treść serwisu

Bodhisattwa Guanyin

Jest częścią kolekcji: Sztuka azjatycka

Nota popularyzatorska

Bodhisattwa Guanyin, której imię w języku chińskim zapisuje się w postaci znaków: 观音, to żeński odpowiednik indyjskiego Awalokiteśwary. W Chinach moment pojawienia się Guanyin zbiega się w czasie z przybyciem nestorian, którzy inkulturując chrześcijaństwo do warunków lokalnych, przeobrazili Guanyin w kobietę na wzór Maryi − powierniczki ludzkich trosk.

Guanyin to ulubiona bogini chińskiego buddyzmu. Jej nazwa dosłownie oznacza tą, która obserwuje dźwięki, czyli wysłuchuje ludzi i wszystkich ich próśb. W Chinach, Korei, Wietnamie i Japonii czczona jako bogini miłosierdzia, litości i płodności. Uważana jest za dawczynię synów. W buddyjskiej ikonografii często przedstawiana z niemowlęciem na rękach − jednak nie jest to jej dziecko, a kobiety bądź pary, którzy oddając jej hołd proszą o potomka, najczęściej syna. W przednowoczesnych Chinach najcenniejszym bowiem skarbem dla rodziców był właśnie syn, który miał kontynuować rodzinną spuściznę. Chińskie kobiety zwracają się do Guanyin również z prośbą o pomyślność w znalezieniu odpowiedniego męża oraz żeby wyżalić się ze swoich smutków i trosk. Nie oznacza to od razu, że są buddystkami, jako że w Chinach panuje dość duży synkretyzm religijny, a dla większości najbardziej wiążąca jest doktryna konfucjańska.

Zaprezentowana figura Guanyin ubrana jest jak członkowie rodziny królewskiej: w ciężką biżuterię, warstwowe, jedwabne szaty i wyszukane nakrycie głowy. W centrum jej diademu znajduje się niebiański Budda Amitabha z Zachodniego Raju. Guanyin siedzi w pozie medytacyjnej i ze współczuciem spogląda w dół. W prawej dłoni trzyma wazę – symbol szczęścia zawierający wodę uśmierzającą cierpienie, uważany za jeden z jej głównych atrybutów. Omawiana figura przed 1945 rokiem była najprawdopodobniej własnością galerii niemieckiej, a po II wojnie światowej trafiła do Muzeum Narodowego w Szczecinie jako pozostałość dawnych kolekcji niemieckich.

Katarzyna Findlik-Gawron



Sygnatury i napisy:

  1. Nalepka/naklejka: spód figury, podstawa; stary, przybrudzony i przebarwiony plaster 
  2. Napis: z tyłu figury, przy dolnej krawędzi; nadany trwale, białym tuszem : 1011z
  3. Napis: z tyłu, w górnej części pleców, pod karkiem; częściowo zatarty, nieczytelny, pisany czarnym tuszem niezidentyfikowany napis/znak

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie Bodhisattwa Guanyin

Autor / wytwórca

nieznana

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 50.5 cm, szerokość: 32 cm

Rodzaj obiektu

figura, przedmiot sakralny

Technika

pozłotnictwo, odlew, grawerowanie

Tworzywo / materiał

brąz, brąz złocony

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1701 — 1800

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Chiny (Azja); znalezienie: nieznane

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/EP/70

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+