
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Ten niewielki obrazek potwierdza, że Luttichuys był geniuszem „mówiącej ciszy”. Namalowane przez niego przedmioty, zaaranżowane w wysmakowany zestaw, zanurzone w swym „cichym bytowaniu”, zdają się wieść utajone życie. Uchwycone w mgnieniu chwili chętnie zagłębiłyby się w półmrok, wtopiły w tło, gdyby nie to, że srebro kubka, cyna talerza, gładzona kość trzonka noża i szkło pucharu zdołały już – każde na swój sposób – skupić rozproszone promienie. Nagły blik światła uświadamia ich istnienie i każe wyodrębniać zarysy form.
Monografista artysty Bernd Ebert zalicza obraz wilanowski do drugiej spośród trzech grup klasyfikacyjnych wyróżnionych w jego oeuvre. Charakteryzuje ją większe oddalenie punktu widzenia artysty od świata przedstawionego, co sprawia, że monumentalność przedmiotów topnieje na rzecz większej intymności oddziaływania. Pojawia się też nieco więcej przestrzeni wokół przedmiotów. I tak dominantę głównego motywu – srebrnego kubka z delikatnym rytem florystycznym – równoważy przewrócony, częściowo przysłonięty szklany roemer (puchar) z ozdobnym trzonem. Klasyczną trójkątną kompozycję obrys dodanych przedmiotów rozciąga w kierunku formy romboidalnej. Optyczną podstawę układu tworzą w dolnej partii mniejsze, często stłoczone przedmioty.
Pozostaje pytanie, czy widzimy tu jedynie ontbijt, lekki posiłek, przekąskę, czy też intencją artysty było odniesienie widza do rzeczywistości pozaobrazowej. Niewykluczone, że to zawoalowane nawiązanie do vanitas, ukryte w dramatyzmie i kruchości przewróconego pucharu, niestabilności zawieszonego w przestrzeni trzonka noża, poszarpanym brzegu napoczętej bułeczki. Czy to posiłek przerwany z nagła, tak jak zakończone może być życie człowieka? A może nawet nawiązanie – poprzez chleb i wino – do skromności uczty Eucharystycznej? Odpowiedzi leżą w gestii patrzącego.
Autorstwo obrazu jest dziś bezsporne, dzięki odczytaniu sygnatury.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 49,0 cm, szerokość: 36,9 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
drewno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.