
Fibula z brązu z Borkowic typu Bügelknopffibel
250 — 300
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Na podwórzu, przy drzwiach obrośniętej dzikim winem gospody, stoi mężczyzna i ogląda sito, uniósłszy je do góry. Towarzyszy mu młoda kobieta trzymająca w garści ścierkę. Za nim, na tle ściany z tablicą ogłoszeń siedzi chłopiec i z ciekawością się weń wpatruje. W głębi pod oknem dwójka dzieci bawi się przy klatce. Przestrzeń obrazu upstrzona jest przeróżnymi przedmiotami, poupychanymi w każdym wolnym miejscu: a to drewniane koło od wozu, a to(zgromadzone przy ogołoconym z gałęzi pniu drzewa): beczka z przewróconym dzbanem, porozrzucane naczynia i dynia. Kolorystyka ściemniona, zawężona do brązów, ugrów, czerni i zieleni. Do tej błahej, codziennej sytuacji, utrwalonej w kadrze płótna, autor ma ciepły, serdeczny stosunek, co jest widoczne w sposobie ujęcia tematu, a przede wszystkim w swobodnych, radosnych gestach osób uchwyconych w trakcie codziennych zajęć.
Przedstawienie wykonane jest w technice oleodruku (chromolitografii), która pojawiła się w 2. poł. XIX w. i pozwoliła na masowe, fabryczne drukowanie reprodukcji w tysiącach egzemplarzy. W litografii barwnej odbitki wykonywane są przy użyciu form drukarskich oddzielnych dla każdego koloru, stosowanych w odpowiedniej kolejności, najczęściej od najjaśniejszego do najciemniejszego. Ponieważ główną rolą oleodruku było naśladowanie malarstwa olejnego, wykonuje się go przy użyciu farb z dodatkiem oleju lub powleka się odbitkę błyszczącym werniksem. Oleodruki były drukowane głównie na papierze (od grubości i jakości papieru zależała jakość), ale także na płótnie (najlepszy efekt odwzorowania obrazu olejnego) oraz na blasze (głównie w szyldach i reklamie). Co ciekawe, reprodukcje nie były wykonywane według oryginalnego obrazu, tylko według opracowanego na jego podstawie rysunku, którego projekt oddawano w ręce zatrudnionych na wyłączność wydawnictwa typografów.
Co prawda wcześniejsze techniki drukarskie odznaczały się większymi walorami artystycznymi, były jednak znacznie bardziej kosztowne i dlatego dostępne tylko nielicznym. Od tej pory wnętrza nawet nie najbogatszych domostw mogły zdobić dzieła najwybitniejszych mistrzów malarstwa. Prezentowany przykład świadczy o wielkiej popularności obrazu małych mistrzów holenderskich, których obrazy powielano nader często.
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 41,0 cm, szerokość: 47,0 cm
Rodzaj obiektu
druk
Technika
oleodruk
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
grupa dębczyńska
250 — 300
Muzeum Narodowe w Szczecinie
kultura oksywska
30 p.n.e. — 20
Muzeum Narodowe w Szczecinie
kultura ahrensburska
10800 p.n.e. — 9600 p.n.e.
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.