"Portret Kobiety" ("Portret Mary Grey Miller")
Obraz
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Występuje w ścieżce edukacyjnej: Wielokulturowo = kolorowo
Figurka przedstawiająca bóstwo Bodhisattwę Awalokiteśwara, którego imię jest tłumaczone dosłownie jako „Pan Miłosiernie Spoglądający z Wysoka” pochodzi z Nepalu i została najpewniej wykonana w XVII wieku. Według wierzeń uosabia ono współczucie, dlatego też określa się go „Słuchającym płaczów świata” czy "Kochające oczy" - po tybetańsku Czenrezig. Jest jedną z najbardziej czczonych postaci w buddyzmie tybetańskim. Bodhisattwowie to postacie z panteonu niższe rangą niż buddowie, ale są także postaciami realnymi, historycznymi. Awalokiteśwara zgodnie z legendą objawił się po raz pierwszy w formie cielesnej na dworze króla Zangpo wyłaniając się z kwiatu lotosu. Podstawowa i najbardziej popularna forma przedstawiająca bóstwo Awalokiteśwara to czteroramienny budda w pozycji medytacyjnej trzymający w dłoniach kwiat lotosu i sznur modlitewny. Figurka z kolekcji wilanowskiej ma promieniście ułożone 32 ręce z okiem widocznym na każdej dłoni. Kolejnych sześć znajduje się w drugim rzędzie, a dwie złożone są z przodu w geście modlitewnym. W prawej górnej dłoni postać trzyma malę. Atrybuty z pozostałych dłoni nie zachowały się, ale najpewniej w lewej górnej dłoni trzymał on kwiat lotosu symbolizujący duchową czystość i doskonałość. Bóstwo ma siedem głów ułożonych piramidalnie. Trzy z nich mają trzy twarze – jedna zwrócona do przodu i dwie na przeciwległe boki. Wszystkie głowy, poza najwyższą zdobią diademy. Szósta głowa to groźny strażnik Mahakali, a piramida zwieńczona jest głową samego Buddy Amitabhy z charakterystycznym węzłem włosów na czubku. Postać jest ubrana w pięknie udrapowaną szatę do kostek z narzuconą przez ramiona złotą wstęgą układającą się w formie węży. Figurka jest umieszczona na profilowanej podstawie w formie otwartego kwiatu lotosu z którego wyłania się cały postać bóstwa. Na odwrociu podstawy znajduje się wyryta symboliczna rozeta.
Posążek został prawdopodobnie zakupiony przez Stanisława Kostkę Potockiego podczas podróży do Francji w 1808 roku, jako jeden z ponad 100 obiektów.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 45,0 cm, szerokość: 32,0 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba - cała postać
Technika
polichromia, inkrustacja, repusowanie, odlew, lutowanie, nitowanie...
Tworzywo / materiał
jedwab wewnątrz figury; stop miedzi z dodatkiem ołowiu; miedź; bl...
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna