Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Porcelana miśnieńska
Porcelana europejska od czasu jej wynalezienia była wykorzystywana jako odpowiedni prezent dyplomatyczny. W 1745 roku na polecenie Augusta III wysłano do Rosji serwis, nazywany serwisem świętego Andrzeja, który uzupełniały także porcelanowe figurki do dekoracji stołu, przedstawiające muzy, greckich bogów oraz przedstawienia różnych narodowości i profesji. Delikatne wyroby przypadły do gustu carycy Elżbiecie i wkrótce władczyni złożyła w fabryce kilka zamówień, w tym na personifikacje czterech kontynentów. Od sierpnia 1745 roku do czerwca roku 1747 nad ich projektem pracował znakomity miśnieński modeler Johann Friedrich Eberlein, prawdopodobnie przy wsparciu innych miśnieńskich mistrzów, takich jak Johann Joachim Kaendler i Peter Reinicke. Niedługo później powstała także mniejsza wersja, obie cieszyły się popularnością, produkowano je wobec tego także później.
Wygląd personifikacji poszczególnych kontynentów, wraz z ich atrybutami i towarzyszącymi im zwierzętami zaczerpnięto w Miśni z wcześniejszych wzorców. Wiele zbieżności można znaleźć w pracach Martina de Vos czy słynnej „Ikonologii” Cesare Ripy. Azja z jej perłami, jedwabiami i przyprawami była dla Europejczyków prawdziwym symbolem dobrobytu i luksusu. Podczas gdy Afryka i Ameryka są ubrane bardziej skąpo i nie noszą obuwia, Azja tak samo jak Europa odziana jest w bogato a na nogach nosi trzewiki ozdobione drogimi kamieniami. Na głowie nosi turban, budzący skojarzenia z islamem, w jednej ręce trzyma berło, a w drugiej kadzielnicę zawieszoną na długim łańcuszku. Azja kojarzyła się z drogimi wonnościami importowanymi z jej terenów. Kobieta siedzi na grzbiecie wielbłąda.
Figurki czterech kontynentów zostały najprawdopodobniej zakupione przez Aleksandra Potockiego w maju 1838 roku, co poświadczają zachowane dokumenty. W kolekcji wilanowskiej znajdują się także personifikacje Afryki, Europy oraz dwie figury Ameryki (Wil.858, Wil.859, Wil.860, Wil.2050).
Agnieszka Żuber
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 30,8 cm, szerokość: 25,0 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba - cała postać
Technika
farby naszkliwne, złocenie
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna