
Postać mężczyzny
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Dogońskie kobiety, jak każde inne przykładają dużą wagę do pielęgnacji ciała. Skórę i włosy smarują masłem karite (Vitellaria paradoxa) lub oliwą z owoców sa (Lannea acida). Bardzo pożądane do celów kosmetycznych jest też masło z mleka krowiego. Istotnymi elementami kobiecej urody są też fryzura i skaryfikacja. Dogonki przystrajają włosy dużą ilością metalowych kółek lub paciorków z agatu, szkła czy kwarcu. Pod tym względem naśladują Fulbejki – kobiety z sąsiedniego ludu pasterskiego, lokalne mistrzynie w układaniu misternych fryzur i wpinaniu w nie różnorodnych ozdób. Kolejnym ważnym, obecnie już zanikającym, sposobem zdobienia ciała są skaryfikacje, czyli nacinanie skóry i uzyskiwanie wzorów z zabliźnionych ran. Dogonowie praktykują nacięcia na skroniach – trzy pionowe znaki u mężczyzn, cztery u kobiet. Jeszcze w połowie XX wieku można było spotkać kobietę ze skaryfikacją na plecach składającą się z dwóch szeregów pionowych nacięć, naśladujących wzory na ciele bóstw Nommo. Skaryfikacje wykonywane były przed inicjacją i miały znaczenie symboliczne. Obecnie rytualne nacięcia, stanowiące jednocześnie ozdobę można zaobserwować już tylko na ciałach starszych kobiet.
Ogotemmneli Dolo, dogoński mędrzec w rozmowie z Marcelem Griaulem podzielił się informacjami na temat sposobu, w jaki kobiety przyciągają uwagę mężczyzn oraz wyjaśniał znaczenie cyfry 4: „Słowo nay oznacza kobiecą liczbę „cztery” oraz „słońce”, które jest rodzaju żeńskiego. [...] Słowo jest sekretem każdej kobiety i to ono przyciąga mężczyzn. Wystarczy by kobieta zakryła jakieś części ciała, a już się ich pożąda. Nikt nie uganiałby się za kobietą, która poszłaby na targ nago, choćby była bardzo piękna. Serce mężczyzny jej nie pożąda, jeśli nie ma zasłoniętych nerek [...]. Być nagim to być pozbawionym Słowa”.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
degyana; dege
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 12 cm, szerokość: 2.5 cm
Rodzaj obiektu
figura
Technika
ryte, techniki snycerskie, ciosane
Tworzywo / materiał
drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.