
Loża Pod Trzema Cyrklami
1897
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina XVII-XIX w.
Grafiki z 1. połowy XIX wieku z widokami Szczecina odznaczały się dokładnością i dbałością o szczegóły. Ich autorzy zaczęli ponadto ukazywać fragmenty miasta wcześniej nie przedstawiane. Prace takie umieszczano w coraz popularniejszych publikacjach krajoznawczych i geograficznych, w których z początkiem lat czterdziestych XIX wieku zaczęły pojawiać się grafiki z pojedynczymi ujęciami panoramy miasta. Należał do nich staloryt wykonany około 1850 roku przez Henry’ego Winklesa (1800 lub 1801–1860) według rysunku Bernharda Petersa (1817–1866), przedstawiający widok Szczecina z ogrodów loży masońskiej. Winkles był angielskim ilustratorem architektury, stalorytnikiem i drukarzem. W 1824 roku założył w Karlsruhe pierwszą w Niemczech pracownię grawerowania stali. Przedstawiał zwłaszcza ilustracje kościołów Anglii i Walii. Peters był rysownikiem i pejzażystą z Meklemburgii, związanym z miastem Anklam, gdzie nauczał rysunku, między innymi słynnego Otto Lilienthala – późniejszego pioniera lotnictwa i szybownictwa. Malował pejzaże Meklemburgii, sceny alpejskie, a także widoki Szkocji. Dziś prace tego artysty są rzadko spotykane. Staloryt ukazuje ogród oraz belweder – budowlę na wzgórzu z tarasem, z którego roztaczał się widok na okolicę, należącą do słynnej szczecińskiej loży masońskiej Pod Trzema Cyrklami. Jej członkowie na początku XIX wieku nabyli część terenu przy dzisiejszym Teatrze Polskim (ul. Swarożyca) i wznieśli tu swą siedzibę. Otaczający ją teren przekształcili w park i miejsce wypoczynkowe, dostępne dla wszystkich szczecinian. Na grafice Winklesa i Petersa pojawił się także nowy, wcześniej nie ukazywany motyw – dymiące kominy rafinerii cukru na Łasztowni, znamionujące industrializację miasta.
Małgorzata Peszko
Autor / wytwórca
Wymiary
arkusz: wysokość: 14.2 cm, szerokość: 21.2 cm
ilustracja: wysokość: 11.7 cm, szerokość: 15.7 cm
Rodzaj obiektu
grafika, staloryt (odbitka)
Technika
staloryt
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Kettlitz Clara
1897
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Michaelis, Johann Wilhelm
1720 — 1736
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Stöwer Willi
około 1870
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.