Ptak pod krzyżem na mogile
1921
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sceny rodzajowe
Obraz w szkicowej formie pokazuje elementy odmienne: szczegółowo odtworzone, bogato opierzone i ruchliwe indyki na pierwszym, wyraźnym planie oraz dwie postaci ledwie zarysowane w centrum kompozycji. Można je rozpoznać jako wizerunek anioła o kobiecych kształtach i klęczącą, skuloną sylwetkę mężczyzny. Scena rozgrywa się na podwórzu, na tle drewnianej zabudowy dworkowej. Obraz Jacka Malczewskiego stanowi studium do tematów rozwijanych w różnych momentach jego kariery artystycznej. Rodzima sceneria, wydobyta poprzez realistyczną obserwację szczegółów, łączyła się w twórczości malarza z wizyjnością, symbolicznym przesłaniem, doznaniem metafizycznym. Obraz Indyki, utrzymany w zgaszonej, brązowawej kolorystyce, może być traktowany jako szkic poprzedzający precyzyjny, ewokujący szczegółem, polegający na starannym wykończeniu, warsztat artysty. W tym malarskim zarysie ujawnia się zarazem zasadnicze przesłanie twórczości Malczewskiego łączącego wymiar ziemski, nasycony szczegółami, z mocnym modelunkiem postaci, z wymiarem fantastycznym, prezentującym nieziemskie postaci, mitologiczne motywy, wyrażone intensywną kolorystyką. Indyki, ze względu na szczególny efekt niedokończenia, odsłaniają warsztat malarski Malczewskiego – stopniowe nasycanie obrazu detalami, modelowanie form, wydobywanie wyrazistych kształtów postaci, uszczegóławianie przedstawianych scen. Dają także możliwość rozpoznania zasadniczych motywów jego twórczości – sentymentalnej podróży w przeszłość, wspomnienia dworkowej atmosfery z dzieciństwa, wydobycia gwaru i harmideru wiejskiej scenerii. Odsłaniają jednocześnie wymiar duchowy w postaci kobiecej – wieloznacznej, odnoszącej się do zróżnicowanych typów z malarstwa twórcy – anioła, Chimery, Tanatosa. Właśnie w swojej szkicowej formie obraz z Muzeum Narodowego w Lublinie zyskuje znaczenie symboliczne jako nagły przebłysk treści wieloznacznych – łącząc element witalności i biologiczności przyrody z przeczuciem śmiertelności, ostateczności. Te dwa skrajne momenty wyraża sztuka, o czym miała zaświadczać cała twórczość Jacka Malczewskiego, która domaga się całkowitego oddania i ofiary. Indyki kondensują i wzmacniają to przesłanie, ukazując ledwo zarysowaną postać korzącego się twórcy, pokazanego na granicy doczesności i wieczności.
Marcin Lachowski
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 75 cm, szerokość: 100 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 90 cm, szerokość: 115 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Lechowski, Bruno
1921
Muzeum Narodowe w Lublinie
Malczewski, Jacek
1890
Muzeum Narodowe w Lublinie
Boznańska, Olga (1865-1940) (malarka)
około 1908
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.