakowie. Na wielobarwnych lub czarno-białych kartach zobrazował przede wszystkim dzielnicę żydowską na Podzamczu, bramy Starego Miasta, zabudowania dzielnic Kalinowszczyzna i Tatary. Gumowski konstruował plansze według przyjętego schematu kompozycyjnego, lokując centralnie widok budowli i uzupełniając go czasem o rzut przyziemia. Prowadząca do miasta od strony Podzamcza, wzniesiona w XIV wieku Brama Grodzka stanowiła część obwarowań miejskich. W wyniku przebudowy przeprowadzonej w XVIII wieku przez D. Merliniego straciła swój obronny charakter. Gumowski ujął bramę od strony Starego Miasta, ukazując w prześwicie zarysy nieistniejących dziś domów przy ulicy Zamkowej, którą wraz z dzielnicą żydowską doszczętnie zniszczono po likwidacji getta w 1943 roku. Sposób ujęcia przesyconej światłem bramy zdradza dużą wrażliwość kolorystyczną Gumowskiego.

Anna Hałata

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Zakład Artystyczno-Litograficzny Aureliusza Pruszyńskiego (Kraków; 1873-po 1930)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 55.9 cm, szerokość: 38.4 cm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

litografia barwna

Tworzywo / materiał

karton

Czas powstania / datowanie

1917 — 1918

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kraków (województwo małopolskie)

Numer identyfikacyjny

S/G/777/ML

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd