
Margareta Princeps Lotharingia ducissa sere.ma Aurelianensis | Małgorzata księżniczka Lotaryngii, księżna orleańska
portret
około 1632 — 1640
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika włoska
Miedzioryt Antonia Riccianiego (1775 –1836 lub 1847), wykonany między 1805 i 1814 rokiem, przedstawia świętą Marię Magdalenę w ujęciu do pasa, stojącą na ciemnym tle, w tak zwanym przeciwskręcie. Jest obrócona w prawo, ale głowę zwraca w lewo. Ukazana została jako młoda kobieta w stroju, fryzurze i makijażu bogatej florenckiej damy o delikatnych rysach, która skromnie spuszcza spojrzenie w dół. Pod obszernym, trzyćwierciowym rękawem jej luźnej sukni, zakończonym obcisłym mankietem, widoczny jest długi rękaw białej koszuli. Duży, trapezowaty dekolt, wykończony pasmanterią i ozdobiony broszą z pereł, odsłania gładką skórę. Z lewego ramienia Magdaleny opada płaszcz podtrzymywany na przedramieniu. Włosy ukryte są pod gładkim czepkiem w kratkę, a wzdłuż skroni opadają na plecy drobno trefionymi pasmami. Nad czołem czepek zdobiony jest sznurem pereł z kameą. Święta w silnie wydłużonej, szczupłej ręce trzyma puchar z przykrywką, toczony z kości słoniowej. Kompozycyjnie naczynie na olejki, przesunięte w prawo, tworzy przeciwwagę dla głowy postaci, pod względem znaczeniowym stanowi atrybut św. Marii Magdaleny.
Praca była dedykowana Carlovi Giovanniemu Marii Alquierowi (1752–1826), ambasadorowi Francji w Królestwie Włoch, odznaczonemu Krzyżem Komandorskim Orderu Legii Honorowej. Pierwowzorem ryciny był obraz Leonarda da Vinci (1452–1519) znajdujący się w siedzibie rodu Aldobrandini, o czym informuje jeden z podpisów na grafice. Rysunek pomocniczy wykonał Giovanni Battista Borani (czynny 1810–1840). To jednak dzięki kunsztowi Ricciani'ego rycina świetnie oddaje typowe dla Leonarda idealizowane, subtelnie cieniowane rysy kobiecej twarzy i dłoni.
Antonio Ricciani, rytownik reprodukcyjny i rysownik, wykształcony i pracujący w Rzymie. Wykonywał grafiki głównie o tematyce mitologicznej i religijnej, a także historycznej, według kompozycji mistrzów dawnych i współczesnych. W 1812 r. został członkiem rzymskiej Akademii św. Łukasza (Accademia Nazionale di San Luca), w XIX wieku wciąż uważanej za najlepszą akademię sztuk pięknych w Europie.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 530 mm, szerokość: 385 mm
odcisk: wysokość: 432 mm, szerokość: 325 mm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
miedzioryt
Tworzywo / materiał
papier czerpany welinowy
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Bolswert, Schelte
około 1632 — 1640
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Ernecke, Hermann
1852
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1501 — 1600
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.