treść serwisu

Izabela z Flemingów Czartoryska (?) - portret

Jest częścią kolekcji: Malarstwo francuskie

Nota popularyzatorska

Uroczy portret młodej, zalotnej dziewczyny dopracowany został na każdym etapie pracy twórczej. Dama o wyniosłej sylwetce ubrana jest w jasnozieloną suknię z głębokim dekoltem ozdobionym białymi koronkami. Niebieski szal skrywa prawe ramię. Pastel wyróżnia delikatny modelunek światłocieniowy, którego umiejętne przeprowadzenie przenosi nas w trzeci wymiar równocześnie dookreślając wszystkie szczegóły. Urok brązowych oczu Izabeli, dyskretnie podkreśla akwarelowa podmalówka. Jasno określona przestrzeń pozwala nam wyczuć bryłę i głębię. Praca Marteau, utrzymana w konwencji wizerunków epoki saskiej, powstała zapewne w związku ze ślubem modelki (1761), za czym przemawiają kwiaty pomarańczy zdobiące jej strój.

Katalog wystawy obrazów wywiezionych z Galerii Wilanowskiej i publikacje Bożeny Majewskiej-Maszkowskiej określają portretowaną jako Izabelę z Czartoryskich Lubomirską, jednak zdaniem Krystyny Gutowskiej-Dudek rysy młodej damy przypominają również Izabelę z Flemmingów Czartoryską. Co więcej, Rastawiecki w wykazie dzieł Marteau wymienia w zbiorach wilanowskich portret Flemminżanki. Również inwentarze wilanowskie wspominają o kopii omawianego portretu (zaginionej).

Izabela z Flemingów Czartoryska była córką podskarbiego wielkiego litewskiego, wojewody pomorskiego Jerzego Flemminga i Antoniny z Czartoryskich, spadkobierczynią olbrzymiej fortuny. Słynęła z urody, której wyznacznikiem było piękno dużych brązowych oczu o przepastnym spojrzeniu. Kochali się w niej książęta, Nikołaj Repnin i Armand Louis de Gontaut de Lauzun, romansowała z królem Stanisławem Augustem. Posiadała niezwykły urok osobisty, odznaczała się zdolnościami intelektualnymi, które w pełni zabłysły podczas podróży odbytej z mężem po Europie. Jako młoda mężatka wiodła życie trzpiotki, dojrzawszy stała się gorącą patriotką. Zwano ją „Matką Spartanką”, gdyż od głównej roli, którą zagrała w przedstawieniu według utworu Kajetana Koźmiana wystawionego w teatrze puławskim. W okresie Sejmu Czteroletniego i rozbiorów rezydencja puławska dawała schronienie patriotom, przedstawicieli kultury oraz nauki. W Świątyni Sybilli oraz Domku Gotyckim księżna stworzyła pierwsze muzeum w Polsce.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Marteau Louis

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 49,0 cm, szerokość: 39,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

pastel

Tworzywo / materiał

papier

Czas powstania / datowanie

1761 (?)

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Warszawa

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1618

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd