treść serwisu

One Week at Demarco Gallery | Jeden Tydzień w Galerii Demarco

Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna

Nota popularyzatorska

Maria Michałowska (1925–2018) jest artystką zaliczaną do grona najważniejszych przedstawicieli sztuki konceptualnej w Polsce. Po studiach w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta) współtworzyła tamtejszą scenę artystyczną, która w latach 60. i 70. XX w. pozostawała pod wpływem progresywnych idei upowszechnianych między innymi przez krytyka i teoretyka sztuki Jerzego Ludwińskiego (1930–2000). Promowany przez niego zwrot konceptualny i sztuka pojęciowa zyskały w środowisku wrocławskim szeroki rezonans i zaowocowały twórczymi eksperymentami, wpływając również na poszukiwania twórcze Michałowskiej.

Konceptualno-refleksyjne uprawianie sztuki spajało odtąd prace artystki realizowane w różnorodnych mediach. Michałowska uprawiała malarstwo i rysunek, tworzyła obiekty i intensywnie wykorzystywała możliwości fotografii. W latach 70., za sprawą popularnej wówczas filozofii integrowania sztuki i życia, szczególne miejsce w jej dorobku zyskały efemeryczne działania i zdarzenia konceptualne, w przebiegu których kluczowe stały się interakcje z publicznością. Rola widzów zmieniła się z pasywnej konsumpcji sztuki, w aktywną ingerencję w jej kształt. Działania partycypacyjne przeniosły akcenty definicji dzieła z materialnych obiektów będących dotychczas domeną sztuki, na relacje zachodzące pomiędzy uczestnikami zdarzeń inspirowanych przez artystów.

W 2020 r. do kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie trafiła dokumentacja jednej z najbardziej znanych akcji konceptualnych Michałowskiej zrealizowanej w 1972 r. w Galerii Richarda Demarco w Edynburgu. Akcja zatytułowana One Week at Demarco Gallery rozpoczęła się 20. sierpnia i trwała tydzień. W jej trakcie publiczność odwiedzająca galerię notowała swoje wrażenia, uwagi i przemyślenia na przygotowanych przez artystkę kartach z kalendarza. Powstałe w ten sposób zapiski oraz fotografie dokumentujące przebieg zdarzenia stały się integralną częścią pracy Michałowskiej i próbą uchwycenia energii zainicjowanego przez nią spotkania.

Magdalena Lewoc



Sygnatury i napisy:

  1. Napis;znak > znak odręczny: na rewersie, w środku, pod górną krawędzią; cyfra 1 w okręgu: 1
  2. Napis: na rewersie, po lewej stronie u góry; napis wielkimi literami w prostokątnej ramce: ONE WEEK AT DEMARCO GALLERY
  3. Nalepka/naklejka;napis: na rewersie, u góry, po lewej stronie; prostokątny plaster w kolorze łososiowym z niebieskim napisem: 85 a
  4. Sygnatura;napis: na rewersie w prawym dolnym rogu; odręczna sygnatura artystki wykonana czarnym cienkopisem: Michałowska
  5. Napis: na rewersie w prawym dolnym rogu, pod sygnaturą; wielkimi literami: MARIA MICHAŁOWSKA

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Michałowska, Maria (1925-2018)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 39.7 cm, szerokość: 28 cm

Rodzaj obiektu

fotografia

Technika

fotografia analogowa

Tworzywo / materiał

papier fotograficzny

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1972

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Edynburg, Wrocław (województwo dolnośląskie) - opracowanie

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Sp/1934/a

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd