![S/Mal/987/ML Portret ujęty do pasa. Postać zwrócona w 3/4. Kobieta ubrana w niebieski beret, kolorową bluskę widoczną spod niebieskiego żakietu z szafirowym kołnierzem. Twarz okrągła. Oczy wąskie, nos długi, usta wyraźnie zaznaczone. Tło stanowią czerwone, pomarańczowe i fioletowe kwiaty z zielonymi liśćmi.](/brepo/panel_repo/2025/01/21/ezp2je/contain-360-1000-max-s-mal-987-ml-001.webp)
Portret żony
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Varia
Natan Korzeń (1895–1941) pochodził z Płocka, ale jego życie związane było z Warszawą, gdzie studiował w Szkole Sztuk Pięknych, mieszkał, a także wystawiał m.in. w Żydowskim Towarzystwie Krzewienia Sztuk Pięknych, Instytucie Propagandy Sztuki (tam pokazywał swe prace najczęściej) oraz w prywatnym Salonie Czesława Garlińskiego (1930, 1936). Z biegiem lat coraz ważniejszym miejscem stawał się dla niego Kazimierz Dolny. Po raz pierwszy przyjechał tu ze swoim profesorem Tadeuszem Pruszkowskim, który był nie tylko jego nauczycielem i mistrzem, ale i przyjacielem. Słynne kazimierskie plenery malarskie Pruszkowskiego przyciągały studentów i młodych, aspirujących artystów.
W latach 30. XX w. Korzeń spędzał w Kazimierzu długie miesiące, brał udział w wystawach sztuki pokazywanych w Kamienicy Celejowskiej, a przygotowywanych przez Sekcję Plastyczną Towarzystwa Przyjaciół miasta Kazimierza (1932–1935). Zaprzyjaźnił się z Marią Kuncewiczową i rodziną Tadeusza Ulanowskiego, burmistrza Kazimierza. Wkrótce z wakacyjnego „bywalca” stał się „swoim”: „A wieczorem w przemiłej kawiarni «Paradisa» schodzą się ludzie na rozmowy. Są tu z pisarzy prezes Pen Klubu żydowskiego [Jecheskiel Jeszaja] Trunk, Tunkeler [Józef Tunkel], [Adam] Ważyk, Anatol Stern, [Adolf] Rudnicki, Kuncewiczowa, [Maurycy] Szymel, Celina Beckerowa i inni. Z malarzy Korzeń, [Józef] Śliwniak, [Henryk] Barciński, [Henryk] Rabinowicz i mnóstwo innych” (B.J., „List z Kazimierza”, „Nasz Przegląd” 1937, nr 210, s. 11).
W nadwiślańskim miasteczku Korzeń namalował wiele swoich najpiękniejszych pejzaży i portretów, w tym „Kazimierzankę”, nastrojowy, pełen siły wyrazu portret młodej dziewczyny.
Lato 1939 r., jak zawsze, artysta spędzał w Kazimierzu. Tam zastał go wybuch II wojny światowej. Pozostał w Kazimierzu jeszcze długo jesienią 1939 r., by w końcu wyjechać do Wilna. Został zamordowany przez Niemców latem 1941 roku.
Obraz jest darem Liliany Alexander z Kanady, kuzynki malarza.
Renata Piątkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 96.5 cm, szerokość: 66 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
farba olejna, płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Mehoffer, Józef
Muzeum Narodowe w Lublinie
Królikowski, Konrad
2011
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany malarz pomorski
1631
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.