treść serwisu

Kolekcja sztuki dogońskiej Muzeum Narodowe w Szczecinie

Dogonowie, lud zamieszkujący południowo – centralne obszary Mali, fascynuje swoją kulturą i sztuką, w której znajdują się liczne odwołania do skomplikowanej i ezoterycznej wiedzy kosmogonicznej – o powstaniu wszechświata, Ziemi i pochodzeniu człowieka. Istotną część kolekcji, gromadzonej w latach 2009 - 2012, stanowią maski używane w trakcie ceremonii pogrzebowych dama, w których używane jest ich ok. 70 typów (!). Kolekcja została zgromadzona przed powstaniem Tuaregów, które doprowadziło do utworzenia państwa Azawad, w płn. części Mali, dziś nie tylko niedostępnej dla turystów i badaczy, lecz również zagrożonej kulturowo, ze względu na niszczenie przez islamskich bojowników świadectw innych wierzeń i religii.

Obiekty

0
biżuteria, bransoleta - Ujęcie z przodu z góry rozpiętej bransolety. Dwuczęściowa, mosiężna, kulista bransoleta składająca się z dwóch wkładanych, półkulistych elementów. Zewnętrzna powierzchnia ozdobiona punktowym wzorem w postaci pionowych i ukośnych linii, kół oraz półkoli. Brak wzoru na bocznym grzebiecie.

Bransoleta kobieca

nieznany

między 1940 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

zamek i klucz do drzwi - Ujęcie z przodu całego kompletu. Drewniany, rzeźbiony zamek do drzwi i kluczem

Zamek do drzwi z kluczem

nieznany

około 1970

Muzeum Narodowe w Szczecinie

maska imina - Ujęcie z przodu. Drewniana, długa, pionowa maska, pomalowana w czarne trójkąty.

Maska imina na 

nieznany

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Bransoleta - Ujęcie z przodu z góry. Zamknięta, kamienna, okrągła, bransoleta w kolorze grafitowym. Jeden z pasków krótszy, oba zdobione w formie rzędu małych kropek. Zewnętrzna powierzchnia bransolety gładka, a wewnętrzna szorstka.

Bransoleta męska

nieznany

między 1930 — 1940

Muzeum Narodowe w Szczecinie

maska sirige - Ujęcie z góry; Maska sirige, w jęz. sigi-so awa danu, czyli „maska z drewna” przedstawia dom szefa dużej rodziny. Budowla ta charakteryzuje się fasadą z uformowanymi w niej wieloma małymi niszami oraz tarasem, z którego wchodzi się między innymi do pomieszczeń z ołtarzami poświęconymi przodkom rodziny.

Maska sirige

nieznany

między 1951 — 1998

Muzeum Narodowe w Szczecinie

maska młodej dziewczyny z ludu Fulbe - Ujęcie z przodu. Drewniana, rzeźbiona maska wykonana z włókna, wykończona fryzurą.

Maska młodej dziewczyny z ludu Fulbe

nieznany

około 1980

Muzeum Narodowe w Szczecinie

maska sirige - Ujęcie z góry. Drewniana maska w formie rzeźbionej ażurowo deski z wyraźnie zaznaczoną częścią twarzową. Całość polichromowana w kolorze niebiesko-czerwonym.

Maska sirige

nieznany

między 1965 — 1970

Muzeum Narodowe w Szczecinie

kompletna maska młodej dziewczyny - Ujęcie z przodu. Maska kobiety wykonana z włókien roślinnych. Składa się z „kominiarki” ozdobionej muszlami kauri nakładanej na głowę, napierśnika z miseczkami wykonanymi z owoców baobabu, również ozdobionego muszlami kauri i różnobarwnymi szklanymi paciorkami, bawełnianych spodni samodziałowych barwionych indygo, trzech spódniczek oraz bransolet nakładanych na ramiona i nadgarstki.

Kompletna maska młodej dziewczyny

nieznany

około 1970

Muzeum Narodowe w Szczecinie

maska sirige - Ujęcie z góry. Drewniana, rzeźbiona maska.

Maska sirige

nieznany

między 1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

maska sirige - Ujęcie z góry. Drewniana, rzeźbiona maska w kształcie długiej deski.

Maska sirige

nieznany

około 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

drewniana figura - Ujęcie z przodu. Para przodków siedzących obok siebie, ręce przylegające wzdłuż tułowia.

Para przodków

nieznany

między 1901 — 1970

Muzeum Narodowe w Szczecinie

drewniana, rzeźbiona figura - Ujęcie z przodu. Drewniana, rzeźbiona postać kobiety, trzymającej w ramionach małe dziecko.

Postać kobiety z dzieckiem

nieznany

między 1976 — 1984

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźbiona figura - Ujęcie z przodu. Drewniana, rzeźbiona postać kobiety stojącej z naczyniem na głowie oraz dziećmi. Jedno z dzieci na plecach, drugie (nieproporcjonalnie małe) stoi tuż przed kobietą.

Postać kobiety z dziećmi

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Drewniana, rzeźbiona Postać z dzieckiem na kolanach. Siedzi w pozycji przykucniętej. Głowa i tułów nieproporcjonalnie duże w stosunku do nóg. Oczy, nos, usta, uszy mocno wypukłe. Dziecko ułożone na kolanach, zasłania twarz rękoma. Na głowie fragment żelaza.

Postać kobiety z dzieckiem

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Drewniana, rzeźbiona postać kobiety w pozycji stojącej z dzieckiem ułożonym na lewym biodrze. Głowa stosunkowo duża, tułów zaokrąglony. Oczy, nos (w kształcie strzały), oczy broda lekko zarysowane.

Postać kobiety z dzieckiem

nieznany

między 1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

zamek do drzwi - Ujęcie z przodu; Drewniany, prostokątny przyrząd, pokryty delikatnym rytem. W górnej części wyrzeźbione dwie małe postacie męska i kobieca, z nogami ugiętymi w kolanach. Klatka piersiowa bardziej wyodrębniona u postaci kobiecej. Głowy spiczaste.

Zamek do drzwi z kluczem

nieznany

między 1951 — 1996

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Drewniana, rzeźbiona postać z dzieckiem w pozycji siedzącej. Figura pokryta drobnym, dekoracyjnym rytem. Dziecko leżące w pozycji embrionalnej. Ramiona kobiety zaokrąglone.

Postać kobiety z dzieckiem

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Figura mężczyzny. Głowa duża, tułów podłużny, krótkie, ugięte w kolanach nogi. Ręce wzdłuż ciała, dłonie na kolanach. Na głowie charakteryzstyczne nakrycie głowy podobne do turbana, na piersi - amulet.

Postać Hogona

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Drewniana figurka mężczyzny z dużą głową - Ujęcie  z przodu w poziomie.  Drewniana figurka mężczyzny w pozycji stojącej. Głowa nieproporcjonalnie duża, cała forma uproszczona. Sylwetka masywna.

Postać mężczyzny

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Figurka - postać mężczyzny stojącego na ugiętych w kolanach nogach. Ręce lekko oddzielone od tułowia. Głowa rozszerzająca się ku dołowi. Broda wydęta. Nos strzałkowy - charakterystyczny dla dogońskiej sztuki przedstawieniowej. Związana z kultem przodków, przeznaczona na ołtarz przodków.

Postać mężczyzny

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Drewniana rzeżba postaci ludzkiej z dzieckiem - Ujęcie z przodu;  drewniana rzeźba zwarta, tworząca bryłę, w której płasko wyrzeźbiono poszczególne części ciała. Głowa duża, z zaznaczoną fryzurą, nos charakterystyczny, w kształcie strzałki. Ręce przylegające do tułowia. Dziecko ułożone na lewym biodrze, jego głowa zlewa się z lewą piersią.

Postać kobiety z dzieckiem

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu; Figura - postać mężczyzny w pozycji stojącej. O płci świadczy bródka. Części ciała płaskorzeźbione z bryły. Forma uproszczona, zgeometryzowana. Związana z kultem przodków, przeznaczona na ołtarz przodków.

Postać mężczyzny

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu; Figura - para przodków -  mężczyzny i kobiety. Oboje ujęci w pozycji siedzącej. Postacie smukłe. Mężczyzna w ustach ma fajkę, obejmuje lewą ręką kobietę. Związana z kultem przodków.

Para przodków

nieznany

między 1951 — 2000

Muzeum Narodowe w Szczecinie

rzeźba - Ujęcie z przodu. Figurka przedstawia Hogona – kapłana kultu Lebe. Widoczna broda, wyprostowane ręce uniesione do góry.

Postać Hogona

nieznany

między 1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 219 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd