
Wadżra
1901 — 1984
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka azjatycka
Sześcioramienna, niebieska postać na tle płomiennej mandali w centrum prezentowanej thanki to Mahākāla (Wielki Czas, Który Wszystko Pochłania), uznawany za gniewną manifestację Awalokiteśwary – bodhisattwy współczucia i miłosierdzia. W buddyzmie tybetańskim to najpotężniejszy ze strażników dharmy (sanskryt dharmapala), których groźny wygląd ma odstraszać wrogów tej religii. Przedstawiono go z licznymi atrybutami. Korona z pięciu czaszek (sanskryt pancakapala) reprezentuje przemianę w pięć mądrości pięciu negatywnych emocji ludzkiej natury: złości, chciwości, zawiści, ignorancji, dumy. Długa, sięgająca kostek girlanda ze ściętych ludzkich głów (sanskryt muṇḍamālā, kapālamala) symbolizuje zdolność Mahākāli do pokonania wszelkich przeszkód na drodze do oświecenia. W dłoniach ściska różne przedmioty o symbolicznym znaczeniu. Okrągły różaniec z czaszek i trójząb w dwóch górnych reprezentują aspekt niszczycielski i ascetyczny. W środkowych dłoniach ma obrzędowy bębenek damaru i nadprzyrodzoną broń: pętlę służącą do skrępowania negatywnych sił. Mały ręczny nóż w kształcie półksiężyca – kartika i naczynie z ludzkiej czaszki – kapala – wypełnione ludzkimi organami w dolnych rękach Mahākāli oznaczają nietrwałość ludzkiego ciała i życia.
Stojąca postać gniewnego Awalokiteśwary depcze po ciele słoniogłowego Ganeśy, który zarówno w buddyzmie jak i hinduizmie jest znany z usuwania przeszkód z drogi prowadzącej do oświecenia, jednak w tym przypadku jest personifikacją trudności na tejże drodze.
Wokół głównych bohaterów zaprezentowano pięć pomniejszych postaci wyglądem przypominających Mahākālę. W obłokach widoczny jest też, górujący nad pozostałymi postaciami, nauczyciel szkoły Nyingma – najstarszej szkoły buddyjskiej w Tybecie.
Katarzyna Findlik-Gawron
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 48 cm, szerokość: 34 cm
Rodzaj obiektu
obraz, przedmiot sakralny
Technika
tempera
Tworzywo / materiał
płótno bawełniane, jedwab, drewno, farby temperowe
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1901 — 1984
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
około 1891 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.