
Sukienka
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Kompozycja tego wysokiej klasy obrazu oparta została na trzech planach przestrzennych: pierwszy zajmuje – mistrzowskie zarówno pod względem psychologicznym, jak i artystycznym – studium postaci, drugi i trzeci wypełnia rozległy górzysty pejzaż. Sportretowany pod ogromnym nawisem skalnym Hendrick, książę van den Bergh, lord Stevensweert, uchwycony został w ruchu. Zadzierżyste gesty, rozwiany włos, a nawet kołnierz jedynie połowicznie wystający spod zbroi wskazują na osobę niezwykle rzutką. Wiszący nad jego głową głaz można uznać za metaforę jego burzliwych losów. Van der Bergh był nieprzeciętnym strategiem; żołnierzem holenderskim, który w służbie hiszpańskiej sięgnął po najwyższe zaszczyty wojskowe.
Obraz nosi znamiona prac van Dycka powstałych po jego powrocie z Włoch, gdy artysta stał się wiodącym portrecistą flamandzkim i tworzył kanoniczne portrety m.in. bohaterów ówczesnych wydarzeń wojennych. Sposób upozowania i relacji sylwetki portretowanego do krajobrazu antycypuje z kolei styl, który dzieła artysty przybiorą wkrótce po jego wyjeździe do Anglii.
Śmiała technika i zdecydowany modelunek postaci nadają dziełu nowej bezpośredniości i żywości, swobodny dukt pędzla – sprzymierzeniec ekspresji – w połączeniu z głębokim i ciepłym tłem skalnym zdradza dobrze przyswojoną lekcję Tycjanowską. Artysta, choć wspaniale odmalowuje atrybuty rang wojskowych portretowanego, dalece bardziej koncentruje się na uchwyceniu za pomocą środków malarskich zalet jego ducha: wewnętrznej mocy i trawiącej go żarliwej pasji. Brawurowy skrót perspektywiczny lewej ręki zatrzymanej we władczym geście jest tu głównym nośnikiem perswazji retorycznej. Czy to chwila przed wydaniem decydującego rozkazu stanowiącego o losach twierdzy, której oblężenie oglądamy w tle portretu? Czy może hrabia odczytał właśnie list, który wciąż trzyma w dłoni i który niepomiernie go wzburzył?
Obraz wilanowski określamy jako kopię Portretu księcia Hendrika van der Bergha pędzla van Dycka ze zbiorów Museo Nacional del Prado w Madrycie (1626–1629, olej na płótnie;, 114 × 100 cm, sygnowany: „A VA. DYK F.”, nr inw. 1486; RKD nr 59125). Konterfekt cieszył się wielkim powodzeniem, o czym świadczy liczba jego powtórzeń. Wymieńmy tu choćby obraz z Chateau de Chantilly, określony jako replika autorska (1624–1629, olej na płótnie; 119 × 95 cm,; Musée Condé, Chateau de Chantilly, La Tribune; RKD nr 59124), kopię przechowywaną w zbiorach królowej Elżbiety II (ok. 1630–1640; olej na płotnie; 107,7 x 89,1 cm, RCIN 400144; Royal Collection Trust/Her Majesty Queen Elizabeth II), czy kopię oferowaną w domu aukcyjnym Christie’’s w Amsterdamie (1625 – 1649, aukcja z 12 października 1996 r., nr 14; RKD nr 141902). Nic dziwnego, że kopię tak podziwianego portretu zapragnął mieć w swych zbiorach Stanisław Kostka Potocki, który zakupił obraz w Lipsku w 1798 r. (jak odnotowano w jego Pamiętniku Interesów na s. 50).
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 117,5 cm, szerokość: 97,7; w ramie: 152,8 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Katja of Sweden
3. ćwierć XX wieku
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Witkiewicz, Stanisław Ignacy
1926
Muzeum Narodowe w Szczecinie
William Swingewood
początek XX w.
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.