Serweta na chałkę szabasową
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Varia
Różaniec
Różaniec złożony z pięćdziesięciu sześciu kulistych paciorków. W dużej części sznura zachowało się 50 małych, oraz 5 dużych paciorków wykonanych z kosztownego lapis lazuli. W mniejszej części różańca, pod centralnym dużym paciorkiem, zamocowany został chwost wykonany z jedwabnej nici oplecionej blaszką ze srebra złoconego. Pod chwostem umieszczony został osobny koralik, a niżej pod nim krzyż ułożony z sześciu dużych paciorków. Łańcuszki w różańcu połączone są złotym łańcuszkiem.
Różaniec z lapis lazuli związany jest z kolekcją wilanowską przynajmniej od roku 1856, kiedy to został uwzględniony jako dzieło prezentowane na wystawie starożytności i przedmiotów sztuki – jak podaje tytuł publikacji towarzyszącej – urządzonej w Pałacu JW. hr. Augustostwa Potockich w Warszawie na Krakowskim Przedmieściu na korzyść Domu Schronienia Opieki Najświętszej Maryi Panny. Jak pisze J. Paprocka-Gajek, była to pierwsza ekspozycja skarbów związanych z dziejami zniewolonego kraju, przechowywanych w kolekcjach rodzinnych na terenie ziem polskich (J. Paprocka-Gajek, Wilanowska perspektywa warszawskiej „Wystawy starożytności” w pałacu Potockich w lecie 1856 roku, w: „Studia Wilanowskie”, 2019). Różaniec figuruje we wspomnianym katalogu pod pozycją nr 418, w części, która wymienia obiekty Potockich z Wilanowa: Różaniec z kamienia lazulitu, w złoto oprawny, z 50 mniejszych i 5 większych paciorek złożony, gładkiej roboty. U dołu zawieszony na trzech takichże paciorkach z 6ciu dużych lazulitowych kulek złożony, i także w złoto oprawny i złocistych kutasem ozdobny. Wyrób najprawdopodobniej włoski z XVII wieku. Własność hr. Aug. Potockiego. Różaniec pochodzi od łacińskiego słowa rosarium, które oznacza ogród różany, a symbolika tego kwiatu odwołuje się do modlitwy Zdrowaś Maria, kierowanej do Matki Bożej. Struktura modlitwy opiera się na kontemplacji czterech tajemnic różańcowych podejmujących wątki z życia Maryi, poprzez powtarzanie wezwania anielskiego – Zdrowaś Maria. W tej formie modlitwę zatwierdził w 1569 dla kościoła katolickiego papież Pius V.
modlitwa, pozdrowienie anielskie, Pius, papież, August Potocki, Aleksandra Potocka, wystawa starożytności, 1856, Joanna Paprocka-Gajek
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 61,0 cm, szerokość: 7,0 cm
Rodzaj obiektu
przedmiot sakralny
Technika
toczenie, polerowanie, pasamonicza, złocenie
Tworzywo / materiał
lapis lazuli; złoto; nić jedwabna; nić srebrna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznane
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Bridgwood & Son
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Bridgwood & Son
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.