
List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Jonasz Stern - cykl Getto lwowskie
Cykl grafik „Getto lwowskie” Jonasza Sterna z lat 40 i 50. XX w. jest próbą relacji o życiu i śmierci za drutami lwowskiego getta. Prace te pełne dramatyzmu, uderzają bezpośredniością zapisu, siłą, szczerością a jednocześnie prostotą i powściągliwością środków wyrazu. Bliskie ekspresjonizmowi, zbudowane na kontraście dużych plam czerni i bieli oraz szerokim cięciu dłuta, są mniej dekoracyjne niż niektóre przedwojenne prace Sterna, jednak artyście nie do końca udało się ustrzec przed pewną literackością zapisu. Wydaje się, że sam autor uznał te skromne grafiki za nie do końca udane. Być może uważał, że nie udało mu się znaleźć odpowiedniej artystycznej formy, by przekazać to, co sam widział, przeżył. Te pierwsze prace są zwięzłą, jakby z trudem zapisaną relacją, podobną do tej, którą złożył na piśmie, by dać świadectwo, by nie zapomnieć. Po raz pierwszy Stern pokazał dwa linoryty: „Ulicę w getcie” i „Wysiedlenie domu w getcie”, na wystawie „Polonia” zorganizowanej przez Związek Zawodowy Polskich Artystów Plastyków w gmachu Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, 2 IX – 1 X 1945 r. Jak dotąd udało się odnaleźć 17 grafik z cyklu „Getto lwowskie”. W zbiorach Muzeum POLIN znajduje się 16 grafik z tego cyklu. Brakuje pracy „Poranek w obozie”, 1945. Grafika ta znajduje się w zbiorach Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma, nr inw. ŻIH, A-873. LITERATURA: „Jonasz Stern. Wystawa jubileuszowa styczeń–luty 1985”, oprac. Józef Chrobak, Kraków 1985. Renata Piątkowska, „Zagłada i ocalenie Jonasza Sterna”, „Pamiętnik Sztuk Pięknych” 2002, nr 3, s. 53–65. Maria Zientara, „Ocaleni z Holokaustu. Jonasz Stern, Erna Rosenstein, Artur Nacht-Samborski”, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Kraków 2012, s. 21–64. „Jonasz Stern (1904–1988). Powrót do Lwowa. Krajobraz milczenia”, katalog wystawy, Muzeum Narodowe we Lwowie, wystawa zorganizowana przez Państwową Galerię Sztuki w Sopocie, 2008. „Jonasz Stern 1904–1988”, Galeria "Baszta Czarownic" BWA, Słupsk 1998, poz. 3 w wykazie prac (strona nie numerowana); il. z cyklu „Getto Lwowskie – Wysiedlenie II” (strona nie numerowana). Jonasz Stern, „Krajobraz po Zagładzie”, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Kraków 2016, wydany z okazji wystawy w: Centrum Sztuk Prześladowanych przy Muzeum Sztuki w Solingen 5.8–25.9.2016; Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK 30.6–24.9.2017. | RP
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 35 cm, szerokość: 24.5 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
linoryt, druk wypukły
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Stern, Jonasz
XX wiek, XXI wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Stern, Jonasz
XX wiek, XXI wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.