treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: Odra, rzeka (Polska)

Obiekty

22
Nad Odrą (Próżniak) - Ujęcie z przodu; Na pierwszym planie siedzący na ławce mężczyzna zwrócony ku widokowi w dole: rzeki Odry z zarysem sylwet zabudowy po obu brzegach i łukiem mostu. Na rzece holownik. Za mężczyzną po prawej zarysy wierzchołków topoli.

Nad Odrą (Próżniak)

Levin Julio

około 1930

Muzeum Narodowe w Szczecinie

bosak rybacki - Ujęcie z tyłu; Bosak rybacki wykuty z płaskiego pasa metalu, którego jedną połowę po częściowym rozcięciu wzdłużnym pozostawiono po zwężeniu jako pionowy szpic, a drugą zagięto w dół w półokrąg i również zwężono w szpic. Koniec tego pasa przechodzi na dole w okrągłą obejmę do nasadzania na drzewce.

Bosak rybacki

nieznany

1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

grafika Widok stoczni - Ujęcie z przodu. Grafika przedstawia popularny motyw panoramy przemysłowej reklamującej możliwości produkcyjne zakładu - widok stoczni

Widok stoczni "Vulcan" w Szczecinie

Stöwer Willi

około 1870

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz Widok na Odrę i port w Szczecinie - Ujęcie z przodu. Obraz w charakterystycznej dla H. Hartiga technice i sposobie malowania szerokimi, impastowymi pociągnięciami pędzla przedstawia widok portu z popularnymi spichlerzami, identyfikującymi szczecińskie nabrzeże. Na pierwszym planie dwie żaglowe łodzie rybackie, nawiązujące do tradycji żeglarskich portu, w głębi, przy nabrzeżu - okazałe, nowoczesne jednostki morskie i ledwie widoczna we mgle sylweta Mostu Kłodnego po lewej stronie . Prezentowane ujęcie nawiązuje do najbardziej znanego i cenionego widoku Szczecina wykonanego przez tego twórcę - 

Zimowy dzień w Szczecinie - widok portu

Hartig, Hans

1920 — 1935

Muzeum Narodowe w Szczecinie

czarno-biała litografia tonowana na papierze - Ujęcie z przodu ilustracji bez arkusza; panorama miasta oglądana z brzegu rzeki, sprzed długiego mostu. Na moście liczni przechodnie i dwukonne powozy. Na pierwszym planie nabrzeże z grupkami postaci, beczkami i skrzyniami. Wzdłuż nabrzeży ciasno ustawione barki, żaglowce i łodzie, na wielu załoga przy pracy. Pojedyncze statki i łodzie płynące po rzece. Kamienice bulwaru nabrzeżnego ukazane z detalami jak szyldy, ogrodzenia, pojedyncze drzewa. Nad ich dachami zabudowa starego miasta z zamkiem i kościołami. Po lewej stronie zabudowania wojskowe, ponad nimi zabudowania nowej dzielnicy. Niebo z białymi obłokami zajmuje połowę kompozycji.

Panorama Szczecina od wschodu

Frank Gustav

około 1860

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Mosty na Odrze w Szczecinie - Ujęcie z przodu; W górnej części kompozycji przez całą szerokość poziom mostu i wsparty na nim podwójny łuk przęsła. Na moście zaprzęg konny, po prawej sylwetki kilku postaci. Na drugim planie po lewej kratownica drugiego mostu, po prawej przy nabrzeżu holownik ujęty od rufy. W głębi na horyzoncie sylwety statków, po lewej za mostem czerwona sylwetka budynku.

Mosty na Odrze w Szczecinie

Levin Julio

około 1930

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Panorama Odry z Hakenterrasse (obecnie Wały Chrobrego) - ujęcie z przodu; Widok na zakomponowaną w centrum obrazu łódź żaglową zacumowaną na Odrze w rejonie Wałów Chrobrego, których budynki (Rejencja i Muzeum) widoczne są w tle wraz z panoramą miasta utrzymaną w szarej zamglonej kolorystyce. Kadłub łodzi zielony, zwinięte żagle w kolorze rudym, niewielka lecz wyeksponowana świetlistym kolorem na szczycie masztu flaga armatorska czerwono-czarno-czerwona. Obok w lewej części przedstawienia drewniane belki odbojnicy, a z tyłu płynący holownik z czerwonym, dymiącym kominem. Po prawej stronie, za łodzią żaglową widoczny fragment biało-czarnego kadłuba barki oraz mniejszej łodzi z wioślarzem na dziobie. U dołu, uzyskana impastem toń spokojnie falującej rzeki, z odbijającymi się w niej statkami i mieniącym się w niej światłem słońca, wyłaniającego się zza szarych chmur. Doświetlone zostały także dwa duże gmachy w tle i zieleń na Hakenterrasse. Obraz sygnowany w prawym dolnym narożniku.

Panorama Odry z Hakenterrasse (obecnie Wały Chrobrego)

Runge, Helene

około 1915

Muzeum Narodowe w Szczecinie

oprawa narzędzia krzemiennego - ujęcie z góry; Podłużna oprawa wykonana z lewej tyki jelenia szlachetnego (Cervus elaphus) z zachowaną różą, tworzącą część obuchową. W jednej trzeciej wysokości wykonano okrągły otwór, służący osadzeniu trzonka, o gładkich krawędziach, przecinający poprzecznie podłużną oś narzędzia. Tuleja częściowo połamana. Na powierzchni i krawędziach widoczne są liczne zniszczenia. Obecność zmiażdżeń i wyłamania na obuchu sugeruje użytkowanie oprawki także jako młotek.

Oprawa narzędzia krzemiennego

kultura Ertebølle

9600 p.n.e. — 4100 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

obraz - Ujęcie z przodu. Obraz przedstawiający fragment portu szczecińskiego prawdopodobnie w rejonie ujścia Duńczycy do Odry w okolicy Grabowa/Drzetowa. Na I planie po prawej w dolnym narożniku fragment pomostu (być może na cyplu Łasztowni między kanałem Grodzkim, a Dębickim) i zlewające się w jeden ciąg nurty rzeczne. Po bokach zadrzewione odcinki nabrzeża - po lewej z kominami fabrycznymi, a po prawej z zabudową o charakterze przemysłowym. Przy brzegu po lewej widoczne od strony dziobów trzy barki zakotwiczone burta w burtę, za nimi statek motorowy i żaglowiec ukazane bokiem, a w tle zabudowania przemysłowe z dymiącym kominem. Po prawej okazały statek motorowy płynący wzdłuż nabrzeża i trzy łodzie. W centrum ukazano dwa zakotwiczone żaglowce widoczne od strony dzioba oraz maszty stojących za nimi w głębi. Szeroka partia nieba z licznymi obłokami sięgająca linii horyzontu zamarkowanego granatowoszarymi wzgórzami. Obraz malowany impastowo, szerokimi pociągnięciami pędzla, utrzymany w niebieskiej tonacji z akcentami brązów w obrębie statków i zabudowy i rozbieleniami przechodzącymi w szarości i fiolety w partii nieba. szeroka, profilowana rama złocona.

Widok portu przy ujściu Duńczycy

Hoffmann, Wilhelm

1922

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Grafika - widok nabrzeża w Szczecinie - Ujęcie z przodu. Kolorowany widok Szczecina z Łasztowni w stronę kościoła św. Jana, przedstawia pełne statków nabrzeże po obu stronach Odry. Kompozycja zdominowana masztami statków zacumowanych w kilku rzędach wzdłuż wschodniego brzegu rzeki. Wśród nich jednostki z napędem parowym, łodzie i barki. Na kilku masztach częściowo rozwinięte żagle. Liczne niewielkie łodzie z pojedynczymi masztami, ścieśnione są na przeciwległym brzegu, gdzie na szerokim bulwarze ustawione są parasole sprzedawców. Partery wąskich, wielokondygnacyjnych budynków wzdłuż nabrzeża przesłonięte są markizami, ocieniającymi sklepy i kantory na parterze. Na brzegu po stronie Łasztowni, ukazanym w trójkącie lewego dolnego narożnika, wiaty i zabudowa magazynowa, wozy z beczkami i zajęci ludzie. W tle od prawej nawarstwione dachy zabudowy Starego i Nowego Miasta z dominującym nad nimi kościołem św. Jana. Odrę przecinają dwa mosty: pierwszy niski z przepustem, drugi w głębi o łukowych przęsłach konstrukcji żelaznej (w rzeczywistości na pierwszym planie winien być przedstawiony żelazny Most Kolejowy, a za nim drewniany Most Nowy prowadzący od nabrzeża przed dworcem na Kępę Parnicką).

Widok nabrzeża w Szczecinie

Clerget Hubert

po 1878

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Grafika - pejzaż portowy - Ujęcie z przodu. Akwaforta na papierze w kolorze sepiowym przedstawiająca port w Szczecinie. Widok od strony północnej na Odrę w rejonie Wałów Chrobrego z panoramą miasta. Na pierwszym planie niewielki parowiec przycumowany do dalb na rzece w trakcie wyładunku towaru do stojącej obok szerokiej, płytkiej barki. W głębi po lewej drugi statek widoczny od strony dzioba w otoczeniu płytkich barek. Obok w tle kolejna jednostka stojąca bliżej nabrzeża. W tle ukazano panoramę Wałów Chrobrego z 2-wieżowym budynkiem rejencji po prawej stronie (ob. Urząd Wojewódzki), gmachem muzeum (z niską wieżą częściowo zasłoniętą przez komin statku) oraz wydłużonymi budynkami dawnego urzędu finansowego i zakładu ubezpieczeniowego (ob. Akademia Morska), przed którymi schematycznie zaznaczono skarpę w stronę nabrzeża. Po lewej fragment sylwety Starego Miasta z wysoką wieżą kościoła św. Jakuba i zespołem wież zamkowych wśród zamarkowanej zabudowy kamienicowej. Całość ujęta nieco z góry - partia nieba z rozproszonymi obłokami zajmuje 2/3 powierzchni grafiki. Bez sygnatur.

Akwaforta - pejzaż portowy

nieznany

1920 — 1940

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kolorowany akwarelą miedzioryt z planem miasta - Ujęcie z przodu, z lekkim skrzywieniem lewego górnego rogu do dołu. Panorama miasta przed trójkątnymi murami obronnymi. Za nimi rzeka ze statkami, za rzeką właściwe miasto z domami, kościołami, zamkiem, wiatrakami. Przed murami drewniany mostek i wąska dróżka prowadząca do miasta. Na dróżce, po lewej stronie pojedynczy przechodnie oraz trzej jeźdźcy w czerwonych i niebieskich płaszczach oraz czarnych trójgraniastych kapeluszach. U dołu rysunku ozdobne obramowanie herbu Szczecina. Po prawej stronie łódka z czterema wiosłującymi mężczyznami w czerwonych, niebieskich i żółtych płaszczach oraz czarnych trójgraniastych kapeluszach. Przy łódce spienione fale morskie. Przy wybranych budowlach podpisy czarnym tuszem oraz numerki. Na dole legenda z najważniejszymi budowlami i rzeką. Po prawej stronie legenda w j. niemieckim, po lewej w j. łacińskim. Pod legendą nazwiska twórców i wydawcy. Cały rysunek wraz z legendą obwiedziony dekoracyjnym obramowaniem w kształcie geometrycznego wzoru.

Widok Szczecina

Werner Friedrich Bernhard

około 1735

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Szczecin XXI. Nad Odrą - Ujęcie z przodu; Na pierwszym planie woda, po lewej stronie jacht, po prawej przybrzeżna jednostka pasażerska.W oddali widoczna nieregularna zabudowa kamienic.

Szczecin XXI. Nad Odrą.

pejzaż

Levin Julio

około 1930

Muzeum Narodowe w Szczecinie

harpun ornamentowany z jednym zadziorem - ujęcie z tyłu; Narzędzie pokryte jest pięcioma seriami ukośnych i poprzecznych nacięć. W części środkowej harpuna tworzą ułożony pasmowo ornament kratki, pod zadziorem i przy podstawie przyjmują formę poprzecznych linii. Przy ostrzu powyżej zadziora widoczne jest złamanie, które zostało sklejone. Barwa zabytku ściemniała na skutek długotrwałego przebywania w osadach rzecznych.

Harpun ornamentowany z jednym zadziorem

kultura Ertebølle

5400 p.n.e. — 4100 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

topór bojowy (czekan) - Ujęcie z góry w poziomie. Topór ma smukłe żeleźce, prawie prostopadłe w stosunku do osi pionowej toporzyska. Światło osady jest owalne, a sama osada ma zdecydowanie wyodrębnione, nieznacznie zaokrąglone i opuszczone w dół wypustki zwane wąsami. Obuch jest zakończony krótkim, prostokątnym w przekroju zgrubieniem, tzw. młotkiem. Żeleźce topora ma smukłą szyjkę, która łagodnie rozszerza się tworząc wąskie, lekko asymetryczne i łukowate ostrze.

Topór bojowy (czekan)

nieznany

701 — 1000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Topór z poroża jelenia szlachetnego, tzw. typu Kongemose - ujęcie z przodu; Topór posiada skośne ostrze i asymetryczny otwór na trzonek, nawiercany z dwóch stron. Na ostrzu i obuchu widoczne ślady intensywnej pracy: wyłuskania, wymiażdżenia, zagładzenia i wyłamania sponigiozy. Przy obuchu i otworze na trzonek widoczne pozostałości oczniaka i nadoczniaka. Pomiędzy resztkami uperlenia przy obuchu widoczne plamy margla. Powierzchnia silnie zniszczona na skutek pękania i łuszczenia, co jest efektem wysychania zabytku. Ciemna barwa jest efektem długotrwałego zalegania w środowisku beztlenowym.

Topór typu Kongemose

kultura Kongemose

7000 p.n.e. — 5400 p.n.e.

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 22 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd