Ceramiczna dachówka holenderka (esówka)
1728
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Sztuka i rzemiosło artystyczne (Zamek w Kwidzynie)
Wśród średniowiecznej ceramiki budowlanej na szczególną uwagę zasługują cegły profilowane o różnym przeznaczeniu, w tym konstrukcyjno-dekoracyjnym. Oprócz kształtek ościeżnicowych, cokołowych, fryzowych popularne w budownictwie gotyckim były także cegły żebrowe, które znalazły szerokie zastosowanie w konstrukcjach sklepieniowych. Zaliczyć do nich można przede wszystkim sklepienia krzyżowo-żebrowe, jak również cały szereg innych rodzajów sklepień występujących głównie w architekturze i budownictwie sakralnym, warownym, a także municypalnym. Odnosi się to również do dziewiętnastowiecznych rozwiązań konstrukcyjno-dekoracyjnych doby historyzmu. Z reguły sklepienia takie stanowiły wymowny i artystycznie opracowany rodzaj przegrody poziomej reprezentacyjnych pomieszczeń budowli. Same zaś połączone cegły żebrowe tworzyły żebra, które pełniły w konstrukcjach sklepień rolę nośną. Pomiędzy nimi wymurowywano z cegieł konstrukcyjnych lub specjalnych pola, które nazywane są wysklepkami. W zależności od regionu, warsztatu budowlanego i ceglarskiego oraz upodobań inwestora, kształtki ceglane żeber sklepiennych powstawały w różnych technikach i odmianach. Obiekty te są nośnikiem wielu informacji oraz świadectwem kultury materialnej związanej z rzemiosłem strycharskim i budowlanym.
W zbiorach ceramiki budowlanej Zamku w Kwidzynie znajdują się przykłady tego typu kształtek, które w większości pochodzą z zespolonej z zamkiem gotyckiej katedry. Prezentowany tu obiekt, ze względu na formę oraz opracowanie nasady i profilu główki wpisuje się w nurt cegieł żebrowych występujących na terenie dawnego państwa zakonu krzyżackiego, ale nie tylko. Eksponat ten formalnie składa się z trzech części tj. wpustu, który pełnił także rolę kotwiącą, nasady z fazowanymi ramionami przechodzącymi w wklęski (szyjka) oraz główki, czyli profilowanego zakończenia w formie gruszki z noskiem. Nierówna i chropowata faktura oraz widoczne wąskie i drobne bruzdy na profilowanej płaszczyźnie świadczą o ręcznym formowaniu i obrabianiu tej kształtki.
Łukasz Rzepczyński
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 25,5 cm , szerokość: 9 cm
Rodzaj obiektu
cegła profilowana
Technika
formowanie, wycinanie, wypalanie
Tworzywo / materiał
glina
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Zamkowe w Malborku
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1728
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1898
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1910
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna