treść serwisu

Św. Maria Magdalena

postać biblijna

Jest częścią kolekcji: Grafika włoska

Nota popularyzatorska

Miedzioryt Antonia Riccianiego (1775 –1836 lub 1847), wykonany między 1805 i 1814 rokiem, przedstawia świętą Marię Magdalenę w ujęciu do pasa, stojącą na ciemnym tle, w tak zwanym przeciwskręcie. Jest obrócona w prawo, ale głowę zwraca w lewo. Ukazana została jako młoda kobieta w stroju, fryzurze i makijażu bogatej florenckiej damy o delikatnych rysach, która skromnie spuszcza spojrzenie w dół. Pod obszernym, trzyćwierciowym rękawem jej luźnej sukni, zakończonym obcisłym mankietem, widoczny jest długi rękaw białej koszuli. Duży, trapezowaty dekolt, wykończony pasmanterią i ozdobiony broszą z pereł, odsłania gładką skórę. Z lewego ramienia Magdaleny opada płaszcz podtrzymywany na przedramieniu. Włosy ukryte są pod gładkim czepkiem w kratkę, a wzdłuż skroni opadają na plecy drobno trefionymi pasmami. Nad czołem czepek zdobiony jest sznurem pereł z kameą. Święta w silnie wydłużonej, szczupłej ręce trzyma puchar z przykrywką, toczony z kości słoniowej. Kompozycyjnie naczynie na olejki, przesunięte w prawo, tworzy przeciwwagę dla głowy postaci, pod względem znaczeniowym stanowi atrybut św. Marii Magdaleny.

Praca była dedykowana Carlovi Giovanniemu Marii Alquierowi (1752–1826), ambasadorowi Francji w Królestwie Włoch, odznaczonemu Krzyżem Komandorskim Orderu Legii Honorowej. Pierwowzorem ryciny był obraz Leonarda da Vinci (1452–1519) znajdujący się w siedzibie rodu Aldobrandini, o czym informuje jeden z podpisów na grafice. Rysunek pomocniczy wykonał Giovanni Battista Borani (czynny 1810–1840). To jednak dzięki kunsztowi Ricciani'ego rycina świetnie oddaje typowe dla Leonarda idealizowane, subtelnie cieniowane rysy kobiecej twarzy i dłoni. 

Antonio Ricciani, rytownik reprodukcyjny i rysownik, wykształcony i pracujący w Rzymie. Wykonywał grafiki głównie o tematyce mitologicznej i religijnej, a także historycznej, według kompozycji mistrzów dawnych i współczesnych. W 1812 r. został członkiem rzymskiej Akademii św. Łukasza (Accademia Nazionale di San Luca), w XIX wieku wciąż uważanej za najlepszą akademię sztuk pięknych w Europie.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na recto pod przedstawieniem po lewej; Leon: a Vincio pinx
  2. Napis: na recto pod przedstawieniem pośrodku; G. B. Borani del.
  3. Napis: na recto pod przedstawieniem po prawej; Ant. Ricciani inc.
  4. Napis: na recto pod przedstawieniem niżej pośrodku; DILEXIT MVLTVM | A. S. Eccza il Sig.re Carlo Gio: Maria Alquier | Commandante della Legion d'Onore, e Ambasciatore di | S.M. l'Imperatore dé Francesi, Re d'Italia | Antonio Ricciani D.D.D.
  5. Napis: na recto pośrodku przy dolnej krawędzi arkusza; EX ORIGINALI TABVLA OLIM IN AEDIBVS ALDOBRANDINIS.
  6. Napis;pieczęć: na verso pośrodku; pieczęć okrągła sepią z datą dopisaną ołówkiem: Museum Stettin 1907
  7. Napis: na verso po prawej;  Graf 669
  8. Napis: na verso w prawym dolnym rogu; 8,16 / 4 proof

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

rytownik: Ricciani, Antonio (1775 - nie przed 1836)
rysownik: Borani, Giovanni Battista (czynny 1810–1840)
autor pierwowzoru: Vinci, Leonardo da (1452-1519)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 530 mm, szerokość: 385 mm
odcisk: wysokość: 432 mm, szerokość: 325 mm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

miedzioryt

Tworzywo / materiał

papier czerpany welinowy

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1805 — 1814

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Rzym, Włochy

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/2916

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd