treść serwisu

Widzenie Madonny

Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie

Nota popularyzatorska

W obrazku tym przenika się kilka rzeczywistości. Putto w prawym górnym rogu kompozycji podnosi ciężką kotarę, odsłaniając scenę rozgrywającą się w bliżej nieokreślonym wnętrzu, zasygnalizowanym przez kolumnę i delikatnie zaznaczone linie posadzki. Na utworzonej w ten sposób scenie teatru widzimy klęczącą Maryję ciemnym płaszczu z dłońmi złożonymi w dramatyzowanym geście modlitwy. Towarzyszą jej cztery putta. Jedno z nich, ocierając łzy, zwraca się w stronę widza i wskazuje na wizję, w którą wpatruje się Maryja – pięć tajemnic bolesnych różańca: modlitwę w Ogrójcu, biczowanie, cierniem koronowanie, niesienie krzyża i śmierć Chrystusa na krzyżu. Nadprzyrodzony charakter widzenia podkreślają obłoki przesycone światłem, tworzące złote tło. Ostre światło rzeźbi ich kontury, potęguje kontrasty.

Kompozycja oparta jest na rycinie powstałej według niezachowanego dzieła Petera Paula Rubensa. Było ono dość popularne i chętnie powtarzane, np. w miedziorycie Schelte Adamszoona Bolswerta [Hollstein, Dutch and Flemish, t. III, nr 33], miedziorycie Paula Fürsta (Herzog August Bibliothek, sygn. Graph. A1: 762.1), w rycinie ilustracyjnej wydanej przez Martina Engelbrechta (Istituto centrale per la grafica w Rzymie, Collezione del Fondo Corsini, nr inw. FC113933). Znane są też malarskie realizacje, m.in. Jacoba van Oosta Młodszego (1637–1713) w dużym formacie (120 x 145 cm) z klasztoru Augustianek w Brugii.

Jak było to powszechnie praktykowane, wilanowski obraz nie podąża niewolniczo za wzorem graficznym: inny jest np. układ rąk i głów niektórych postaci w scenach męki Chrystusa. Najpoważniejszą różnicą jest pominięcie miecza z proroctwa Symeona, który na rycinach przebijał pierś Matki Bożej Bolesnej. Widzenie Madonny zostało namalowane na cenionym przez wielu artystów podłożu miedzianym. Niewielkie rozmiary dzieła wskazują, że służyło zapewne prywatnej pobożności, prawdopodobnie właścicielki – Aleksandry z Lubomirskich Potockiej.

Dominika Walawender-Musz

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany wg Rubensa Petera Paula

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 33,0 cm, szerokość: 26,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

blacha; miedź

Czas powstania / datowanie

ok. 1655

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Włochy

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1087

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Złota Sypialnia Księżnej Lubomirskiej

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd