![MNS/AF/1110 figura kultu przodków - Ujęcie figury z przodu. Rzeźbiona w grafitowym kamieniu postać mężczyzny w pozycji siedzącej. Część twarzowa postaci ma cechy negroidalne: wydatne, lekko rozchylone usta oraz szeroki u nasady nos. Oczy zamknięte. Powieki ozdobiono ukośnymi nacięciami. Postać wygląda na zamyśloną. Niewielkie uszy mężczyzny usytuowano na wysokości oczu. Na czole zaznaczono wzór geometryczny w postaci ukośnych i poziomych nacięć - być może w ten sposób zaprezentowano nakrycie głowy. Ręce mężczyzny zgięte w łokciach, w dłoniach trzyma przedmiot przypominający laskę (berło), która przylega do jego tułowia i opiera się o lewą nogę - wewnętrzną stronę kolana. Nogi mężczyzny zgięte w kolanach, ułożone poziomo jedna na drugiej, stopy wyraźnie wymodelowane. Plecy lekko zaokrąglone. Rzeźbę umieszczono na małej, kwadratowej podstawie. Widoczne malutkie otworki i drobne ubytki w okolicach prawego ramienia.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/5olvn1/contain-360-1000-max-mns-af-1110-arek4708-ppp.webp)
Figura kultu przodków
około 1901 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Figurki mintadi
Rzeźbiona w grafitowym kamieniu figurka mintadi najprawdopodobniej przedstawia mężczyznę. Postać trzyma w dłoniach bliżej nieokreślony przedmiot o walcowatym kształcie, który od zewnątrz został ozdobiony pionowymi nacięciami, a zakończony okrągłym kawałkiem przezroczystego szkła, które symbolizuje powierzchnię wody oraz sugeruje połączenie figury z królestwem przodków. Według mitologii Bakongo wodę uważa się za świat środkowy, przestrzeń oddzielająca świat żywych od świata zmarłych. Figurka związana była z kultem przodków. Słowo mintadi w języku kikongo oznacza strażników, opiekunów. Uważa się, że mintadi były wykorzystywane do dekoracji oraz ochrony grobów władców, królewskich dostojników oraz ich żon i matek. Według tradycji ustnej głoszonej przez Bakongo, mintadi mogą się poruszać i pełnić rolę pośredników pomiędzy światem żywych i umarłych. Nie służyły i nie służą do celów magicznych. Większość mintadi to substytuty władcy wciąż żyjącego, lecz chwilowo nieobecnego oraz podobizny zmarłych naczelników, które mają zapewniać ciągłość i trwałość władzy.
Mintadi uważane są za przedmioty przechowujące siłę życiową zmarłego, która uwalniana jest w momencie jego śmierci. Siłę zmarłego umieszcza się w rzeźbie za pomocą obrzędów pogrzebowych. Wykorzystuje się ją dla dobra społeczności, na potrzeby żyjących i tych, którzy dopiero mają się urodzić. Rzeźba nie jest wyobrażeniem rzeczywistego człowieka. Ważna jest symbolika poszczególnych jej elementów oraz atrybutów. Głowa jest najważniejszym elementem figury. Symbolizuje siedlisko duszy i myśli człowieka. Podkreślony brzuch, pępek i narządy płciowe traktowane są jako symbole prokreacji, łączności pokoleń. Nakrycie głowy, fryzura, laska, skaryfikacje oraz ozdoby mają wskazywać na konkretną jednostkę, jej pozycję i rolę społeczną.
Katarzyna Findlik-Gawron
Inne nazwy
ntadi (mintadi)
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 18.4 cm, szerokość: 7.6 cm
Rodzaj obiektu
przedmiot obrzędowy, rzeźba
Technika
rzeźbione
Tworzywo / materiał
szkło, kamień
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
około 1901 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
około 1901 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
około 1901 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.