
Portret Róży Duchowej
1934
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Eugeniusz Zak studiował malarstwo w 1902 roku w paryskiej École des Beaux-Arts pod kierunkiem Jean-Léona Gerome’a. Następnie rozwijał swoje umiejętności w Académie Colarossi u Alberta Besnarda. W 1903 roku pobierał nauki w prywatnej szkole Antona Ažbego w Monachium. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich. Przyjaźnił się z twórcami École de Paris, między innymi Romanem Kramsztykiem, Wacławem Borowskim i Leopoldem Gottliebem. Stylistyczną ewolucję twórczości artysty można prześledzić, analizując jego portrety, które stanowiły jeden ze stale obecnych tematów w jego sztuce. Znacznie rzadziej malował mężczyzn, to kobiety najczęściej spotykamy na jego płótnach. W zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie znajduje się portret Dziewczyna w chustce z ok. 1910 roku. Tytułowa postać została sportretowana w popiersiu. Artyście udało się ukazać jej delikatne rysy, oddać wyraz zadumanej, oddanej marzeniom twarzy i jednocześnie tajemniczej dzięki opustoszonemu wzrokowi i układzie ust. Poczucie niepełnego przedstawienia wyglądu i osobowości kobiety wywołuje chusta, która okala całą twarz. Wizerunek został ukazany na jednolitym, jasnoszarym tle. W portretach artysta mierzył się z możliwościami formy. Szczeciński obraz i inne wizerunki kobiet z tego okresu są syntetyczne, nieco zgeometryzowane – przypominają rysunki i rzeźby Eliasza Nadelmana, który również był związany z artystami École de Paris, choć główny punkt odniesienia stanowiła dla niego twórczość Leonarda da Vinci. W latach 1915–1920 namalował kilkanaście wyidealizowanych wizerunków, w których widoczne są echa fascynacji wielkim mistrzem. Na tym tle Zak wytworzył swój typ portretu młodej, ogarniętej melancholią kobiety. Ich wspólnymi cechami było linearne, statyczne ujęcie, o wyrafinowanym konturze, podobny koloryt i technika (kredki, sangwina, gwasz, czasem pastel).
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 33 cm, szerokość: 24 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
pastele
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1934
Muzeum Narodowe w Lublinie
Gottlieb Leopold
między 1901 — 1934
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Bolswert, Schelte
około 1632 — 1640
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.