treść serwisu

Bogurodzica Panagia [Wcielenie, Znamienie]

Ikona

Jest częścią kolekcji: Ikony

Nota popularyzatorska

Z języka greckiego Panagia znaczy Przenajświętsza. Tym określeniem opisywano we wschodnim chrześcijaństwie od najdawniejszych czasów Bogurodzicę. Nazwa przyjęła się także dla Jej wizerunków, w których Maria, ukazana jako Orantka w postawie modlitewnej, z rozłożonymi rękami, ma umieszczony na łonie medalion z obrazem młodzieńczego błogosławiącego Chrystusa Emmanuela. Takie przedstawienie wyraża tajemnicę Wcielenia Zbawiciela. W ten sposób Bogurodzica staje się Bramą i Tronem dla Niego. Gest błogosławiącego Chrystusa i dostojne szaty wskazują na godność Najwyższego Kapłana w Jego Osobie. W przestrzeni świątyni Matka Boga Wcielonego obrazowana jest w obrębie sklepienia w sanktuarium, które symbolizuje Kościół ziemski. W wizerunku Panagii, Bogurodzica jako najważniejsza przedstawicielka Kościoła ziemskiego, widoczna jest ponad przegrodą ołtarzową. Na Rusi, gdzie rozbudowane ikonostasy przesłaniały całą przestrzeń między sanktuarium i nawą, ikony Bogurodzicy Panagii zaczęto umieszczać w szczycie przegrody ołtarzowej poniżej ikony Ukrzyżowania. Jej wizerunki zostały także spopularyzowane w mniejszych ikonach.

Teresa Bagińska-Żurawska https://orcid.org/0000-0002-9243-3967


Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany

Rodzaj obiektu

ikony

Technika

tempera, pozłotnictwo, metaloplastyka, stolarskie

Tworzywo / materiał

drewno, zaprawa kredowa, tempera, złoto, srebro, ceramika, kamień, szkło

Pochodzenie / sposób pozyskania

decyzja administracyjna

Czas powstania / datowanie

XIX wiek

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Rosja (Europa)

Właściciel

Muzeum - Zamek w Łańcucie

Numer identyfikacyjny

S.12903MŁ

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd