
Epitafium ze sceną Ukrzyżowania
około 1650 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka krytyczna i postkrytyczna
Roman Lipski (1969– ) urodził się w Nowym Dworze Gdańskim, od 1989 r. mieszka i pracuje w Berlinie. Prezentowany obraz, któremu artysta zgodnie z przyjętą przez siebie zasadą nie nadał tytułu, pochodzi z okresu, inspirowanego fotografiami wykonywanymi podczas licznych podróży, w tym również do Polski, które pełniły funkcję technicznego szkicownika i zbioru motywów przetwarzanych później w monumentalnych kompozycjach. Kreowane przez Lipskiego wówczas światy malarskie daleko wykraczały poza banalność fotografowanych scen dzięki umiejętnemu tworzeniu nastroju, niepokojącej kolorystyce i zagadkowej aurze płócien. Istotną rolę w jego ikonografii odgrywały motywy urbanistyczne – fragmenty osiedli, sylwety domów i elementy infrastruktury industrialnej, uchwycone okiem aparatu w czasach transformacji ustrojowej dokonującej się w Europie Środkowo-Wschodniej od lat 90. XX w. Paradoksalnie, pomimo wyeliminowania człowieka z pola obrazowania, sceny malowane przez Lipskiego wiele mówią o ludzkiej naturze i doświadczeniu.
Podobnie jest w przypadku obrazu z kolekcji szczecińskiej, w którym motywowi pudełkowych bloków mieszkalnych, towarzyszy napis CONGRESS w nietypowym układzie. Blokowisko jest tu nie tylko specyficznym fenomenem wizualnym, ale przede wszystkim scenerią społecznych relacji. Ich charakter i natężenie, choć nie ujawnia się w warstwie fabularnej, zasugerowane zostały jaskrawą, energetyczną kolorystyką oraz sensem wprowadzonego do obrazu tekstu. Kongres oznacza spotkanie, interakcję, ale i konfrontację. W kontekście życia w bloku bywa to czasem spotkanie niezamierzone, a do konfrontacji dochodzi pomiędzy różniącymi się od siebie użytkownikami niewielkiej, wspólnej przestrzeni. Wysoka temperatura kohabitacji towarzyszy tu zarówno dziecięcym zabawom, jak przejawom sąsiedzkich relacji. Oferując całą paletę ludzkich typów i emocji blokowisko obrosło licznymi i sprzecznymi mitami – od nostalgicznej wizji wspólnoty do metafory stygmatyzującej przestrzeni, potęgującej zachowania patologiczne i wykluczającej prywatność. Dynamiczny i niejednoznaczny obraz Lipskiego wszystkie te wątki scala w jeden sugestywny kadr.
Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 150 cm, szerokość: 200 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo
Technika
akryl
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
około 1650 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany malarz flamandzki
1680 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Trachter, Symcha Binem
1930
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.