
List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Sztuka azjatycka
Bodhisattwa Guanyin, której imię w języku chińskim zapisuje się w postaci znaków: 观音, to żeński odpowiednik indyjskiego Awalokiteśwary. W Chinach moment pojawienia się Guanyin zbiega się w czasie z przybyciem nestorian, którzy inkulturując chrześcijaństwo do warunków lokalnych, przeobrazili Guanyin w kobietę na wzór Maryi − powierniczki ludzkich trosk.
Guanyin to ulubiona bogini chińskiego buddyzmu. Jej nazwa dosłownie oznacza tą, która obserwuje dźwięki, czyli wysłuchuje ludzi i wszystkich ich próśb. W Chinach, Korei, Wietnamie i Japonii czczona jako bogini miłosierdzia, litości i płodności. Uważana jest za dawczynię synów. W buddyjskiej ikonografii często przedstawiana z niemowlęciem na rękach − jednak nie jest to jej dziecko, a kobiety bądź pary, którzy oddając jej hołd proszą o potomka, najczęściej syna. W przednowoczesnych Chinach najcenniejszym bowiem skarbem dla rodziców był właśnie syn, który miał kontynuować rodzinną spuściznę. Chińskie kobiety zwracają się do Guanyin również z prośbą o pomyślność w znalezieniu odpowiedniego męża oraz żeby wyżalić się ze swoich smutków i trosk. Nie oznacza to od razu, że są buddystkami, jako że w Chinach panuje dość duży synkretyzm religijny, a dla większości najbardziej wiążąca jest doktryna konfucjańska.
Zaprezentowana figura Guanyin ubrana jest jak członkowie rodziny królewskiej: w ciężką biżuterię, warstwowe, jedwabne szaty i wyszukane nakrycie głowy. W centrum jej diademu znajduje się niebiański Budda Amitabha z Zachodniego Raju. Guanyin siedzi w pozie medytacyjnej i ze współczuciem spogląda w dół. W prawej dłoni trzyma wazę – symbol szczęścia zawierający wodę uśmierzającą cierpienie, uważany za jeden z jej głównych atrybutów. Omawiana figura przed 1945 rokiem była najprawdopodobniej własnością galerii niemieckiej, a po II wojnie światowej trafiła do Muzeum Narodowego w Szczecinie jako pozostałość dawnych kolekcji niemieckich.
Katarzyna Findlik-Gawron
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 50.5 cm, szerokość: 32 cm
Rodzaj obiektu
figura, przedmiot sakralny
Technika
pozłotnictwo, odlew, grawerowanie
Tworzywo / materiał
brąz, brąz złocony
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
nieznany
1601 — 1644
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Loos G., Kullrich W.
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.